Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tegenpartij stuurt ondertekend schadeformulier niet op

Vraag gesteld door M. Stuip op 29 april 2020

10 maart jl. ben ik, terwijl ik voor een stoplicht stond te wachten met de auto, van achteren aangereden. Schade rond de 3000 euro.

Samen met de veroorzaker schadeformulier ingevuld en ondertekend. s'Avonds is de bewuste persoon langs gekomen om alles volledig in te vullen. Beide hebben we het formulier ondertekend en ieder een kopie gekregen. Vervolgens opgestuurd naar de verzekering van de tegenpartij, en deze formeel schriftelijk aansprakelijk gesteld.

Nu zijn we al weken verder, en steeds als we contact opnemen met de verzekering van de tegenpartij blijkt de veroorzaker het formulier nog niet te hebben opgestuurd.

Aangezien het een formaliteit betreft, hoe lang mag dit duren? Door omstandigheden hadden we geen rechtsbijstandsverzekering op het moment van het ongeluk. We moeten derhalve alles zelf doen.

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Op 10 maart bent u van achteren aangereden terwijl u voor een stoplicht stond te wachten. De schade is ongeveer 3.000 euro. Samen met de tegenpartij is een schadeformulier ingevuld en ondertekend. Allebei heeft u hiervan een afschrift. U heeft dit opgestuurd naar de verzekering van de tegenpartij samen met een brief waarin u de tegenpartij aansprakelijk stelt.

De verzekering van de tegenpartij doet niets omdat hun verzekerde het schadeformulier nog niet heeft toegestuurd. U vraagt zich af hoe lang het mag duren voordat de verzekering de schade in behandeling zal nemen.

Redelijke termijn

De verzekeraar van de tegenpartij wil ook het verhaal van de eigen verzekerde horen. Als deze niets opstuurt dan verzoekt de verzekeraar om informatie. Het kan dus enige tijd duren. Hoe lang dit mag duren is niet bij wet geregeld. Het gaat om een redelijke termijn. Inmiddels duurt dit wel erg lang.

Zaken die van belang zijn

Jammer dat u niet aangeeft of er politie bij is geweest, of dat er getuigen zijn van de aanrijding en ook of er wel al een expert naar uw auto is wezen kijken. Daarnaast is ook van belang of er nog met de auto te rijden is. En heeft u zelf lichamelijke klachten opgelopen?

Hoe verder te handelen

Ik raad u aan om de verzekeraar van de tegenpartij een mail te sturen, waarin u aangeeft dat het nu wel erg lang gaat duren. Dat u gedupeerd bent door deze situatie en dat u van mening bent dat de tegenpartij lang genoeg de tijd heeft gehad om te reageren. Bovendien heeft de tegenpartij het schadeformulier ondertekend en laat het schadeformulier duidelijk zien wat er is gebeurd.

U verzoekt de verzekeraar om nu spoedig een standpunt in te nemen. Mochten er getuigen zijn, geef deze namen dan door aan de verzekeraar. Dring aan op een snelle afwikkeling en geef aan dat u anders overweegt om juridische stappen te nemen, waarbij de kosten voor hun rekening zijn. U kunt ook zelf de tegenpartij eens bellen en vragen waarom hij/zij het schadeformulier niet instuurt. Misschien is hij/zij het vergeten.

Meer informatie over het stappenplan schade verhalen en hoe schade te claimen vindt u op onze website.