Uitbetalen voucher vliegmaatschappij
Vraag gesteld door op 26 februari 2021
Ik heb begin 2020 rechtstreeks bij Eurowings een vliegreis geboekt voor mijn hele familie (9 personen) vanaf Düseldorf naar Catania. Door alle mogelijke corona toestanden is deze reis niet doorgegaan en heeft Eurowings mij een voucher verstrekt two € 3.897,42 geldig tot 30-9-2023.
Deze zou ik dit jaar willen gebruiken om de reis alsnog te maken maar ik vrees dat dat niet gaat lukken door het nog steeds aanwezig zijn van corona maatregelen.
Ik heb gevraagd om terugbetaling van de voucher maar Eurowings gaat dat niet doen. Op basis van welke Europese wetgeving mbt uitbetalen van vouchers kan ik toch nog proberen het geld terug te krijgen.
Antwoord van Marlijn
ANWB ExpertU heeft voor 9 personen vliegtickets bij Eurowings geboekt voor een totaalbedrag € 3.897,42. De reis ging niet door vanwege corona. U heeft van Eurowings een voucher ontvangen die geldig is tot 30 september 2023. U vreest dat de reis er dit jaar ook niet in zal zitten. Het liefst wil u uw geld terug, maar Eurowings weigert dat. U vraagt zich af of er mogelijkheden zijn om uw geld terug te krijgen.
Europese wetgeving
Veel (luchtvaart)bedrijven hebben vorig jaar vouchers verstrekt voor geannuleerde (vlieg)reizen. Ik neem aan dat het in uw geval ook om een geannuleerde vlucht ging.
Op grond van de Europese Verordening 261/2004 is de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht de ticketprijs binnen 7 dagen terug te betalen. Omdat het om enorm veel geannuleerde reizen ging, hebben ondernemers om faillissement te voorkomen aan de reizigers vouchers aangeboden.
De reiziger was niet verplicht die te accepteren. Maar is de voucher eenmaal geaccepteerd, dan gelden vouchervoorwaarden van de betreffende onderneming.
De vouchervoorwaarden van Eurowings staan op hun website. De geldigheidsduur is drie jaar. Tussentijds inwisselen voor contanten is niet mogelijk.
Geld terug
Maar het uitgangspunt blijft -bij annulering door de ondernemer- dat als de geldigheidsduur van de voucher is verlopen en u de voucher niet heeft gebruikt, u recht heeft op terugbetaling. Dit is ook in lijn met de Europese wetgeving.
Als Eurowings blijft volhouden dat u geen recht heeft op terugbetaling (ook niet na drie jaar) kunt u overwegen het ECC (Eropees Consumenten Centrum) te vragen om voor u te bemiddelen. Of u kunt een organisatie in de arm te nemen om uw claim in te dienen. Online zijn er veel bedrijven te vinden (zoals Aviclaim en EU claim) die u hierin kunnen bijstaan.
Deel deze pagina