Camper kopen in Duitsland: tips voor een camper importeren
Een camper kopen in Duitsland is voor veel mensen een aantrekkelijke optie. Niet alleen is er een groter aanbod, maar vaak zijn de prijzen ook gunstiger. Toch komt er meer bij kijken dan alleen de aankoop. Een camper importeren begint met een goede voorbereiding. In dit artikel nemen we je stap voor stap mee door het proces.
Waarom een camper kopen in Duitsland?
Duitsland staat bekend om zijn uitgebreide aanbod aan campers van hoge kwaliteit. Van splinternieuw tot tweedehands, de kans is groot dat je in Duitsland de camper vindt die je zoekt. Daarnaast zijn de prijzen vaak lager door de grotere concurrentie en andere belastingregels. Maar hoe pak je het aan als je jouw droomcamper vindt en deze wilt importeren?
Waar moet je op letten bij de aankoop van een camper in Duitsland?
Voordat je overgaat tot de aankoop van een camper in Duitsland, is het belangrijk om een paar zaken goed in de gaten te houden:
- Controleer de voertuigdocumenten: Vraag altijd om het Certificaat van Overeenstemming (CVO), ook wel bekend als het Certificate of Conformity (COC). Dit is het ‘geboortebewijs’ van je camper. Dit document komt van pas bij het registreren van je camper in Nederland. Het RDW stelt dat bij een Europees kenteken het CVO niet verplicht is. Maar het kan wel handig zijn door alle voertuiggegevens die erop vermeld staan.
- Technische staat: Laat de technische staat van je camper zo nodig inspecteren. Dit kan door een onafhankelijke expert of een erkend keuringsbedrijf.
- Onderhandelen over de prijs: Vergeet niet dat er vaak ruimte is voor onderhandeling, bijvoorbeeld als er bij een tweedehands camper kleine gebreken zijn die je later zelf kunt verhelpen.
De camper importeren naar Nederland
Na de aankoop in Duitsland begint het importproces. Dit lijkt misschien ingewikkeld, maar met een stappenplan is het vaak goed te doen.
Stap 1: Transport naar Nederland
Je kunt ervoor kiezen om de camper zelf naar Nederland te rijden of deze te laten transporteren. Zorg dat je alle benodigde documenten bij je hebt, zoals de koopovereenkomst en de Duitse kentekenpapieren. Bij de Duitse RDW (Kraftfahrt-Bundesamt) kun je een exportkenteken aanvragen. Dit heb je nodig als je zelf de camper naar Nederland wilt rijden. Op een aanhanger laten vervoeren kan ook, dan heb je het kenteken niet nodig.
Stap 2: Keuring bij de RDW
Eenmaal in Nederland moet de camper gekeurd worden door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). De RDW controleert of het voertuig voldoet aan de Nederlandse eisen. Hierbij speelt het eerder genoemde CVO een belangrijke rol. Zorg dus dat je dit document in je bezit hebt.
Stap 3: BPM berekenen camper
Een van de belangrijkste onderdelen van het importeren is het berekenen van de BPM voor de camper. De BPM is een belasting die je betaalt bij de registratie van je voertuig in Nederland. Hoeveel BPM je moet betalen, hangt af van verschillende factoren, zoals de leeftijd van de camper en de CO2-uitstoot.
Je kunt de BPM op twee verschillende manieren berekenen, maar meestal gaat het op de eerste manier:
- Standaard afschrijvingstabel: Dit is een standaard afschrijvingstabel die gebaseerd is op de leeftijd van de camper. Hoe ouder de camper, hoe lager de BPM.
- Taxatierapport: Als je camper schade heeft gehad of als er bijzondere omstandigheden zijn, kun je een taxatierapport laten opstellen om een lagere BPM te krijgen.
Lees op de site van de Belastingdienst hoe BPM berekenen precies in zijn werk gaat.
Stap 4: Kenteken en verzekering
Na de keuring en het afdragen van de BPM ontvang je een Nederlands kenteken. Vergeet niet om je camper te verzekeren voordat je de weg op gaat. Een goede verzekering is onmisbaar voor zorgeloos reisplezier.
Is een CVO altijd nodig?
Het CVO is niet standaard inbegrepen bij een camper kopen in Duitsland. Een Certificaat van Overeenstemming (CVO) bewijst dat een voertuig voldoet aan Europese eisen en kan tot 10 jaar na productie bij de fabrikant worden opgevraagd.
Als de fabrikant niet meer bestaat of het voertuig niet eerder in Europa is geregistreerd, vervalt de geldigheid van de typegoedkeuring, en is een nieuwe individuele goedkeuring nodig. Dit kan duur zijn, dus onderzoek de technische eisen goed. Als het voertuig al een Europees kenteken heeft, is een CVO niet verplicht voor registratie in Nederland.
Moet ik mijn camper direct als camper importeren?
Dit hangt af van de situatie. Als je een bijvoorbeeld een busje koopt en dit later wilt ombouwen tot camper, kun je het voertuig eerst als bus importeren. Houd er echter rekening mee dat je bij de ombouw later opnieuw BPM moet betalen. Vaak is het financieel aantrekkelijker om het voertuig direct als camper te importeren.