Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aanspraak op non-conformiteit

Vraag gesteld door op 24 oktober 2022

In Augustus heb ik een opel astra, bouwjaar 2017 aangeschaft. Hierbij is afgesproken dat er 1 maand garantie zit op de auto. Nu valt echter het display uit, en is deze dus defect. Ik kreeg van een andere garage het advies om uit te zoeken of ik hierbij aanspraak kan maken op non conformiteit?

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

 

Afgelopen augustus heeft u een Opel Astra uit 2017 gekocht, met één maand garantie. Nu valt de display uit en uw vraag is of u aanspraak kunt maken op non-conformiteit. 

Conformiteitsvereiste

Naast de garantie heeft u ook een wettelijk recht en kunt u de verkoper aanspreken op non-conformiteit. U heeft recht op een deugdelijk product. Het product moet geschikt zijn voor normaal gebruik. Dit wordt ook wel de 'wettelijke garantie' genoemd. Kunt u aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen. Het conformiteitsvereiste staat in artikel 7: 17 van het Burgerlijk Wetboek. Welke eigenschappen u mag verwachten is onder andere afhankelijk van de prijs, de leeftijd en de kilometerstand.

Bewijslast

Ten eerste moet u bewijzen dat het product niet deugdelijk is (niet beantwoordt aan de overeenkomst). De verkoper zal moeten aantonen dat het gebrek veroorzaakt is door bijvoorbeeld verkeerd gebruik. Daarnaast moet je aantonen dat het gebrek al bestond op het moment van aflevering van het product. Als het gebrek zich binnen 12 maanden* na aflevering voordoet, dan gaat de wet er bij consumentenkoop (koop tussen consument en ondernemer) van uit dat het gebrek al aanwezig was bij aflevering. De bewijslast ligt dan dus bij de verkoper; het is aan de verkoper te bewijzen dat het product bij aflevering niet gebrekkig was.

Conclusie

U kunt zich beroepen op non-conformiteit. U hoeft niet te verwachten dat zich zo kort na de aanschaf, en bij deze redelijk jonge auto, een dergelijk defect voordoet. U moet wel terug naar de verkoper en hem in de gelegenheid stellen om het probleem op te lossen. 

Op onze website vindt u informatie over klachten na aankoop en het stappenplan.

op koopovereenkomsten gesloten vóór 27 april 2022 is deze termijn 6 maanden