Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Defecte parkeersensoren na 7 jaar

Vraag gesteld door J. Kruisselbrink op 29 maart 2023

augustus vorig jaar voor het eerst storing in Parkeersensor. Garage heeft uitgelezen en het werkte weer. Echter na 1 dag opnieuw storing, in het begin storing negeren bij achteruitrijden en dan werkte het vaak weer even, maar na een paar weken en 4000km gereden te hebben bleef het signaal constant werken, alleen door parkeersensoren uit te zetten was het signaal uit. Nu na ruim 8 mnd naar garage voor apk en controle blijkt rechter parkeersensor niet te werken stuk, echter niet de sensor zelf, want op een andere plek doet hij wel. Ze hebben systeem uitgelezen, maar zien niet waar het probleem zit. Ze willen nu wel op mijn kosten dit euvel oplossen.
contact met renault nederland geeft niet inzicht in database van storingen, dat kan alleen de dealer doen. Vooruitlopend hierop leg ik dit bij u neer en mijn vraag is, Is het gebruikelijk dat een storing die optreed, zoals dit , die niet gerelateerd is aan slijtage, want anders wist men toch wat te doen, is dit geheel voor mijn rekening ?
Aankomende week heb ik woensdag een afspraak met de garage voor oplossen van dit probleem en ik heb vandaag de smart driver ontvangen, die wil ik morgen gaan installeren. Ik neem aan dat dit voor de garage geen reden is om mij dan anders te benaderen dan wanneer ik geen smart drive heb
Merk: Renault
Type: Clio Estate dci
Brandstof: 2017
Motorvermogen: 90

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft 6 jaar geleden een nieuwe Renault Clio gekocht. Ongeveer 8 maanden terug ontdekte u een storing aan de parkeersensoren. Na een ‘reset’ door de garage werkte de sensoren weer, maar enkele weken later ontstond er opnieuw een probleem met de sensoren. De garage heeft bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt niet kunnen vaststellen wat het probleem veroorzaakt. De sensoren zelf blijken na controle niet defect, maar het systeem functioneert niet naar behoren. De dealer heeft aangegeven graag onderzoek te doen naar de oorzaak van het probleem en het probleem op te lossen, maar heeft u wel gewaarschuwd voor het kostenplaatje. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper zal moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij niet hoefde te verwachten en dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van levering.

Oorzaak (nog) onbekend

Het is op dit moment nog niet duidelijk wat er precies aan de hand is. Wel staat vast dat de parkeersensoren niet naar behoren functioneren. Eerst zal nu onderzocht moeten worden wat er precies niet goed is aan het systeem c.q. wat de problemen veroorzaakt. Nadat duidelijk is wat de oorzaak is van het euvel kan uw rechtspositie worden bepaald.

Tijdsverloop

In Nederland geldt er geen maximale termijn waarbinnen met succes een vordering tot kosteloos herstel op grond van non-conformiteit kan worden ingesteld. Het is wel aan de koper om te bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van aflevering. In de praktijk is dat vaak lastig. De eerste 12 maanden na aankoop (vanaf 27 april 2022) bestaat het vermoeden dat het gebrek bij aflevering al bestond en wordt de consumentenkoper zodoende extra beschermd. Na de eerste periode na aflevering moet de koper dus bewijzen dat het gebrek bij aflevering reeds (latent) aanwezig was. Een expertise onderzoek door een onafhankelijk specialist kan dan uitkomst bieden.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product gebrekkig is en dit gebrek al bestond op het moment van aflevering dan kunt u van de verkoper o.a. kosteloos herstel van het gebrek vorderen. De verkoper zal het gebrek binnen een redelijke termijn moeten verhelpen. Als het gebrek niet verholpen kan worden, herstel van de verkoper niet gevergd kan worden of het herstel niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast wordt uitgevoerd, dan kan de koper de overeenkomst ontbinden.

Herstel

Het uitgangspunt van de verplichting tot herstel op grond van non-conformiteit is dat het product in de staat wordt gebracht die voldoet aan de redelijke verwachtingen die de koper van het product mag hebben. Er bestaat dus niet perse een recht op een nieuw parkeerhulpsysteem en het zou redelijk kunnen zijn om een deel van de kosten voor uw rekening te laten komen.

Conclusie

Ik raad u aan om het onderzoek door de garage af te wachten en afhankelijk van de bevindingen uw rechtspositie nader te bepalen. Als naar aanleidingen van de bevinden blijkt dat er sprake is van een ‘eigen gebrek’ aan het systeem dan is het raadzaam om de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel op grond van art. 7:17 jo. 7:21 BW. Hoewel u langere tijd probleemloos gebruik heeft gemaakt van de auto kan een vordering tot herstel op grond van non-conformiteit nog altijd slagen. Wel wordt het door tijdsverloop steeds lastiger om in voldoende mate te bewijzen dat het gebrek reeds (latent) aanwezig was op het moment van aflevering.

Meer weten?
Stappenplan klachten na aankoop - ANWB  

 

Reacties:

J. Kruisselbrink

Auteur - 6 april 2023

De dealer heeft het als volgt opgelost, we hebben de kosten gedeeld. Ik ben daar mee accoord gegaan. Pluim voor dealer

Chaim

ANWB Expert - 9 april 2023

Goed om te horen dat e.e.a. op een nette en voor u aanvaardbare manier is opgelost.