Stabiliteit en kogeldruk
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 mei 2019
Mercedes Benz E Klasse CGI 250 luchtgeveerd Estate uitvoering kogeldruk 90 kg. Caravan LMC munsterland 520 D Instabiel vanaf 80 km. Om de stabiliteit te verbeteren heb ik het volgende gedaan:
a. tentstokken en reserwiel caravan op de achterbank van de auto
b. spanning achterbanden auto maximaal = 3.0 bar.
c. onderstel sportief.
d. caravan is beladen en weegt dan 1600kg. kogeldruk conform advies fabrikant zo dicht mogelijk gebracht naar de max. toegestane kogeldruk van 90 kg.
Wat ik nog bij de dealer na laat gaan is of de ESP goed is afgesteld en of op deze auto een Trailer Stability Program is gemonteerd en zo ja of die geactiveerd is. Om de stabiliteit verder te verbeteren krijg ik het advies de kogeldruk op te voeren naar 100/110 kg. Hoe kijkt u tegen dit advies aan?
Antwoord van Frank
ANWB ExpertUw Mercedes Benz E Klasse CGI 250 Estate in combinatie met een LMC Münsterland 520 D heeft een instabiel weggedrag vanaf 80 km/h.
Om de kogeldruk te verhogen van 90 naar 100 tot 110 kg vind ik geen goed advies. Ten eerste omdat het niet is toegestaan en ten tweede omdat er meer aan de hand is als een combinatie bij een kogeldruk van 90 kg niet stabiel rijdt. Ik kan zonder de combinatie te hebben gezien niet zeggen wat er aan de hand is.
Aan het volgende kunt u nog denken:
- een goede kogeldruk wil nog niet zeggen dat de caravan goed beladen is. Zware voorwerpen aan voor- of achterzijde van de caravan moeten worden vermeden.
- De bandenspanning van de caravan mag 4,5 bar zijn.
- De aangekoppelde caravan heeft een fors gewicht, de belading van de auto moet daarom ook maximaal zijn.
- Allerlei veiligheidssystemen in de auto maken hem niet stabieler, maar grijpen alleen in als het verkeerd gaat.
Deel deze pagina