Kogeldruk en montage van een mover
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 juli 2019
Graag zou ik Uw deskundige mening horen over het volgende.
Ik heb een Mitsubishi Outlander PHEV van 2019 met afneembare trekhaak. De maximale kogeldruk voor deze auto is 75 kg. Ik heb ook een caravan, Trigano Silver Trend 420 CP van 2018, massa rijklaar 960 kg, exclusief accessoires die volgens mij door hun plaatsing nauwelijks invloed hebben op de kogeldruk, maar enkel op het totale gewicht van de caravan. Het maximale gewicht van de caravan is 1200 kg. Op de achterkant van de caravan is een fietsenrek gemonteerd dat wij waarschijnlijk zelf niet, maar onze kinderen met kleinkinderen wél zullen gaan gebruiken. Voor deze caravan geldt een maximale kogeldruk van 100 kg.
Wij hebben inmiddels een mover Reich Easydriver Pro 1.8 met accu PowerXtreme X20 laten monteren. De mover is aangebracht vóór de wielen van de caravan, de accu is ook vooraan in de caravan geplaatst. Toen ik de kogeldruk op de vlakke weg voor ons huis met een weegschaal controleerde was deze 98 kg. Een andere weegschaal gaf hetzelfde resultaat. De vaste kampeerspullen (twee tuinstoelen, twee klapstoeltjes, een zijkant voor de luifel, een mat, een campingtafel) bevonden zich toen in het bagageruim onder het bed, tegen de disselbak aan. Als wij of onze kinderen op vakantie gaan zal de kogeldruk nog wel wat toenemen door andere spullen die ook nog in het bagageruim moeten of op het bed worden gelegd.
In de disselbak bevonden zich een metalen gasfles (half vol), het reservewiel, de lege watertank en nog wat klein spul. Aan de achterkant van de caravan bevinden zich het keuken- en wasgedeelte, waar nauwelijks plaats is voor ballast.
Toen ik informeerde bij de installateur van de mover vertelde hij me dat de mover maar een zeer bescheiden invloed had op de kogeldruk en deed hij nogal luchtig op mijn vraag of deze kogeldruk zo wel was toegestaan.
Wat ik graag wil weten is of deze combinatie met deze kogeldruk wel de weg op mag.
Ook beschik ik over een foto van een Franse Trigano 430 CP waar dezelfde mover achter en niet voor de wielen is geplaatst. Weet u wat de juiste plaats voor montage van deze mover op onze caravan is; vóór de wielen zoals bij ons is gebeurd of achter de wielen zoals bij de Franse Trigano?
Ik vind het ook wat eigenaardig dat bij onze caravan de mover aan de linkerkant precies onder de afwatering is geplaatst, waardoor het afvalwater uit de caravan niet meer kan worden opgevangen.
Antwoord van Mickel
ANWB ExpertU heeft een vraagt over de combinatie van uw Mitsubishi Outlandee en een Trigano Silvertrend 420CP. De kogeldruk is te hoog en de afwatering van het afvalwater is niet meer bruikbaar.
De Maximale kogeldruk van de Outlander is inderdaad 75kg. U doet er verstandig aan deze kogeldruk voor elkaar te krijgen. De plaatsing van de Mover zal niet zo heel veel invloed hebben op de kogeldruk, omdat de mover dicht bij de as van de caravan is geplaatst. Om die reden is deze plek dus niet vreemd of verkeerd.
De keuze van de plaats van een mover, voor of juist achter de as, is soms afhankelijk van de vrije ruimte die beschikbaar is. Soms kan een mover maar aan één kant geplaatst worden, als er bijvoorbeeld sprake is van een verlaagde instap. Het is echter ook zo dat de plaats van de afvoer ook een reden kan zijn een mover voor af achter de as te plaatsen. Het dus inderdaad niet acceptabel dat deze afvoer niet meer bruikbaar is. Afvalwater moet u op kunnen vangen.
Als bij uw caravan plaatsing aan achter de as niet mogelijk was om een andere reden, dan had men op zijn minst de afvoer moeten verlengen, zodat u het afvalwater normaal op kunt vangen.
De plaats van de mover zowel voor als achter de as, heeft voor en nadelen.
Plaatsing achter de as heeft als gevolg dat de mover in de draairichting van de banden zit, en dus gevoeliger is voor water en modder wat van de banden afkomstig is.
Plaatsing van de mover voor de as, maakt de mover wat gevoeliger voor het raken van stoepranden.
Dan terug naar de te hoge kogeldruk.
De plaatsing van de accu voor in de caravan heeft dus wel invloed op de kogeldruk, en de montage aan de voorzijde van de caravan vind ik dan ook niet logisch.
Alleen tenzij er elders echt geen plek is. Gelukkig is de PowerXtreme X20 niet zo heel zwaar (4.4 kg), maar elke kilo telt in uw geval.
Bij de ene caravan is het, vaak als gevolg van de indeling, lastiger de juiste kogeldruk te realiseren dan bij de andere caravan.
U geeft al aan dat bij uw caravan de meest bagageruimte aan de voorkant tegen de disselbak zit. Er zit dus niets anders op dan toch proberen te schuiven met de bagage.
Soms is het beter tijdens de reis bagage te verplaatsen richting de as of het middenpad.
In uw geval zou u ook nog kunnen overwegen een houder voor het reservewiel te kopen zodat dit onder de caravan geplaatst kan worden.
Dat kan echt aanzienlijke kilo’s schelen omdat nu het reservewiel ook nog in de disselbak zit, hetgeen niet bevordelijk is voor de kogeldruk.
Deel deze pagina