Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kogeldruk verhogen om slingeren te voorkomen

Vraag gesteld door A. van Luttikhuizen op 5 augustus 2024

Ik heb een Burstner Holiday 5207 uit 1993. Ik vind de caravan nogal snel slingeren achter de auto als ik inhaal, of ingehaald wordt. Ik heb bij de laatste bovag onderhoudsbeurt navraag gedaan. De stabilisator koppeling is gecontroleerd en goed bevonden. Ik heb een gemeten kogeldruk van 75Kg. Als ik het plaatje op de dissel goed lees, dan mag deze maximaal 100Kg zijn (zul. Stutzl. 100Kg). De caravan mag max. 1300Kg wegen. Het gewogen gewicht zit daar ook op. De trekkende auto is een VW T-Roc (T101PL). Ik verwacht dat de auto inclusief passagiers bagage en volle tankde 1750 - 1800Kg wel benaderd. Kan ik de kogeldruk veilig verhogen naar 100Kg en wat verwacht u dat dit met de stabiliteit van de combinatie doet? Wat is de ideale kogeldruk? Heeft 't zin om een andere, zwaardere stabilisator koppeling te laten plaatsen? De huidige is volgen mij geschikt voor aanhangers tot 1300Kg. Ik had deze zelfde ook op mijn vorige caravan (een Burstner 420TN uit 1991) en die lag wel stabiel achter de auto (toendertijd er Citroën C5)
Groet,

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een Bürstner Holiday uit 1993, deze lijkt niet heel stabiel achter de auto te liggen.
U vraagt zich af of u de kogeldruk kunt verhogen om zo een betere stabiliteit te krijgen.

De T-roc heeft een maximale kogeldruk van 80Kg, het verhogen naar 100Kg is dus niet verstandig, de kogeldruk mag nooit hoger zijn dan de laagste waarde van de auto of de caravan.

Daarnaast lijkt me dat ook onnodig, bij deze combinatie is een kogeldruk van 75Kg prima. Ook de gewichtsverhouding tussen auto en caravan is prima.

Het monteren van een zwaardere stabilisator is ook geen oplossing. In principe moet de caravan zonder stabilisator ook stabiel zijn. De stabilisator zorgt er voor om net in het grensgebied (denk bijvoorbeeld bij inhalen) net dat beetje extra stabiliteit te geven. Maar ook zonder stabilisator rijden, zou geen probleem moeten zijn. Wij rijden met rij impressies, voor de beoordeling van een trekauto, altijd zonder de stabilisator erop.

Waar komt dan het slingeren vandaan? Zit er bijvoorbeeld een fietsenrek achter op de caravan?  we zien vaak dat er bij en fietsenrek achterop de caravan aan de voorzijde gewicht gecompenseerd moet worden om een goede kogeldruk te krijgen, waardoor de caravan instabiel wordt. Dat geldt ook voor het beladen van de caravan. Het liefste zo veel mogelijk zware spullen onder in en zo mogelijk zo dicht mogelijk bij de as.

Daarnaast zou eens kunnen kijken of er een groot verschil in gewicht tussen links en recht zit. 

U zou ook nog naar de banden kunnen kijken. Misschien zitten er niet de juiste banden op, of is de spanning niet in orde. Het beste is het om zogenaamde C-banden (lichte bestelauto banden te monteren) en een zo hoog mogelijke bandenspanning aan te houden.

Uiteraard kan er ook nog sprake zijn van speling op bijvoorbeeld de asrubbers. Ik weet niet of hier bij de onderhoudsbeurt naar gekeken is, maar het zou misschien zinvol kunnen zijn om daar nog eens naar te laten lijken.

 

Reacties

A. van Luttikhuizen

Auteur - 10 augustus 2024

Na het lezen van dit antwoord vermoed ik dat de oorzaak te vinden is in de gewichtsverdeling links/rechts. Er zit geen fietsendrager op de caravan. De caravan is TuV gekeurd op 100Km/h voor de Duitse Autobahn en de banden zijn C-banden met juiste leeftijd en spanning. Deze Caravan heeft ongelukkigerwijs alle potentieel zware onderdelen, zoals toilet (links achter) zithoek met bagagebakken onder de zithoek (links midden) en de watertank (links voor), aan de linkerkant ingebouwd. Doorgaans heb ik het spoelwater van het toilet afgevuld (= 15 liter) en ongeveer 20 liter aan drinkwater aan boord voor onderweg (watertank capaciteit 60 liter). Dat gaat in de toekomst dus anders. Max 5 liter spoelwater toilet max 10 liter aan drinkwater om handen te wassen en losse flessen drinkwater in de auto voor thee en koffie e.d. Ik heb in het verleden de caravan gewogen op met een caravan weegschaal en het gewicht links/rechts was nagenoeg gelijk; maar toen zat er geen spoelwater in het toilet en geen drinkwater in de tank.

Mijn tip voor collega caravanners met soortgelijke problemen is dan ook de caravan in "reis vertrek modus" te wegen om zo gewichtsverschil links/rechts vast te stellen.