Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Storing in ALKO-ATC syteem

Vraag gesteld door A. Ronteltap op 7 juni 2024

Beste lezer,

Ik zit met voor mij een groot probleem over de AL-KO ATC op mijn caravan.
In het onderstaande relaas probeer ik zo goed mogelijk aan te geven wat ik heb ervaren.
1.   Za 1Juni.    Vertrek vanuit Zwolle naar Slovenië.
Op camping in Kipfenberg, Caravan afgekoppeld horizontaal gezet en overnacht.
2.   Zo 2 Juni    Vervolg reis naar Slovenië.
Caravan aangekoppeld.
Het lampje van de AL-KO ATC gaat niet branden. De gebruikelijke geluiden zijn er niet.
3.   Auto gestart en gaan rijden.
Auto komt niet van de plek. Caravan staat op de rem.
De handrem staat er niet op. De handrem meerdere  malen bediend. Geen verandering.
4.   ANWB wegenwacht gebeld. ADAC komt binnen 2 uur.
5.   ADAC sluit zijn auto aan op de caravan.
Het lampje van de AL-KO ATC gaat branden d.w.z. het flakkert groen en rood.
Conclusie het ligt aan de auto.
6.   Niets aan de auto te vinden dat niet goed zou zijn.
7.   ADAC sluit zijn auto opnieuw aan op de caravan.
Het lampje van de AL-KO ATC gaat branden d.w.z. het flakkert groen en rood en gaat vervolgens definitief uit.
8.   De oorzaak wordt nu gezocht in de caravan en wel dat de AL-KO ATC niet functioneert en dat daardoor de caravan op de rem staat.
9.   ADAC verlaat het strijdtoneel met de mededeling dat de caravan naar een herstelbedrijf moet worden gebracht.
10.   Di 4 juni    ADAC komt met twee man.
Voordat er verder ook maar iets kan gebeuren moet de rem van de caravan eraf is de mededeling.
Er wordt een pen uit de ATC gehaald waardoor de wielen van de caravan weer draaien.
De caravan kan gewoon gebruikt worden echter zonder de werking van de ATC.
Het is aan ons hoe verder, zuid, noord, reparateur. ADAC vertrekt.
We besluiten terug te gaan naar Nederland om de caravan weer in orde te laten maken en de vragen waarmee we zitten beantwoord te krijgen.
Terug in Nederland.
11.   Dealer gebeld.   Kan niet wat u zegt. Afspraak kunnen maken voor vrijdag 21 juni. Ze gaan dan onderzoeken wat het geweest is maar dat er waarschijnlijk een nieuwe moet worden geplaatst.
Kostenplaatje 1288 euro.
12.   AL-KO gebeld   Nooit van gehoord, einde levensduur, slecht onderhoud enz. enz.
Doordat de ADAC de pen eruit heeft gehaald zal het ook niet meer lukken de oorzaak te achterhalen.
13.   Caravan onderhoudsbedrijf gebeld.   Nooit van gehoord, kan ook eigenlijk niet.
U begrijpt dat ik geen enkele duidelijkheid heb over wat er is gebeurd en of dat het weer kan gebeuren.
Ik wil vooral veilig onderweg zijn en met de vragen die ik heb over deze gebeurtenis ben ik daarvan niet zeker.
Kunt u mij aangeven wat er is stuk is gegaan en wat de oorzaak daarvan kan zijn.
Vriendelijke groet,

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft in Duitsland problemen gekregen met uw ALKO ATC systeem.
Het systeem werd blijkbaar geactiveerd waardoor de rem bediend werd.

ATC is een systeem wat er voor zorgt dat wanneer de caravan gaat slingeren, deze slingering wordt door middel van het aantrekken van de remkabel (en daarmee dus het bedienen van de rem) in de kiem gesmoord.

Het voorkomt dus geen slingeren, maar op het moment dat de caravan gaat slingeren, wordt voorkomen dat dit erger wordt.

Het systeem bestaat onder andere uit een bewegingssensor en een regelkast die dus de remmen kan bedienen.
Waarschijnlijk is er dus ergens in het systeem een storing ontstaan, waardoor de remmen permanent aangetrokken werden.

De pen die eruit gehaald is, zal de verbinding tussen de ATC kast het remsysteem verbroken hebben, waardoor er normaal met de caravan gereden kan worden.

Wanneer de caravan gewoon goed beladen is, zie ik geen enkele reden om daarmee niet verder op vakantie te kunnen. Het slingeren van een caravan wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een verkeerd of te zwaar beladen caravan. Heel veel caravans hebben dan ook geen ATC systeem.

Mij lijkt dat wanneer de pen teruggeplaatst is en er echt iets mis is het de ATC kast, men zou moeten constateren dat de caravan weer op de rem gaat. Zoals de dealer aangeeft, lijkt het mij inderdaad het meest verstandige dat ze gaan onderzoeken waar het probleem zit.

Om bij voorbaat aan te geven wat er nu precies stuk is, is eigenlijk onmogelijk omdat daar eerst onderzoek naar gedaan zal moeten worden.

Het meest voor de hand liggend, is daarbij een storing in de regelkast die de rem moet bedienen, maar het zou bijvoorbeeld ook om een kapotte sensor kunnen gaan.

Dat het niet meer mogelijk zou zijn om de oorzaak te achterhalen omdat de pen eruit gehaald is, lijkt me iets wat niet klopt.

Mocht er echter geen storing gevonden worden het systeem weer gewoon werken, dan kan het wel lastig zijn om uit te vinden wat er nu precies gebeurd is. Uiteindelijk zit er dan weinig anders op dan de caravan gewoon te gebruiken. Mocht er dan toch weer een storing optreden dan weet u in ieder geval hoe het ATC systeem uitgeschakeld kan worden. Wat mij betreft kunt u ook zonder ATC gewoon veilig