Twijfels over een Nissan Qashqai als caravantrekker
Vraag gesteld door A. van Donselaar op 10 augustus 2024
Ik lees zoveel tegentrijdige vergalen over mijn nissan gashqai tenka plus automaat.
Veel van de verhalen zijn benoend als zeer slechte caravantrekker in de bergen.
Mijn caravan is een avento 465 met een maximale gewicht van 1500 kg bouwjaar 2010.
Moet ik mij zorgen maken als ik in de alpen ga rijden of kan de qashqai deze fatsoenlijk de bergen oprijden met caravan op de bekende D wegen in de franse alpen
Zie graag u antwoord tegemoet
Merk: Nissan
Type: Qashqai
Bouwjaar: 2022
Brandstof: Mild hybride
Motorvermogen: 159
Antwoord van Mickel
ANWB ExpertU hoort veel verschillende verhalen over de Nissan Qashqai als trekauto. U vraagt zich af of u zich zorgen moet maken als u de Alpen in gaat met uw caravan van 1500Kg.
De Nissan die u heeft, heeft een toegestaan trekgewicht van 1800Kg, hier zit eigenlijk grotendeels het probleem.
Het rijden met een caravan is toch wel wat anders, dan gewoon een lage zware platte aanhanger.
U heeft behoorlijk veel frontaal oppervlakte, maar ook tegenligger en zijwind kunnen een grote invloed hebben op de stabiliteit van een auto-caravan combinatie.
Om die reden adviseren wij het gewicht van de beladen caravan maximaal 75% te laten zijn van het beladen gewicht van de auto.
Hier wringt hem dus een beetje de schoen. Zou u de auto maximaal beladen tot de toegestane 1985Kg, dan komen we uit op een maximaal gewicht van de caravan van 1488Kg. De vraag is, of het haalbaar is om meer als 500Kg bagage+ inzitten aan gewicht in de auto te krijgen.
Wij gaan uit van een gemiddelde 450kg aan vakantiebagage, wat betkent dat u eigenlijk maximaal zo'n 1400kg, verantwoord kunt trekken.
Ik vermoed dan ook dat de verhalen die u leest, hier mee te maken hebben.
1800Kg trekken met deze auto, is voor het trekken van een caravan onverantwoord.
U geeft aan dat uw caravan 1500Kg weegt beladen. dus dat is al meer dan ons advies.
Mijn advies zou in dit geval zijn om ervoor te zorgen dat u zoveel mogelijk bagage uit de caravan naar de auto gaat verplaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een voortent of andere zware spullen zoals bijvoorbeeld gasflessen, fietsaccu's en proviand, om daarmee de caravan zo licht mogelijk te maken en de auto zo zwaar mogelijk.
Motorisch voorzie ik wat minder problemen. Er is voldoende koppel en vermogen om ook vanuit stilstand behoorlijke hellingen te kunnen nemen.
Wel is het zo dat het een CVT automaat betreft, die zal ervoor zorgen dat er flink toeren gedraaid wordt, en ook hier krijgt in onze berekening deze automaat wat aftrek bij het rijden in de bergen. Alles bij elkaar genomen is eigenlijk 1400Kg voor deze auto echt het maximum.
Wanneer we het hele verhaal dan samenvatten, dan kan ik me voorstellen dat er berijders zijn, die toch wat teleurgesteld zullen zijn omdat er gesproken wordt over 1800Kg, en dat is onverantwoord.
Met dit in het achterhoofd, zou ik in uw geval met het bovenstaande advies zo goed mogelijk proberen het gewicht van de caravan zo laag mogelijk te houden.
Daarnaast is het verstandig dat u ook echt weet wat de caravan weegt. In veel gevallen is het gewicht wat op papier staat, ver weg van de werkelijkheid omdat veel accessoires al veel van het laadvermogen opgesnoept hebben. (Mover, accu, airco, fietsenrek etc)
Mocht u dus niet zeker weten wat het ledige gewicht is van uw caravan is, dan zou ik uw caravan een keer op een weegbrug laten wegen.
Als u het daarnaast voor elkaar krijgt de gewichtsverhouding op 75% te houden met een maximum gewicht van 1400kg voor de caravan, dan voorzie ik geen problemen in de Alpen.