Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Camper naar winterstalling: wat doen met de accu's?

Vraag gesteld door J. v.d. Feen jr. op 27 oktober 2024

Mijn camper gaat (voor het eerst) naar de winterstalling. Voor de accu van de auto is een massaslot geplaatst op verzoek vd stalling. Wat moet ik doen met de boordaccu (Optima Yellow Top 8051-187 75Ah)?
Ik heb daar geen mogelijkheid voor druppellader of andere manier om de accu op te laden. De camper blijft van 1 nov-1 mei daar. Evt. kan ik halverwege de camper even uit de stalling halen om de boordaccu op te laden.
Tenslotte: moet ik ook nog iets doen ivm de zonnepanelen?

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

Uw camper gaat voor het eerst naar de winterstalling. U vraagt zich af wat u met de boordaccu (Optima Yellow Top) moet doen.
Er is in de stalling geen mogelijkheid om de accu op te laden.

U zou kunnen overwegen de boordaccu uit de camper te halen en deze thuis droog en vorstvrij op te slaan. Na enkele maanden kunt u dan een druppellader aansluiten om de accu weer even vol te laden. Als u bijvoorbeeld elke 2 maanden de accu even aan de lader hangt, zal deze in prima conditie blijven.  Aan het einde van de stallingsperiode volstaat het dan om de volledig opgeladen accu weer te monteren en normaal te gebruiken.

Het is niet nodig om iets te doen met de zonnepanelen wanneer deze niet aangesloten zijn, zal er geen stroom gaan lopen.

Meer tips over het stallen van de camper leest u hier | ANWB

 

Reacties

N. Edeling

Auteur - 16 januari 2025

Ik kreeg op mijn vraag om mijn kentekenregistratie (i.v.m. de milieuzones!) aan te passen aan de werkelijke situatie de volgende reactie van de RDW:
"Het klopt dat uw voertuig als bedrijfsauto geregistreerd staat, echter fiscaal gezien is uw voertuig een personenauto, daarom heeft u BPM moeten betalen. Dit is allemaal juist, toen der tijd bleef een bedrijfsauto die omgebouwd werd naar een kampeerwagen wat de voertuigcategorie betreft een bedrijfsauto. Dit is door ons niet administratief aan te passen.

Indien u dit gewijzigd wilt hebben dan kan dat alleen via een keuring op een RDW keuringsstation, via de volgende link kunt u een afspraak maken: Keuringsafspraak maken | RDW"
Het is mij niet duidelijk WAAROM ik mijn busje (VW T4) opmieuw moet laten keuren als kampeerauto, omdat dat jaren geleden dus al is gebeurd.
Wie garandeert mij dat na herkeuring (?) mijn kentekenwél geregistreerd zal worden als kampeerauto/personenwagen en dus in aanmerking kan komen voor vrijstelling in mileuzones?

Mickel

ANWB Expert - 21 januari 2025

Het is begrijpelijk dat u zich afvraagt waarom uw busje opnieuw gekeurd moet worden als kampeerauto, vooral omdat dit al eerder is gebeurd. Hier zijn enkele punten die u kunnen helpen:

  1. Reden voor herkeuring: De RDW geeft aan dat de administratieve aanpassing van de voertuigcategorie alleen mogelijk is via een keuring. Dit komt omdat de regelgeving en administratieve procedures in de loop der jaren kunnen veranderen. Een herkeuring zorgt ervoor dat uw voertuig voldoet aan de huidige eisen en regelgeving.
  2. Ficaliteit van een kampeerauto: Hoewel fiscaal gezien een kampeerauto als personenauto gezien wordt, geldt dat niet voor de RDW. Hoewel kampeerauto’s nu altijd als personenauto geregistreerd zullen worden, was dat in het verleden niet het geval. Er bestonden destijds dus 2 smaken kampeerauto’s. De ene was een bedrijfsauto (N1) met de inrichting “kampeerauto” de andere was een personenauto (M1) met de inrichting “kampeerauto”.
  3. Keuringsafspraak maken: U kunt een keuringsafspraak maken via de RDW-website. Hier vindt u meer informatie over het proces en kunt u een afspraak inplannen: Keuringsafspraak maken | RDW
  4. Milieuzones: Zodra uw voertuig correct is geregistreerd als kampeerauto/personenwagen, zou u in aanmerking moeten komen voor vrijstelling in milieuzones, afhankelijk van de specifieke regels van de betreffende zones. Wanneer uw kampeerauto aan de eisen voldoet, zie ik geen enkele reden waarom de RDW dit voertuig dan ook niet als zodanig zal registeren.