Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Onafhankelijke roest en rot controle camper

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 september 2024

Vijf jaar gelden kochten we tweedehands een tot camper omgebouwde Peugeot Boxer uit 2005. Wij hebben daar al vele mooie plaatsen bezocht. Wij laten onze camper goed onderhouden bij een Peugeot vakgarage en er zijn de afgelopen jaren al veel mechanische defecte onderdelen vervangen.

Nu wisten we bij aankoop dat de onderzijde van de camper, dorpels links en rechts en wielkasten behoorlijke roest en rot vertonen. Vanzelfsprekend hebben we de garage gevraagd in hoeverre dit gemaakt, kan moet worden.

De camper komt nog altijd goed door keuring maar voor onze gemoedsrust en de komende jaren willen we eigenlijk een soort onafhankelijke goede gedetailleerde controle laten uitvoeren met daarbij een advies en gedetailleerd rapport wat vervangen zou moeten worden. Is dit iets wat via de ANWB gerealiseerd kan worden? Natuurlijk verwachten we geen gratis controle maar een goede en gedegen controle. We hopen dat jullie hierbij kunnen helpen/bemiddelen.

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een Peugeot Boxer die tot camper is omgebouwd. Mechanisch is de bus qua onderhoud helemaal bij, maar de carrosserie vertoont roest, onder andere ter hoogte van de wielkasten en dorpels.

U bent op zoek naar een onafhankelijke controle van de noodzakelijke werkzaamheden en wat er vervangen en gerepareerd zou moeten worden om de camper weer in goede staat te krijgen. Uiteraard wilt u dan ook graag weten wat daarvan de kosten zullen zijn.

Het repareren van roestschade kan soms behoorlijk ingewikkeld en arbeidsintensief zijn, waardoor dit best wel in de papieren kan lopen. Aan de andere kant heeft een buscamper die zowel technisch als qua carrosserie goed is ook een behoorlijke waarde, waardoor het juist ook de moeite waard kan zijn om deze investering te doen.

Ik ben het met u eens dat het zinvol is om eerst eens een goede controle uit te laten voeren zodat u een goed beeld krijgt van de mogelijkheden en de kosten van de noodzakelijk uit te voeren werkzaamheden.

Naast het las en slijpwerk om de roestige delen te vervangen, moet u er rekening mee houden dat er ook spuitwerk en het nodige aan roestpreventie gedaan zal moeten worden voor goed resultaat.

Daarnaast zult u wellicht een keuze moeten maken hoe u het werk uitgevoerd wil hebben. Laat u het zodanig repareren en behandelen dat het weer jaren lang mee kan, of neemt u genoegen met alleen noodzakelijk APK-laswerk.

Helaas heeft de ANWB geen mogelijkheden om zo'n rapport op te stellen en deze controles uit te voeren.

Mijn advies zou eigenlijk zijn om op zoek te gaan naar een aantal gespecialiseerde schade/carrosseriebedrijven die bijvoorbeeld ook ervaring hebben met restauratiewerkzaamheden aan oudere auto's, maar in ieder geval ervaren zijn in het verhelpen van roestschade.

U zou dan bij een aantal bedrijven een gespecificeerde offerte kunnen laten maken waar de noodzakelijke werkzaamheden en kosten uitgewerkt worden. Meestal rolt er dan vanzelf wel een bedrijf uit wat uw voorkeur naar uitgaat. Soms op basis van prijs, maar zeker ook op basis van kennis en kunde en begrip voor uw wensen.

Uiteraard kan het daarnaast verstandig zijn om dit bij een BOVAG aangesloten bedrijf te doen, omdat u dan verzekerd bent van goede garantievoorwaarden op de werkzaamheden en in het geval van een geschil een beroep kunt doen op de geschillencommissie.