Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Speling lagers aanhangwagen

Vraag gesteld door T. van Opstal op 25 augustus 2024

Goedendag,

Ik heb niet zo lang geleden de torsieas van mijn aanhangwagen laten vervangen. Die rijd en functioneert prima, maar bij het checken van de bandenspanning voelde ik duidelijke speling op de lagers van de wielen. aan de ene kant nog erger dan de aan andere kant.

Het bedrijf dat het geinstalleerd heeft stelt dat het komt door de conische lagers en dat dat normaal is. De onderbouwing die volgde vond ik echter twijfelachtig, vandaar mijn volgende vragen aan jullie:

1. Wat is een acceptabele speling bij de wiellagers van een torsieas met conische lagers?
2. Wanneer wordt rijden te riskant?
3. Is de speling zelf te corrigeren?

Alvast bedankt voor uw tijd, ik hoor u graag. Mocht u telefonisch overleggen beter vinden, dan ben ik ook telefonisch te bereiken.

Met vriendelijke groet,

Tim van Opstal

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft de lagers van uw aanhangwagen laten vervangen en bij het oppompen van de banden voelde u een duidelijke speling.
Het bedrijf wat de lagers gemonteerd heeft, gaf aan dat het normaal is dat er wat speling op zit.

Het klopt dat conische lagers niet te strak gemonteerd mogen worden, wanneer ze te strak staan, gaan ze heel snel stuk.
Ze kunnen dus beter een beetje te los staan dan te strak. Een heel klein beetje speling mag dus, maar teveel hoort ook niet.

Wat is dan de juiste afstelling?

De moer die het lager opsluit moet voorzichtig aangedraaid worden tot je voelt dat het lager iets zwaarder gaat lopen vervolgens draai je de moer terug tot dat de splitpen in het eerstvolgende gat valt. Wanneer het lager dan voelbaar niet meer zwaarder draait zou het goed moeten zijn, anders moet deze nog een tandje losser.

Om bij de slitpen en naafmoer te komen, moet u de stofkap verwijderen. Het is op zich niet vreemd dat nieuwe lagers na zo'n 1500Km nog een keer nagesteld moeten worden.