Wanneer trek ik veilig?
Vraag gesteld door K. Scholte in 't Hoff-Groot Wassink op 23 oktober 2024
We willen een caravan aanschaffen van 1500/1700 kg max. beladen.
We willen de auto, Mazda cx 60 ervoor doen. Deze weegt 1959 kg met een trekvermogen van maximaal 2500 kg.
Hij mag de caravan op papier trekken. Toch heb ik op jullie site gelezen dat het advies is dat je caravan niet meer weegt dan 75% van het gewicht van je auto.
Kunt u me uitleggen hoe dit zit, want de auto mag veel mee trekken,maar is dit dan niet veilig? En waar baseren ze dan het trek gewicht op want dat is wel ruim 500 kg met juist dan het gewicht van de auto.
Antwoord van Mickel
ANWB ExpertU overweegt een caravan aan te schaffen met een beladen gewicht van zo'n 1500 tot 1700kg. U heeft een Mazda CX-60 als trekauto.
Ondanks het trekgewicht van 2500Kg leest u dat wij een advies geven om de caravan niet meer dan 75% te laten wegen van de auto. Hoe zit dat nu?
Voor alle duidelijkheid gaan wij bij dit advies uit, van het gewicht van de beladen caravan, en niet onbelangrijk, het gewicht van de beladen auto.
Voor uw auto moet u dus een rekensom maken, uitgaande van het ledig gewicht, plus het gewicht van de inzittenden en de bagage.
Van dit totaalgewicht nemen we dan 75% als maximum wat de caravan beladen zou mogen wegen.
Uw auto heeft een maximale toegestane massa van 2667kg. Zou u dus uw Mazda CX-60 maximaal beladen tot dit gewicht, dan is 75% hiervan, precies 2000kg wat wij als maximum trekgewicht opgeven voor een caravan. In tegenstelling tot de 2500kg die Mazda opgeeft.
Waarom dit verschil?
We hebben het bij het toepassen van de 75% regel, specifiek over het rijden met een caravan.
Een caravan heeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld een zware lage aanhangwagen, het zwaartepunt veel hoger liggen
Tevens heeft een caravan over het algemeen veel lengte en een vrij groot zijoppervlak. Dit hele gevaarte staat dan vaak ook nog maar op één as.
De krachten die dan ontstaan tijdens het rijden zijn dan wezenlijk anders dan bij het trekken van een ander soort aanhanger.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het effect van een passerende vrachtwagen, de zuigende werking heeft een veel grotere invloed op een caravan, dan bij een lage aanhangwagen het geval is. Hierdoor is het risico dat de caravan in een slingering gebracht wordt echt vele malen groter.
Dezelfde situaties kunnen ontstaan wanneer u last heeft van forse zijwind.
Maar ook tijdens het rijden van afdalingen in de bergen geeft het hogere zwaartepunt en veel lengte, gewoon meer risico op slingeren.
Juist veel massa van het trekkend voertuig geeft hierbij in deze situaties veel stabiliteit. Zo zien we bij rij impressies dat vrijwel alle elektrische auto's het op dit gebied goed doen. Juist omdat die vaak zwaar zijn.
Een wat problematischer auto op dat gebied is bijvoorbeeld de Mazda CX5. Met een relatief lage eigen massa van nog geen 1500kg en een trekgewicht van 2000kg volgens de opgave van Mazda, komen we al snel in de problemen.
Bij een maximale belading is 1500Kg wel ongeveer het maximaal haalbare. In de praktijk zal het advies van ons vaak nog nog lager uitvallen omdat de auto niet maximaal beladen kan worden. Een caravan van 2000kg trekken met deze auto, is naar mijn mening echt onverantwoord. Veel caravans hebben inmiddels wel een 1700/1800kg as.
Terug naar de Mazda CX-60.
Ook hier komen we bij de maximale belading uit op een verschil van 500kg tussen de fabrieksopgave en ons advies.
De CX-60 is echter een stuk zwaarder ten opzichte van een CX-5.
Hierdoor zal het trekken van een caravan van een caravan met een beladen gewicht van 1700Kg geen probleem opleveren.
Deel deze pagina