Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Veiligheid m.b.t. ramen caravan

Vraag gesteld door mijo0818 op 14 november 2016

Sinds 2007 ben ik de bezitter van een caravan Dethleffs/Lowlander 450, bj 2005. (Nieuw maar overjarig aangeschaft). Afgelopen vakantie zat er opeens plm 3 cm water in een ruit. Deze heb ik na terugkomst laten vervangen. Kosten € 250.00. Deze ruit is echter grijs terwijl de andere ruiten beige zijn. Nu bemerk ik dat bij de middelste ruit de zeefdruk begint los te laten. M.i. een gevolg van vocht en dus ook lekkage. Navraag bij de dealer gaf een kostenplaatje voor beide andere voorruiten € 700.00 Hij gaf aan, buiten het eventueel leveren van nieuwe ruiten, tegen genoemd bedrag, niets te kunnen betekenen. De caravan zou hiervoor nl te oud zijn. Ik lees, op het internet, dat er terugroepacties zijn geweest voor andere merken caravans, waarbij een coulance regeling zou zijn gehanteerd. Vreemd dat de Detleffs dit niet gedaan heeft gezien hier toch, als gevolg van loslatende ruiten, de veiligheid in gevaar kan komen. Bovendien heel vreemd dat er termijnen gesteld gaan worden aan het kunnen reclameren. Hoe kun je reclameren indien je geen weet hebt van eventuele problemen. Daarbij mag je er toch van uitgaan dat de ramen van een caravan een "caravanleven" lang mee gaan. Ik verzoek u dan ook actie te nemen. Actie in de vorm van informatie via bijv. de KcK door bezitters van caravans met het bj 2001 -2007 te attenderen op de eventuele mogelijkheid van een loslatende lijmlaag bij hun ramen en de gevaren hiervan. Bovendien zou u bij de fabrikanten van caravans cq de ramen daarvan kunnen aandringen om op een gepaste wijze om te gaan met alsnog geconstateerde gebreken. Tenslotte rest mij de vraag of een dealer zich kan onttrekken aan zijn verantwoording door te stellen dat er hier sprake is van een garantietermijn. Het een en ander is m.i. terug te voeren op een fabricagefout en daar zouden geen termijnen voor moeten gelden. Bovendien is mijn caravan geleverd op een datum dat de klachten met ramen bij hen reeds bekend geweest zouden moeten zijn.

Antwoord van Yda

Antwoord van Yda

ANWB Expert

U hebt problemen met de ramen van uw caravan. U hebt te maken met vochtinwerking en bij een ander raam met het loslaten van de opdruk.

De eerste meldingen van vergelijkbare problemen met Polyplastic ramen kregen wij al in 2013. Op dat moment hebben we er zowel in de KCK als op anwb.nl aandacht aan geschonken. Kennelijk hebt u toen de informatie en onze inspanningen gemist. Het merk en type van uw caravan kwam toen ook niet voor op de overzichten van betrokken caravans.

Ons bericht op anwb.nl is nog terug te lezen http://www.anwb.nl/kamperen/nieuws/2013/mei/terugroepactie-caravan

Dat de Lowlander niet betrokken is geweest bij een eventuele terugroepaktie kan te maken hebben met het feit dat deze door Dethleffs werd gebouwd maar niet door het dealernetwerk van Dethleffs werd verkocht. De importeur/opdrachtgever van het merk Lowlander ging in 2007 failliet waardoor dit merk tussen de wal en het schip terecht gekomen is. Dat kan er mede mee te maken hebben dat niet dezelfde kleur raam kan worden geleverd.

Maar dat betekent natuurlijk niet dat u geen rechten hebt. In de wet staat dat u mag verwachten dat een zaak die u koopt aan de redelijke verwachtingen voldoet. Wat redelijk is hangt af van het soort zaak dat u koopt en de gemiddelde levensduur die u mag verwachten. De verkoper is de aan te spreken partij als uw caravan niet aan de redelijke verwachtingen voldoet.

Ik adviseer u dan ook met de informatie die wij u hierbij geven opnieuw naar de dealer te gaan die u de caravan verkocht heeft. Ook al is uw caravan intussen meer dan 10 jaar oud, u mag bij dit al jaren bestaande probleem verwachten dat de dealer een financiële bijdrage levert aan de oplossing.

Als u er met de dealer waar u de caravan hebt verkocht niet uitkomt dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen http://geschillencommissie.nl



***

Reactie van mijo0818:

Hallo,
Bedankt voor uw antwoord.
Ik ben nu een aantal weken verder en behalve het idee dat de verkoper en Dethleffs, zowel Duitsland als Nederland, weinig wensen te betekenen ben ik nog niet veel opgeschoten. Bovendien laat Polyplastic, die 14 dagen geleden benaderd is, niets van zich horen. Maar goed, de aanhouder wint, denk ik maar zo.
Er is echter nog iets waar ik graag uw mening/visie over wil hebben.
In hoeverre kan ik, en met mij de andere niet-benaderde caravanbezitters, er van uitgaan dat tijdens een van de volgende ritten geen delen van de ramen rond zullen vliegen? Is dit een zekerheid of zijn wij min of meer verplicht de randen van de ramen waarvan de opdruk loslaat met tape af te plakken zoals de fa Polyplastic zelf aangeeft voor de caravans welke wel zijn teruggeroepen?

Ik hoor graag van u,

Met vriendelijke groet,
Michel Wolf



***

Reactie van Yda Matthijssen:

U vraagt in hoeverre u risico loopt dat uw caravanramen los zullen raken.
Deze vraag kan alleen door onze caravan expert goed worden beantwoord. Onze caravan expert is de tweede helft van de week weer aanwezig en zal dan uw vraag beantwoorden.



***

Reactie van Frank Clavaux:

Als de binnen en buitenplaat al van elkaar zijn losgeraakt lijkt het me zinvol om preventief tape aan te brengen. Bij ramen waarbij nog niets te zien is lijkt me dat niet nodig.

Dat de zeefdruk begint los te laten, dat heb ik wel vaker bij Dethleffs caravans gezien, maar dat wil nog niet zeggen dat de platen van elkaar gaan losraken.



***

Reactie van kitm:

In september 2016 op de Spaanse snelweg is het WC raam van onze Dethleffs Pössl buscamper met een ongelofelijk grote klap los gesprongen. Gelukkig is de buitenplaat op de snelweg gevallen zonder letsel aan andere weggebruikers. Toch een zeer gevaarlijke situatie. Het lijkt dat er zeefdruk inkt (bobbeltjes patroon) tussen de platen is onthecht. Ik heb een rapport aan Polyplastic opgestuurd met foto's en heb ik de dealer gevraagd voor een coulance regeling.

Bij Pössl is zo ver wij weten geen retourregeling geweest. Toch is de delaminatie hetzelfde als de Polyplastic fabrieksfout bekend bij de RDW.

Inspectie van alle Polyplastic camper en caravan ramen is sterk aanbevolen.



***

Reactie van mijo0818:

Waarmee maar weer wordt aangegeven hoe groot dit probleem is. Blijkbaar ook een Dethleffs probleem alhoewel mij uitvoerig, tijdens een telefoongesprek met Dethleffs Nederland is "uitgelegd" dat zij hier niets in kunnen betekenen. Met dit probleem moet je naar de verkoper van de caravan/camper. Bij hem kun je een ingebrekestelling doen. Dit advies kreeg ik van de rechtsbijstand. Uiteindelijk heb ik het opgelost en heb tegen een behoorlijke betaling andere ruiten gekregen.
Ik blijf het een triest verhaal vinden dat aan dit fenomeen geen aandacht meer wordt besteed in bijv. de Kck. Je zult er maar achter rijden en een stuk ruit tegen je wagen aankrijgen. Er zou minimaal een verhaaltje geplaatst kunnen worden waarin alle caravan/camper bezitters geattendeerd worden op dit feit en geadviseerd worden kun ruiten te controleren. Dat kan nooit kwaad.



***

Reactie van kitm:

Van onze Pössl dealer krijg ik geen verder hulp dan de boodschap "er is geen terugroepactie bij Pössl geweest". Dus een ingebrekestelling brief opgestuurd. Ook bij Dethleffs het probleem vermeld maar hun nette antwoord was "Dethleffs treft geen enkele verantwoordelijkheid voor deze producten". Dus terug naar de dealer en Possl (handelaar en eigenaar van de Type voertuig). Nu is een een rapport van non-conformiteit met de Type Approvals van de voertuig en de raam componenten in voorbereiding. Zijn er andere lezers met ervaring in deze?

Ik ben helemaal eens met mijo0818 en zijn voorstel voor een verhaaltje / waarschuwing over controle van Polyplastic ramen; met de gebreken zoals geproduceerd in 2004 en 2005 zijn ze een gevaar op de weg.