Verschillende merk banden voor en achter op de motor
Vraag gesteld door H. D. op 25 september 2018
Ik heb een gebruikte motor gekocht waar bij aankoop na banden zijn afgesproken. Nu de motor is afgeleverde zitten er 2 verschillende merk banden op voor Michelin en achter bridgestone. Wel beide van dezelfde categorie. Nu zegt de dealer dat is is toegestaan in Nederland en dat het conform de Bovag richtlijn mag. Gezien de verschillende testuitslagen tijden banden test uit motoplus magazine blijkt dat de banden op bepaalde momenten geheel andere eigenschappen bezitten. Komt dit de veiligheid van het rijden wel ten goede. Aangezien leverancier Deen gehel eigen filosofie hebben ove4 banden producties en karakters. Indien de banden het zelfde zouden zijn komen ze m.i. Ook gelijk uit de testen. De dealer zegt dat het geen kwaad kan maar ik heb mijn twijfels hierover. Kunt u mij hierin adviseren.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over twee verschillende merken motorbanden onder uw pas aangekochte motorfiets.
Een voor- en achterband van het zelfde merk en type krijgt de voorkeur. Er is echter geen verplichting en heeft de betreffende leverancier om welke reden dan ook hiervoor gekozen.
Ik maak uit uw vraag op dat er bij de koop kennelijk twee nieuwe banden zijn afgesproken. In zo'n geval is de meest logische keuze twee gelijke merken die min of meer het karakter van de voor- en achterband met elkaar overeenstemmen. Ik zie géén reden te twijfelen over de verkeersveiligheid van uw motor maar bij twee nieuwe banden lijkt het mij professioneler wanneer je twee gelijke merken monteert in plaats van twee verschillende. Een toch enigzins merkwaardige keuze zonder wezenlijke gevolgen.
Duitsland is echter wel strikt in het handhaven van de oorspronkelijke bandenspecifacties. Met twee verschillende merken kan men bij aanhouding vervelend doen. Bij montage van één afwijkende band laat een Duitse leverancier je vaak ook een formulier ondertekenen dat dit de verantwoordelijkheid is van de opdrachtgever. Wanneer een bezoek aan Duitsland wellicht tot de mogelijkheden behoort lijkt het me tóch slim om aan te dringen op een overeenkomstig set. Met name dus vanwege de Duitse wetgeving.
Reacties
A. van der Linden
Auteur - 28 september 2023
Jos, Ik ben het hier niet mee eens. Ik heb al meer dan 100.000 km gereden door heel Europa met 2 verschillende merken voor en achter.
Dunlop arrowmax 110/90-18 voor en Bridgetone exedra Max 150/90-15 achter.
Het betreft hier geen auto, waar je op de voor en achteras 2 verschillende merken mag hebben. Dit is vergelijkbaar Voor en achter Op een motor heb je meestal 2 verschillende bandenmaten, met heel eigen specificaties en eigenschappen, dus begrijp ik totaal niet waarom dit niet 2 verschillende merken kunnen zijn
Groet Ad
Jos
ANWB Expert - 29 september 2023
Er is geen zwaarwegend bezwaar om géén twee verschillende merken type banden op de voor- en achteras te monteren. Maar de ene combinatie kan misschien als geheel prima functioneren, terwijl een andere combinatie juist weer ergens in te kort schiet. En met gelijke merken en uitvoeringen weet je dat dit een goed en verantwoord bandenhuwelijk is. Je speelt dan wat meer op safe omdat een verschillende combinatie ook negatieve bijeffecten kán hebben. En een feit is en blijft dat een Duitse diender er moeilijk over kan doen. Ik weet dat je bij een bandenmontage in Dld van een afwijkend merk, je nog weleens een formulier moet ondertekenen dat dit op eigen verzoek is. De monterende bandenboer pleit zich daarmee formeel vrij omdat dit in de regel eigenlijk in Dld niet mag. Maar nogmaals, het is zeker geen hardgrondige afwijzing dat je twee merken nooit moet monteren of dat dit helemaal niet zou mogen. Ik geef alleen de nuances aan én dat Dld altijd weer wat striktere regels hanteert.
Deel deze pagina