Temperatuurwisseling radiator bij dezelfde buitentemperatuur
Vraag gesteld door op 24 september 2020
Radiatortemperatuur is soms 65/80 graden en soms ca. 90 graden bij dezelfde weersomstandigheden. Mercedes B-klasse. Is er iets afwijkends aan de radiator? Heeft het ook invloed op het verbruik?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU meldt verschillende temperatuuraanduidingen in de radiateur bij gelijkwaardige weersomstandigheden. U vraagt of er iets afwijkend is aan de radiateur en of dat van invloed is op het brandstofverbruik.
Vermoedelijk betreft het de motortemperatuuraanduiding die u van de temperatuurmeter afleest, gehuisvest in het instrumentenpaneel. Die aanduiding is niet op basis van de temperatuur in de radiateur maar wordt direct gemeten vanuit het motorblok.
Het is belangrijk voor een motor om op een zo kort mogelijk termijn op bedrijfstemperatuur te komen. Uiteindelijk levert een bedrijfswarme motor de schoonste uitlaatgassen, het beste rendement en is dit minder aan slijtage onderhevig. De thermostaat sluit het koelsysteem deels af om daardoor de motor op een zo kort mogelijk termijn op temperatuur te krijgen. Meestal gaat de thermostaat net onder de 90 graden open en komt vervolgens óók de radiateur bij het koelsysteem voor aanvullende koeling. Een normale bedrijfstemperatuur van de motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden. Omdat het koelsysteem onder druk staat, gaat de koelvloeistof niet bij dergelijke temperaturen koken.
De motor bereikt zijn bedrijfstemperatuur na ongeveer 15-20 minuten rijden. Wanneer in uw geval de meter rond de 65-80 graden blijft hangen is dat in zekere zin te koud, met zoals hierboven al genoemd een negatief effect op het verbruik.
Waarom de meter onder gelijke omstandigheden fluctueert, kan verschillende oorzaken hebben. De thermostaat zou te vroeg open kunnen gaan en is wat mij betreft de meest logische oorzaak. Het valt echter niet uit te sluiten dat de temperatuursensor nogal onnauwkeurig is en wisselende temperaturen doorgeeft aan de meter. Het gaat er dus om of de motortemperatuur daadwerkelijk te laag blijft óf dat de aansturing van de temperatuurmeter onjuist is. Uw garage zou met een externe temperatuurmeter dat onderscheid kunnen maken en op basis daarvan gericht kunnen ingrijpen.
Deel deze pagina