Compensatie voor taxi bij annulering internationale trein
Vraag gesteld door J. Otter op 20 januari 2020
Afgelopen zomer zijn we met de trein van Ede-Wageningen naar Ljubljana gereisd.
De tweede trein, vanaf Arnhem naar Düsseldorf, was geannuleerd. We zijn toen met een bus verder gereisd, maar misten vanaf Düsseldorf alle volgende treinen. We reisden van de vroege ochtend tot laat in de avond en in Villach was er geen trein die meer reed naar Ljubljana.
We konden niet in contact komen met DB (het ticket was van hun) of met OBB. We hebben toen een taxi genomen voor 114 euro om in Ljubljana te komen. We kwamen laat aan, maar hadden door de taxirit wel een stuk van de vertraging ingehaald.
Na de vakantie vroegen we om compensatie aan DB, zij vergoedde alleen de plaatsreservering (9 euro) en stuurden de taxiclaim door naar OBB. (Bonnetje ed waren allemaal bijgevoegd, vertraging is bevestigd door DB met een stempel op Düsseldorf). Van OBB kreeg ik reactie dat we maar 50 euro konden terugkrijgen of 80 euro aan waardebonnen (twv een hotelovernachting).
Klopt het dat OBB onze claim moet behandelen en niet DB (van wie de gecancelde trein was)?
Hoeven ze daarnaast inderdaad maar 50 euro te vergoeden voor het nemen van een taxi?
Antwoord van Lisette
ANWB ExpertU heeft een treinreis geboekt van Ede-Wageningen naar Ljubljana. Doordat de treinreis van Arnhem naar Düsseldorf is geannuleerd, bent u met vertraging aangekomen in Villach. Na Villach was er geen trein meer naar Ljubljana en hebt u een taxi genomen. U wilt de kosten van de taxi (€ 114) terug. ÖBB wil slechts € 50 betalen. U wilt weten of dat klopt.
Op grond van de EU-Verordening passagiersrechten in het treinverkeer heeft u recht op een schadevergoeding bij vertraging tussen de plaats van vertrek en de plaats van aankomst. Bij een vertraging vanaf 60 minuten (1 uur) heeft u recht op een vergoeding van 25% van de ticketprijs. Wanneer de vertraging 120 minuten (2 uur) of meer bedraagt heeft u recht op 50% van de ticketprijs per persoon. Ik weet niet wat de ticketprijs is geweest en kan dus niet beoordelen of € 50 een correct bedrag is.
Daarnaast heeft u recht op een hotelovernachting. indien een overnachting noodzakelijk was. U zou ÖBB kunnen vragen om in plaats van waardebonnen € 80 in een geldbedrag uit te betalen.
U kunt een claim indienen bij elk van de spoorwegondernemingen die de reis heeft uitgevoerd. Nu ÖBB u al een aanbod heeft gedaan, lijkt het mij praktisch om hen uw claim te laten afhandelen.
Meer informatie over de rechten van treinpassagiers kunt u lezen op anwb.nl
Deel deze pagina