Wat is het beste fietsslot?
ANWB Fietsslotentest 2022
Fietsdiefstal komt hier veel te vaak voor: er zijn afgelopen twee jaar 75 procent meer e-bikes gestolen. Deze test komt dus niet uit de lucht vallen. We testten twintig fietssloten: twaalf ART-2-sloten en acht ART-3-sloten, van merken als ABUS, AXA, Trelock, HEMA, Kryptonite en Falkx. Wat is het beste fietsslot én welke is het fijnst voor dagelijks gebruik?
Alle fietssloten in deze test zijn al getest op braakbestendigheid door Stichting ART, daarom hebben wij de sloten vooral getest op gebruiksgemak. Je vindt hieronder alle testresultaten voor twee categorieën: ART-2-sloten en ART-3-sloten.
Het beste ART-2-slot
ART-2-sloten zijn de meest gebruikte fietssloten voor gewone en elektrische fietsen. Naast een ART-2-ringslot, vaak al vast onderdeel van je fiets, raden wij ook een los tweede slot aan. Oók met minimaal twee ART-sterren. Voor laagrisicogebieden zoals buitenwijken en het platteland voldoet een tweede ART-slot met twee sterren. Hoe meer aanvallen een slot weerstaat – of hoe langer het slot bestand is tegen gereedschap als een handzaag – hoe meer ART-sterren het slot krijgt. ART-2-sloten zijn dus iets minder sterk dan ART-3-sloten, maar wél lichter en gebruiksvriendelijker.
Merk en model | Score | Opmerking | |
---|---|---|---|
ABUS - IVEN Chain 8210 | 4,5 |
TESTWINNAAR | |
Lynx - Stelix | 4,4 | ||
Falkx - Kettingslot Extra Sterk | 4,3 | ||
HEMA - Ketting met vast slot | 4,2 | VOORDELIGE KEUS | |
AXA - Linq | 4,2 | ||
TRELOCK - BC 680 | 4,1 | ||
VINZ - Salado | 4,0 | ||
Pro-Tect - Cubic | 3,7 | ||
AXA - Fold Ultra | 3,5 | ||
TRELOCK - FS 580 TORO | 3,5 | ||
Kryptonite - Evolution 790 Folding Lock | 3,5 | ||
ABUS - Bordo 6500K | 3,2 |
Toelichting score
5 = zeer goed, 4 = goed, 3 = redelijk, 2 = matig, 1 = slecht
Het beste ART-3-slot
ART-3-sloten zijn vooral bedoeld voor brommers, scooters, dure e-bikes, speed-pedelecs en elektrische bakfietsen. Een ART-3-kettingslot heeft dikkere schakels dan een slot met twee ART-sterren en is daarom sterker. Dat maakt de sloten wel zwaarder en minder gebruiksvriendelijk. Echter, stal je je dure fiets vaak in gebieden met een hoogdiefstalrisico – bijvoorbeeld bij stations en in grote steden – dan raden wij een ART-3-slot zeker aan.
Lees meer over het ART-keurmerk
Merk en model | Score | Opmerking | |
---|---|---|---|
ABUS - IVY Chain 9210 | 4,5 | TESTWINNAAR | |
AXA - Linq Pro | 4,2 | ||
Decathlon - Elops 920L ART 3 | 4,0 | ||
Kryptonite - Evolution 1090 Integrated Chain | 4,0 | ||
VINZ - Jannu | 3,4 | VOORDELIGE KEUS | |
Simson - Mighty | 3,4 | ||
Pro-Tect - Opal | 3,3 | ||
Citycat - Kettingslot ART 3 | 3,1 |
Toelichting score
5 = zeer goed, 4 = goed, 3 = redelijk, 2 = matig, 1 = slecht
Testwijze en conclusies
1. Fietsdiefstal en Stichting ART
Fietsdiefstal komt veel te vaak voor in Nederland: er zijn afgelopen twee jaar 75 procent meer e-bikes gestolen. En wat blijkt: slechts 36 procent zet zijn of haar fiets met extra sloten vast. Zonde, want twee sloten maakt de kans op diefstal aanzienlijk kleiner.
Elk slot kan gekraakt worden, hoe dik de schakels ook zijn of ingenieus het slot ook is. Wél zijn er grote verschillen: de minst kraakbare sloten kunnen een keurmerk krijgen van de Stichting ART, een samenwerking tussen ANWB, RAI Vereniging en verzekeringsmaatschappijen. Voor dat keurmerk worden sloten ‘aangevallen’ met bijvoorbeeld een ijzerzaag en betonschaar. Ook ondergaan ze subtielere technieken als ‘lockpicking’. Hoe meer aanvallen een slot weerstaat, hoe meer ART-sterren het slot krijgt.
Wij hebben twaalf sloten getest met twee ART-sterren en acht sloten met drie ART-sterren. Sloten met vier of vijf ART-sterren zijn zeer zwaar en vooral bedoeld voor scooters en motoren.
Omdat alle sloten al zijn getest op ‘diefstalbestendigheid’, hebben wij ze vooral getest op gebruiksgemak. Dan gaat het dus over openen en sluiten van het slot, het meenemen en bevestigen aan je fiets. Na een paar keer proberen open je vrijwel alle sloten met gemak. Alleen de Citycat bleef wat stroef.
Alleen de kettingsloten van ABUS, Lynx, en Pro-Tect, evenals de vouwsloten Kryptonite, AXA en Trelock bieden de luxe van een automatische ‘klikvergrendeling’: zodra je het uiteinde van de kabel in het slot steekt, klikt dat automatisch vast. Daarentegen gaan vrijwel alle sloten wel erg makkelijk open als je de sleutel omdraait (m.u.v. de ABUS Iven Chain 8210 en het ABUS vouwslot), de ketting valt er zo uit. Dat kan schade opleveren aan je fiets, en een zware ketting die tegen je hand of been zwiept is ook geen pretje.
Ook belangrijk: kun je je fiets vastzetten aan de ‘vaste wereld’? Dat betekent: kan het slot door het frame én het voorwiel aan een paaltje of fietsenrek vastgemaakt worden? Met alle kettingsloten lukt dat makkelijk – 90 centimeter of langer – maar met de vier vouwsloten lang niet altijd. Een kettingslot met twintig schakels van elk 6 centimeter is natuurlijk veel flexibeler dan zes vouwdelen van elk zo'n 16 centimeter lang. Een ander nadeel van een vouwslot is de prijs. Tot € 100 duurder dan ART-2-kettingsloten.
Een fietsslot met twee of drie ART-sterren weegt al snel 1,5 tot 3 kilo. Dan is het fijn als je het slot makkelijk kunt meenemen. Hier zijn vouwsloten in het voordeel. De houder van een vouwslot kun je vastschroeven in de bevestigingspunten op een fiets voor een bidon. Als je die niet hebt, kun je de houder vastmaken met stevige riemen of straps. Het vouwslot klik je er strak opgevouwen in. Dan zit het slot bij veel frametypes niet in de weg tijdens het fietsen.
Wel zijn de straphouders van het ABUS-vouwslot zeer fragiel. Omdat ze makkelijk afscheuren raden wij dit slot af voor gebruik met de straps. Gebruik dit slot alleen als je de houder kunt vastschroeven via de ‘bidonmethode’. De straps van de vrijwel identieke vouwsloten van Kryptonite, AXA en Trelock zijn veel sterker.
Of je een kettingslot strak om je fiets kunt wikkelen hangt af van een paar dingen. Bijvoorbeeld hoe hoog je zadel staat en de vorm van het frame. En dan is er nog de dikte van zadelpen en frame. Een paar millimeter kan het verschil maken tussen een strak omgelegde ketting en eentje die bungelt. Dat kun je eigenlijk alleen in de praktijk ontdekken. Zeker is wel dat een ketting met een groot ‘slothuis’ (zoals de Pro-tect Opal, Vinz Jannu en Trelock BC 680 in deze test) moeilijker strak is te leggen. Zo’n ketting kan heen en weer zwaaien en je fiets beschadigen.
Er zijn zeer grote prijsverschillen. Bij de ART-2-sloten lopen de prijzen uiteen van € 25 (HEMA) tot € 149,95 voor een Bordo 6500K (vouwslot) van ABUS. De goedkoopste ketting met drie ART-sterren is de Jannu van VINZ (€ 32,95), terwijl het duurste ook hier weer van ABUS is: IVY Chain 9210 (€ 119,95.)
Vooral het gebruiksgemak van de vouwsloten (met name het vastzetten van je fiets aan een fietsenrek of paaltje) vonden wij flink tegenvallen en de meerprijs ten opzichte van kettingen niet waard.
In een gespecialiseerd laboratorium deden we de slijtagetest van de ‘sokken’ rond de kettingen. De resultaten liepen enorm uiteen. Veel sloten haalden de hoogste score: deze hoezen zullen waarschijnlijk een fietsenleven lang meegaan. Andere sokken sleten veel sneller door. Een groot nadeel, want de ‘kale’ stalen kettingen veroorzaken makkelijk schade aan je fiets.
Je kunt je fiets met elk van deze twintig sloten veilig stallen. Er zijn wel grote verschillen in gebruiksgemak. Zo is het met de vier dure vouwsloten vaak lastig om je fiets vast te zetten aan een rek of paal. Zes sloten hebben een automatische klikbeveiliging zodra je de kabel of ‘vouw’ in het slothuis klikt. En slechts bij drie sloten (alleen ABUS) valt de ketting of het vouwslot niet naar beneden zodra je het slot opent.
Ook de slijtvastheid van de hoezen verschilt aanzienlijk. Zo haalden het merk Citycat en beide sloten van Pro-Tect de laagste score op de slijtagetest, terwijl het budgetslot van HEMA het hoogst scoorde.
Zeer opvallend in deze test zijn de prijsverschillen. Testwinnaars in beide categorieën zijn de kettingsloten van ABUS, terwijl het ART-2-slot van de HEMA (€ 25) en de VINZ Jannu (€ 32,95, 3 ART-sterren) de vermelding ‘Voordelige Keus’ krijgen.
Misschien vind je dit ook interessant?
Deel deze pagina