BPM: Belasting van Personenauto's en Motorfietsen
Betalen voor de aanschaf van een privéauto of motor
De aanschafprijs van een nieuwe personenauto of motorfiets bestaat voor een deel uit BPM: de Belasting van Personenauto's en Motorfietsen. Sinds 1 januari 2013 berekent het Rijk de BPM voor personenauto's volledig op basis van de CO2-uitstoot. Vanaf 2025 gebeurt dit ook voor bestelauto's. Bij motoren en kampeerauto's wordt de BPM als vanouds nog berekend op basis van de netto catalogusprijs en de brandstofsoort.
CO2-uitstoot
Bij de typegoedkeuring van nieuwe automodellen wordt de CO2-uitstoot van de auto bepaald. Tot in 2017 werd hiervoor de NEDC-emissiemeting gebruikt, na deze datum de WLTP. Deze laatste is realistischer en resulteert in een hogere CO2-uitstoot. Bovendien worden opties die CO2-verhogend zijn meegenomen in de berekeningen. Sinds juli 2020 wordt de BPM berekend op basis van de hogere WLTP-waarde. De BPM tarieven zijn hierop aangepast.
Opbouw BPM tariefstelsel
Auto’s die geen CO2 uitstoten, zoals een volledig elektrische of auto's op waterstof, waren altijd vrijgesteld van BPM. Vanaf 2025 betalen deze auto’s ook BPM. Voor semi-elektrische modellen (de zogenaamde plug-in hybrides oftewel PHEV's) was er een apart tariefstelsel. Door de invoering van een nieuwe emissienorm gaat de CO2-uitstoot van PHEV’s omhoog. De overheid heeft daarom besloten vanaf 2025 geen aparte tarieven meer te hanteren voor PHEV’s.
Het tariefstelsel begint met een starttarief. Daarna wordt in vijf verschillende schijven voor elke gram CO2-uitstoot een tarief in rekening gebracht. Voor elke opvolgende schijf geldt een hoger tarief. Auto’s met een dieselmotor krijgen nog een extra variabele dieseltoeslag. Voor elke gram CO2-uitstoot boven een bepaalde grenswaarde wordt een bedrag in rekening gebracht.
Voor 2025 is het starttarief verhoogd van € 440 naar € 667 en geldt vanaf dan dus ook voor elektrische (EV’s) en semi-elektrische auto’s (PHEV’s). Daarnaast zijn de CO2-grenswaardes van de schijven aangescherpt en de tarieven verhoogd. Voor de dieseltoeslag is de CO2-grenswaarde verlaagd naar 70 g/km en het tarief per gram CO2 erboven verhoogd naar € 109,87.
BPM tarieven 2025 personenauto
Starttarief | € 667 | |
Tariefschijven | CO2 grenzen [g/km] van - t/m | Tarief per gram CO2 |
Schijf 1 | 1 - 79 | € 2 |
Schijf 2 | 80 - 101 | € 79 |
Schijf 3 | 102 - 141 | € 173 |
Schijf 4 | 142 - 157 | € 284 |
Schijf 5 | > 157 | € 568 |
Bij dieselmotor | g/km CO2 | tarief per gram CO2 |
Dieseltoeslag | > 70 | € 109,87 |
BPM voor bestelauto’s
Vanaf 1 januari 2025 wordt de BPM op bestelauto’s berekend op basis van de CO2-uitstoot. Voor elke gram per kilometer CO2 wordt € 74,41 in rekening gebracht. Voor ondernemers vervalt dan ook de vrijstelling BPM.