Grijs kenteken: vooral een fiscale kwestie
Bij de ANWB komen regelmatig vragen binnen over het particulier rijden in een auto met grijs kenteken, beter bekend als bestelwagen of busje. Als je genoeg hebt aan twee zitplaatsen en die grote laadruimte goed van pas komt voor je vrijetijdsbesteding, dan is zo’n auto ideaal. Ooit leverde dat ook nog fiscaal voordeel op, nu nog maar nauwelijks.
Laag tarief wegenbelasting
Eerst maar eens iets over het begrip ‘grijs kenteken’. De kentekenplaten zijn gewoon geel, maar ooit hadden de bestelwagens een grijs kentekenbewijs. En er is een tijd geweest, dat je ook als particulier het sterk gereduceerde wegenbelastingtarief betaalde. Kwestie van de achterbank eruit, een nieuw kenteken aanvragen en je Peugeot 205 was ineens een kleine bestelauto. Zelfs met een dieselmotor betaalde je een heel laag belastingtarief.
Vanaf 2025 wegenbelasting voor een elektrische bestelwagen
Vanaf 1 januari 2025 geldt dat zowel voor particulier als voor zakelijk gebruik van elektrische bestelwagens wegenbelasting betaalt moet worden. Dit is een kwart van het reguliere MRB tarief. De elektrische bestelwagen moet dus net zoals de elektrische personenauto voor het eerst wegenbelasting gaan betalen vanaf 2025.
Particulier met grijs kenteken
Hoe zit het nu met de wegenbelasting wanneer je als particulier in een auto met grijs kenteken rijdt? Op de website van de Belastingdienst is dat eenvoudig uit te rekenen. Rijd je als particulier in een bestelauto met grijs kenteken, dan betaal je een iets aangepast tarief. Dat is minder dan dezelfde auto met geel kenteken, maar nog altijd fors meer dan het bedrag dat een ondernemer betaalt.
Particulier met bestelwagen mag wel in zero-emissiezone
Vanaf 1 januari 2025 geldt in 14 gemeenten een zero-emissiezone en er volgen nog 16 andere gemeenten. Op den duur mogen hier alleen maar uitstootvrije vracht- en bestelwagens rijden. Als particulier met een bestelauto of camper met een emissieklasse 4 of lager kan je hier ontheffing voor aanvragen. Hiermee mag je tot eind 2027 nog met een bestelwagen in de betreffende zero-emissiezone rijden. Ontheffing regel je via de RDW.
Ombouwen van grijs naar geel kenteken
Stel, je koopt een auto op grijs kenteken en krijgt de achterbank erbij. Dan zou je terug kunnen naar een personenautokenteken. Dan moet je na de ombouw wel naar de RDW voor een keuring omdat eerst moet worden gekeken of alles – zoals de bevestiging van de bank en de aanwezigheid van gordels – aan de eisen voldoet.
Camper op grijs kenteken
Ook al hebben veel campers maar twee zitplaatsen, toch kan dit autotype niet op grijs kenteken. De Belastingdienst merkt een camper namelijk niet aan als een bestelwagen. In principe is dit ook niet nodig, aangezien voor een camper het kwarttarief van de wegenbelasting kan worden betaald. Dat is voordeliger dan de regeling van grijs kenteken voor particulier gebruik.
Speciaal wegenbelastingtarief voor gehandicapten
Stel, je bent als gehandicapte aangewezen op een kleine bestelauto of grotere bestelwagen waar je via een laadklep met een rolstoel naar binnen kunt rijden. In dat geval kun je aanspraak maken op een regeling waarbij je als particulier toch tegen het voordelige belastingtarief met een grijs kenteken mag rijden.
Mogelijk rijverbod in Duitsland
De Duitse wetgeving op het gebied van het rijden met een bestelwagen is anders dan de Nederlandse. Dat wil zeggen: op bepaalde tijdstippen in het weekend en in de vakantieperiode (juli en augustus) mag je niet rijden in bepaalde situaties. Wel iets om rekening mee te houden wanneer je met je busje op vakantie wil.
Wegenwachtservice met grijs kenteken
De ANWB hanteert andere voorwaarden en tarieven voor bestelwagens die beroepsmatig op pad zijn. Maar dit geldt niet voor een particulier die een bus of kleine bestelauto heeft. Die kan gewoon aanspraak maken op de bekende dienstverlening van de Wegenwacht.
Geen btw en rest-bpm bij aanschaf gebruikte bestelauto
Wanneer je als particulier een gebruikte auto met grijs kenteken koopt van een ondernemer, heb je niets te maken met btw. Je betaalt dus inclusief btw. Is de auto ouder dan vijf jaar, dan hoeft er geen rest-bpm meer te worden betaald.
Nieuwe bestelwagens in Nederland vanaf 2025 altijd BPM
Vanaf 1 januari 2025 wordt op elke verkochte nieuwe bestelwagen BPM gerekend, deze is niet meer terug te vorderen voor zakelijke gebruikers. Zakelijke rijders waren hier voorheen van vrijgesteld. Dit betekent dat bij het aanbod bestelwagens met een eerste registratie vanaf 1-1-2025 de prijzen beter vergelijkbaar zijn voor particuliere en zakelijke gebruikers. Hou er nog wel rekening mee dat veel prijzen exclusief btw worden weergegeven. Als particulier gebruik moet je die btw wel bedragen tenzij de bestelwagen ouder is dan 5 jaar.
Check hier ons aanbod aan tweedehands busjes of lees hier waarom je de zoveel pick-ups ziet onderweg.