Heeft de dieselmotor nog toekomst?
Tot voor kort was diesel de meest voor de hand liggende keuze voor mensen die veel kilometers maken. Maar nu de dieselprijs eveneens sterk is gestegen en de zakelijke rijder overstapt op de elektrische auto, komt de ooit zo geliefde dieselauto wel erg in het nauw. Is dat terecht? We bespreken o.a. de voor- en nadelen van diesel rijden, milieuzones en goedkope diesel.
De nieuwe, schonere dieselmotor
Wie tegenwoordig benzine tankt, ziet vrijwel altijd E10 op het vulpistool staan. Dat duidt erop dat de benzine is gemixed met 10 procent bio-ethanol. Ook bij de dieselpomp is er iets veranderd. In heel Europa tank je nu B7.
- Het cijfer 7 verwijst in dit geval naar het percentage bijgemengde hoeveelheid biobrandstof (7 procent dus). Elke dieselauto is door dit lage percentage biobijmenging geschikt voor B7.
- Daarnaast is er ook diesel B10 (10 procent bijmenging). Check of het voor jou dieselmotor geschikt is.
- B30 (30 procent bijmenging) of B100 (volledig biodiesel) zijn zeker niet voor elke dieselmotor geschikt. Deze soorten zul je daarom niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt.
HVO100 of blauwe diesel
Dan is er nog een nieuwere dieselbrandstof, HVO100, ook wel ‘blauwe diesel’ genoemd. Deze is duurder dan normale diesel en eveneens niet zomaar bij elk tankstation verkrijgbaar.
Check je instructieboekje!
Door het hernieuwbare karakter van HVO100 is de CO2-impact veel kleiner dan die van reguliere dieselbrandstof. Let op de volgende zaken:
- Mocht je het tegenkomen, check dan vooral het instructieboekje van je auto - of de sticker in het brandstofklepje - of deze biodiesel voor jouw auto geschikt is.
- Ook zijn er automodellen die met terugwerkende kracht door hun fabrikant geschikt zijn bevonden voor HVO100. Dit vind je dan niet in boekje of op de klepsticker. Wil je, bijvoorbeeld uit milieuoverwegingen, HVO 100 tanken, vraag dan bij je dealer na of je auto hiervoor geschikt is.
Diesel rijden: de nadelen
Wat een dieselauto duurder maakt:
- ...is vooral het hogere tarief voor de wegenbelasting.
- Ook de verzekering pakt iets duurder uit.
- Vergeet je een plastic handschoen aan te doen tijdens het tanken (hangt vaak naast de betreffende pomp) dan stinkt je hand de rest van de dag naar diesel.
- Je mag er steeds minder mileuzones mee in.
De voordelen van diesel rijden
Daar staat dan tegenover:
- de vaak een lagere aanschafprijs als het om een occasion gaat omdat deze auto's niet meer populair zijn.
- Je komt verder op een liter brandstof, zodat je minder vaak een tankstation hoeft te bezoeken.
- Ga je regelmatig met de caravan op pad, dan bewijst de dieselauto zich als de ideale trekauto.
De diesel en de milieuzone
Er is een bepaalde angst voor de dieselauto. Die komt mede voort uit het gegeven dat steeds meer steden met een milieuzone werken. Daar zijn oudere diesels niet welkom. De Euro 6 diesel, die er al sinds circa 2015 is, ontspringt de dans. Overigens geldt dat dieselverbod meestal voor stadscentra en de vraag is hoe vaak je daar daadwerkelijk komt. Daarnaast weten we niet of de regels voor de dieselauto in de toekomst gaan veranderen.
Wanneer premium diesel?
Tegenwoordig verkopen tankstation ook premium brandstoffen. Wanneer kun je die het best gebruiken? Onder normale gebruiksomstandigheden is de standaard brandstof prima. Worden er echter veel korte ritjes gereden of veel in lage toerentallen dan is het aan te raden om een premium brandstof te nemen. Premium brandstof is voorzien van een extra pakket additieven (toevoegingen) die onder zware omstandigheden toch de motor schoonhouden. Premium brandstoffen worden verkocht onder de naam: Premium, V Power, Ultimate en Excellium.
Op zoek naar de goedkoopste diesel
De brandstofprijzen in Europa kunnen van land tot land verschillen. Maar dat zie je ook in het klein. De goedkoopste diesel of benzine tank je niet aan de snelweg, maar bij een onbemand tankstation in een dorp of lamngs een N-weg. Met de handige ANWB Onderweg app vind je eenvoudig de laagste brandstofprijzen in binnen- en buitenland. De vraag of de dieselmotor nog een toekomst heeft, beantwoorden we met een ‘ja’.