Omslagpunt diesel of benzine
Is het nog verstandig een diesel aan te schaffen?
Hoewel het kopen van een nieuwe dieselauto zo goed als uitgestorven is, is de interesse op de tweedehandsmarkt voor diesels nog altijd groter dan die voor elektrische auto’s. Hoe verstandig is het om een diesel aan te schaffen?
Het al dan niet kopen van een tweedehands diesel hangt sterk samen met de hoeveelheid kilometers die je jaarlijks rijdt en of je vaak in milieuzones moet zijn. Dat laatste spreekt voor zich: er komen steeds meer milieuzones waar je met een diesel niet naar binnen mag.
Omdat je meer wegenbelasting betaalt dan bij een vergelijkbare benzineauto, maar minder kwijt bent voor een liter diesel, ligt er ergens een omslagpunt waarop het voordeliger is om op diesel te rijden dan op benzine. De lagere dieselprijs weegt dan op tegen de hogere wegenbelasting.
Met de autokostentool van de ANWB kun je uitrekenen wat de kilometerkosten zijn en kun je zo zelf je conclusies trekken. Het aantal jaarlijks gereden kilometers is immers een rekensom die per dieselauto (merk/type/motorisering en de provincie waarin jij woont i.v.m. wegenbelasting) verschilt.
Voordelen van een dieselauto
- De actieradius van een diesel is vaak fors groter dan die van een vergelijkbare benzineauto
- De diesel-brandstofprijs is lager dan die van benzine
- Diesels hebben veel trekkracht bij lage toerentallen en zij daardoor erg geschikt voor het trekken van een aanhanger of caravan.
Nadelen van een dieselauto
- Je betaalt aanzienlijk meer wegenbelasting dan bij een vergelijkbare benzineauto
- Er komen steeds meer milieuzones waarbinnen je met een diesel niet mag komen of alleen onder bepaalde voorwaarden.
-
Diesels hebben hogere onderhoudskosten. Veel onderdelen zijn wat duurder en bijvoorbeeld roetfilters hebben een beperkte levensduur.
-
Vaak is ook de verzekering van een diesel wat duurder, enerzijds omdat de auto zwaarder is (hogere WA-premie) anderzijds omdat de oorspronkelijke nieuwprijs vaak hoger ligt (hogere casco-premie).
Milieuzones en diesel
Er komen steeds meer milieuzones in Nederland. Vooral als je een diesel hebt is het zaak goed uit te zoeken of je een milieuzone wel of niet in mag en onder welke voorwaarden. Zo worden de milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's per 1 januari 2025 aangescherpt. Dat houdt in dat alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in mogen, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Verder kunnen gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor vracht- en bestelauto's invoeren in hun stad. Een zero-emissiezone is een gebied zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Dit betekent dat vracht- en bestelauto’s in de zero-emissiezones vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij moeten zijn. Op www.milieuzones.nl lees je hier meer over.
Is een gebruikte dieselauto duur of goedkoop in aanschaf?
Stel, je omslagpunt is gunstig en je rijdt – naast heel veel snelwegkilometers - voornamelijk in landelijke gebieden zoals de Achterhoek, Overijssel, Friesland, Groningen of de kop van Noord Holland. Dan is de aanschaf van een gebruikte dieselauto helemaal niet zo verkeerd. Vooral de spaardiesels die een tijdje erg populair waren, zijn wat dat betreft interessant.
Alleen zijn er op dit moment bijna geen jong gebruikte diesels meer op de Nederlandse occasionmarkt te vinden, ongeacht of het om grote of kleine dieselauto’s gaat. Diesels zijn schaars. Het zijn gezochte en nog steeds gewilde auto’s. En dus zie je - ook in het buitenland – de prijzen van jong gebruikte diesels stijgen en stijgen.
Leasemaatschappijen zijn erg blij met de diesels die ze nog in hun vloot hebben. Want door de grote vraag en het kleine aanbod scoren deze diesels heel goede opbrengsten bij verkoop. Daarmee kunnen zij deels de tegenvallende opbrengsten van EV’s compenseren.
Hoge omslagpunt diesel leidde tot schaartse
Het relatief kleine aanbod aan diesels komt mede door de hoge BPM die jarenlang op diesels is en wordt geheven, versus de juist lage BPM die voor PHEV’s gold. Er zijn daardoor een tijd lang maar weinig diesels verkocht want het omslagpunt lag op een krankzinnig hoog aantal kilometers. Ook de grotere auto’s zoals de BMW X5 en de Audi Q7, die traditioneel vaak als diesel werden aangeschaft, werden de laatste jaren juist als PHEV gekocht.
Uiteindelijk geldt dus ook hier weer wat jouw persoonlijke situatie is. Hoeveel wil je uitgeven voor een jong gebruikte dieselauto, welke kilometerstand mag hij dan van jou maximaal hebben en welk merk en type moet het zijn. De autokostentool geeft je daarin goed inzicht.