Top 10 tweedehands elektrische auto's
Als occasion zijn EV’s een stuk vriendelijker geprijsd
Als occasion worden elektrische auto’s steeds betaalbaarder. Dit zijn de 10 tweedehands modellen waar online het meeste naar wordt gezocht.
Elektrisch rijden? Prima, maar een gloednieuwe EV is voor veel mensen onbetaalbaar. Als occasion zijn ze een stuk vriendelijker geprijsd. Dit zijn de 10 tweedehands elektrische auto’s waar online het meeste naar wordt gezocht.
Merk/type | Bouwjaar | vanafprijs | Gemiddelde richtprijs |
2019 - 2020 | € 14.445 |
Bouwjaar 2019 met 75.000 km ca. €20.450 | |
2019 - 2020 | € 13.945 |
Bouwjaar 2020 met 75.000 km ca. € 17.440 | |
3. Kia Niro EV |
2019 - 2020 | € 16.745 |
Bouwjaar 2019 met 75.000 km ca. € 19.400 |
4. Nissan Leaf | 2012 - 2019 |
€ 4.450 |
Bouwjaar 2018 met 75.000 km ca. € 12.445 |
5. Polestar 2 |
2020 - 2023 | € 20.445 |
Bouwjaar 2020 met 75.000 km ca. € 29.900 |
2020 - 2022 |
€ 21.940 |
Bouwjaar 2021 met 75.000 km ca. € 27.890 | |
7. Volvo XC40 |
2020 - 2021 |
€ 23.445 |
Bouwjaar 2020 met 75.000 km ca. € 32.350 |
2020 - 2022 |
€ 21.707 |
Bouwjaar 2021 met 75.000 km ca. € 26.800 | |
2020 - 2021 |
€ 15.795 |
Bouwjaar 2021 met 75.000 km ca. € 19.440 | |
2013 - 2020 |
€ 9.945 |
Bouwjaar 2018 met 75.000 km ca. € 17.450 |
Bron: ANWB Occasionplatform, voor het laatst geactualiseerd op 23 januari 2025
1. Tesla Model 3
‘De betaalbare Tesla’ bleek een utopie: toen het langverwachte instapmodel in 2019 zijn opwachting maakte in ons land, kostten de eerste exemplaren meer dan 70 mille. Nu de Model 3 in grote getalen beschikbaar is op de tweedehands markt, kun je wel voor een vriendelijk bedrag voor de populaire EV terecht.
De meeste Model 3’s gaan behoorlijk storingvrij door het leven, op een vaak voorkomend probleem na: de bovenste draagarmen kampen met roestproblemen, waardoor de originele voorwielophanging doorgaans de 100.000 kilometer niet haalt. Andere aandachtspunten zijn de lakkwaliteit, de snel vastvriezende zijruiten en lekkage in de kofferbak.
2. Hyundai Kona
De Kona bevindt zich in een klasse waar geen gebrek bestaat aan concurrentie. Hij heeft beslist de nodige kwaliteiten, bijvoorbeeld in de vorm van een vrijwel onverstoorbare betrouwbaarheid en goede rijeigenschappen. Dat maakt ‘m interessant, al zullen veel kopers vallen voor zijn uiterlijk.
De kwaliteit van Zuid-Koreaanse auto’s ligt tegenwoordig tenminste op vergelijkbaar niveau als van de Japanse merken. Van de elektrische variant van de Kona zijn bij de Wegenwacht geen specifieke problemen bekend.
3. Kia e-Niro
De Kia e-Niro is misschien geen opvallende auto, maar het was wel jarenlang de best verkochte EV in ons land. Je hoeft niet eens de duurste uitvoering te rijden om te begrijpen waarom. De Kia blijkt -letterlijk- een stille kracht.
Hoewel je bij de concurrentie voor flitsender alternatieven terecht kunt, biedt de Koreaanse crossover bijna alles wat je in een elektrische gezinsauto zoekt. Hij is zuinig, waardoor je zelfs met het kleinste batterijpakket geen actieradiusvrees zult kennen. Ondertussen passen je kinderen en bagage moeiteloos achterin.
4. Nissan Leaf
Nissan was als eerste grote autofabrikant overtuigd van de toekomst van de volledig elektrische auto. Op wat kleine stadsmini’s na, kwam de Leaf als eerste volwaardige middenklasser op batterijen op de markt. Dat batterijpakket is luchtgekoeld: om de accucellen te sparen, kan snelladen maar een keer per dag. Daarna schroeft de Nissan uit lijfsbehoud de laadsnelheid terug. Iets om rekening mee te houden, wanneer je de Leaf regelmatig voor lange afstanden wilt gebruiken!
Hetzelfde geldt voor de speciale laadaansluiting: een zogenaamde CHAdeMo-stekker. Gangbaar toen de Leaf werd geïntroduceerd, maar inmiddels moet je een dergelijk laadpunt met een kaarsje zoeken. Ondertussen blijft de Leaf natuurlijk wel een Nissan. Het zeer hoge kwaliteitsniveau van dit merk vinden we ook in deze EV onverminderd terug.
5. Polestar 2
De Polestar 2 geldt als kruisbestuiving: hij oogt weliswaar als een traditionele gezinsauto, maar staat hoger op zijn wielen om plaats te bieden aan het benodigde batterijpakket. Daarop geeft het merk 8 jaar of 160.000 kilometer garantie; voor de rest van de auto mag je bij eventuele onvolkomenheden slechts 2 jaar bij de garage aankloppen. Werkelijke concurrenten - dat wil zeggen: alternatieven met een grote vijfde deur – zijn er nauwelijks.
Elektrische auto’s met twee motoren zijn weliswaar snel, maar je staat er ook eerder mee aan de laadpaal. Bovendien drijft zo’n extra krachtbron de prijs op en worden EV’s er zwaarder van: een tweede motor betekent doorgaans dat zowel de voor- als achterwielen worden aangedreven. Vandaar dat Polestar hun 2 ook als voorwielaandrijver aanbiedt, met de keuze uit verschillende batterijgroottes.
6. Volkswagen ID.4
De Volkswagen ID.4 is het grote broertje van de ID.3 en dat mag je gerust letterlijk nemen: de EV weegt ruim 2.100 kilogram. De crossover kan zijn gewicht dan ook nauwelijks verbloemen: je voelt het wanneer je een bocht neemt of af moet remmen voor het verkeerslicht.
Het is geen trage auto, maar in combinatie met zijn leeggewicht zorgt de 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor niet voor vuurwerk. Daardoor gaat er overigens wel een rust van de crossover uit: het is een heerlijke reisgezel, mede door de imposante stilte aan boord. En of je nu gas geeft of remt: het gaat allemaal even vloeiend.
7. Volvo XC40
De voorwielaangedreven XC40 Recharge geldt bij Volvo als het elektrische instappertje, maar denk nu niet dat je onderweg op een houtje moet bijten: standaard levert de aandrijflijn 231 pk en 330 Nm koppel. Geef je bij het verkeerslicht vol gas, dan slaan je wielen door! Met de EV kun je probleemloos een caravan trekken: de XC40 weet raad met een aanhanger tot 1.500 kilogram.
Bij de XC40 zijn niet alle hulpsystemen standaard. Dode hoek bescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer bijvoorbeeld. Vind je het belangrijk dat zulke zaken aanwezig zijn, let daar dan op bij de keuze van een tweedehands exemplaar. De raamstijlen van de Volvo zitten in de weg wanneer je achter het stuur om je heen probeert te kijken. Bij een merk als Volvo, dat veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, weegt een dergelijk kritiekpunt extra zwaar.
8. Skoda Enyaq iV
De Skoda Enyaq iV voelt als een brandstofauto. Dat bedoelen we als compliment: waar andere elektrische auto’s wat uitleg behoeven, rijd je zo met de Skoda weg. Sinds zijn marktintroductie in 2021 is de Enyaq iV een doorslaand succes. In ons land had menig concurrent het nakijken wanneer een leaserijder de mogelijkheid kreeg een nieuwe, volledig elektrische gezinswagen uit te kiezen. Nu kunnen particuliere kopers die keuze ook maken.
De binnenruimte is gigantisch. Of het nu gaat om de kofferbakinhoud (minimaal 585- en maximaal 1.710 liter) of de been- en hoofdruimte op de achterbank. Daarmee deelt de Skoda een paar gevoelige dreunen uit aan de concurrentie. Daar staat tegenover, dat de EV een karige standaarduitrusting biedt: voor verwarmde stoelen, rijden met één pedaal, stroompunten voor de achterpassagiers en een achterruitenwisser (!) wordt een meerprijs verlangd. Zoek dus naar een gebruikt exemplaar dat wél met dergelijke accessoires is uitgerust!
9. Volkswagen ID.3
Bij de marktintroductie in 2020 had Volkswagen grootse plannen met hun ID.3. Vergelijkingen met de Golf en Kever werden niet geschuwd: dit moest dé Volkswagen voor de 21ste eeuw worden. Helaas zorgden de nodige kinderziekten voor een hobbelige start. Nog steeds spelen hardnekkige softwareproblemen en goedkope bouwmaterialen de elektrische gezinsauto parten.
De ID.3 kent één carrosserievorm, maar er is keuze uit drie verschillende accupakketten en -elektromotoren. De elektromotor ligt in alle gevallen tussen de achterwielen. Daardoor hebben de voorwielen veel bewegingsvrijheid. Dankzij de vlakke vloer kunnen achterin desgewenst drie personen zitten. Een leuke uitspraak voor alle Volkswagen-kenners: een ID.3 heeft het formaat van een Golf, met de ruimte van een Passat, maar de draaicirkel van een Up!
10. BMW i3
BMW heeft nooit eerder een model als de i3 gemaakt, maar toch is de elektrische stadsauto een echte BMW. Dat komt door de fijne stuureigenschappen en door het technologisch zeer hoge niveau waarop deze zeer vooruitstrevende auto zich bevindt. Zowel aanbod als vraag bleken bescheiden, maar dat neemt niet weg dat BMW veel waardering voor de i3 verdient.
Zoals bij elke geheel of gedeeltelijk elektrische auto komt het volgens de Wegenwacht ook bij de i3 voor dat de laadstekker niet los komt uit de auto. Er zijn bovendien gevallen bekend, waarbij de auto ook na net volledig bijladen in een noodloopmodus gaat en maximaal 10 km/u rijdt. Dan is een soort ‘reset’ nodig, maar die voert alleen BMW zelf uit.
Tweedehands EV kopen? Laat de batterij testen!
Ben je van plan om een tweedehands elektrische auto te kopen? Dan is het belangrijk om te weten wat de staat van de accu is. Daar kom je achter met de snelle batterijtest van DEKRA. Ben je ANWB-lid? Dan krijg je korting op de batterijtest.
Meer tweedehands elektrische auto's bekijken?
Deze tien auto's zijn slechts een greep uit alle tweedehands elektrische auto's. Benieuwd naar andere merken en modellen? Zoek in het actuele aanbod van tweedehands elektrische auto’s. Mét richtprijzen uit de ANWB Koerslijst, maandelijkse kosten, autotests en bevindingen van de Wegenwacht.