Alles over kleine elektrische auto's
Compact, betaalbaar en met een stekker!
Bij een elektrische auto denk je misschien aan grote, dure modellen. Dat was ooit zo, maar het aanbod aan kleine en meer betaalbare elektrische auto’s groeit hard. De goedkoopste elektrische auto komt wat prijs betreft inmiddels aardig in de buurt van de goedkoopste benzineauto. Daarom een overzicht van kleine elektrische auto’s die je momenteel kunt kopen.
Kleine elektrische auto’s kun je onderverdelen in twee categorieën: elektrische stadsauto’s en de compacte gezinsauto’s. De kleinste modellen zijn ideaal voor in de stad of bijvoorbeeld als tweede auto. Met de iets grotere modellen kun je met het hele gezin op stap. Ze bieden plek aan twee volwassenen en twee of drie kinderen plus bagage.
Goedkope elektrische auto's
De goedkoopste elektrische auto begint net onder de €20.000. Voor dat geld heb je een nieuwe Dacia Spring voor de deur staan. Let wel: dit model is niet de veiligste in zijn klasse. In een crashtest van botsproefinstantie Euro NCAP scoorde de Spring slechts één van de maximaal vijf haalbare sterren, waarbij de organisatie de bescherming bij een frontale botsing en een aanrijding van opzij als 'ondermaats' bestempelde.
In de prijscategorie tot circa € 30.000 tref je vooral kleine stadsauto’s aan. De iets grotere compacte elektrische gezinsauto’s beginnen net boven die prijsgrens, met als goedkoopste de MG 4 die je in deze klasse als betaalbaar mag bestempelen.
Ten opzichte van de Dacia Spring krijg je bij dit Chinese merk circa 55 centimeters extra lengte. Ook belooft de fabrikant meer rijbereik. Maar dat mag dan ook wel, tegen een meerprijs van 10 mille.
Elektrische stadsauto’s
Anders dan de naam doet vermoeden, kun je met een moderne (elektrische) stadsauto gewoon op de snelweg rijden. Het is simpelweg de naam die we hebben gegeven aan de allerkleinste automodellen, zoals de Citroën ë-C3 en Renault 5. De meest betaalbare elektrische auto van dit moment blijft de eerder genoemde Dacia Spring.
Vanzelfsprekend lever je bij een kleine elektrische auto wel flink in ten opzichte van de duurdere segmenten. Omdat de auto’s zelf klein van formaat zijn, past er geen groot accupakket in de auto. Reken voor dit type EV op een reëele actieradius van tussen de 200- en 250 kilometer.
Gat met hybride en brandstofauto wordt kleiner
Het moge duidelijk zijn dat zowel de elektrische stadsauto’s als de compacte elektrische gezinsauto’s duurder in aanschaf zijn dan een vergelijkbare auto met benzinemotor of hybride aandrijflijn. Hoewel dit gat wél steeds kleiner wordt.
Bovendien: de goedkoopste elektrische auto is dan wel zo'n € 5.000 duurder dan de goedkoopste benzinevariant, maar daar staat tegenover dat de elektrische auto’s goedkoper zijn in gebruik. De hoge energieprijzen zijn momenteel echter van invloed op de voor een kleine EV verschuldigde maandlasten. Check dus vooraf jouw eigen elektriciteitstarief en vergelijk dit met de tarieven voor openbaar laden.
Heb je een variabel stroomtarief, dan kan openbaar laden soms goedkoper zijn. Kun je laden met zonnepanelen, dan ben je logischerwijs het voordeligst uit.
Compacte elektrische gezinsauto’s
Prijzen voor compacte elektrische gezinsauto’s liggen tussen de € 30.000 en € 40.000. Het voordeel is niet alleen dat je voor dit geld extra ruimte koopt, maar ook een groter accupakket. In deze prijsklasse ligt de accucapaciteit rond de 50 kWh, goed voor een te verwachten actieradius van tussen de 250- en 350 km. Denk hierbij aan modellen zoals de BYD Dolphin, Opel Corsa Electric en Peugeot e-208.
Vooral in deze prijsklasse groeit het aanbod, waarbij je steeds vaker zelfs grotere maten kunt vinden. Modellen zoals de Kia EV3 en MG5 Electric bieden net wat meer ruimte voor ongeveer hetzelfde geld.
Kleine elektrische auto's met een trekhaak
Niet iedere elektrische auto kan een caravan trekken. Maar er komen er steeds meer bij die raad weten met een fietsendrager of aanhanger(tje). Ook in dit deel van de markt! Zo heeft de eerder aangehaalde Citroën ë-C3 een trekgewicht van 600 kilogram. De Kia EV3 waarover we eerder schreven, mag tot 1.000 kilogram aan de trekhaak torsen. In sommige gevallen -zoals bij de Koreanen- ben je dan wel aangewezen op een duurdere uitvoering.
Private Lease
Om de barrière van een hoge aanschafprijs te slechten, is er private lease. Je koopt de auto dan niet, maar betaalt voor een afgesproken periode (meestal drie tot vijf jaar) een vast bedrag per maand voor alle autokosten, de laadkosten uitgezonderd.
Soms is dat onderaan de streep iets duurder dan het zelf kopen van een auto, maar door schaalvoordelen van de leasemaatschappij kan het soms ook goedkoper uitvallen. Bij de ANWB kun je diverse kleine elektrische auto’s private leasen. Bekijk hieronder ons volledige en actuele aanbod aan elektrische auto’s in de private lease.
Aanschaf en subsidie elektrische auto
Rijd je graag met een automaat, dan zit je met een kleine elektrische auto goed. Die beschikken namelijk standaard over een automatische versnellingsbak; iets wat bij kleinere brandstofauto's vaak alleen mogelijk is tegen meerprijs. Ook kun je als particuliere koper tot het einde van 2024 subsidie aanvragen voor de aanschaf ervan. Dit geldt overigens net zo goed voor elektrische private leaseauto's. De subsidie wordt dan maandelijks uitgekeerd gedurende de looptijd van je contract.
De overheidsubsidie is bedoeld om het prijsverschil met benzineversies kleiner te maken en daarmee de drempel te verlagen om elektrisch te gaan rijden. Wij vertellen je wat de spelregels zijn en hoe je die subsidie aanvraagt.
Een gebruikte elektrische auto
Er zijn de afgelopen jaren behoorlijk wat elektrische auto’s verkocht en dat betekent dat er steeds meer tweedehands elektrische auto’s te koop zijn. Prijzen beginnen bij zo’n € 5.000 voor elektrische stadsauto’s, met een praktijkbereik van circa 70 tot 135 kilometer. Modellen als de Mitsubishi iMiEV en zijn zustermodellen van Citroën en Peugeot zijn daarmee uitsluitend geschikt als tweede auto.
Compacte elektrische gezinsauto’s met een wat ruimere actieradius zijn nog maar kort op de markt. Het tweedehandsaanbod bestaat daarom uit jonge occasions waarvoor bedragen verschuldigd zijn die net onder de nieuwprijzen liggen. Voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto kun je eveneens subsidie krijgen. Ook hiervoor gelden de nodige voorwaarden.