Alles over kleine elektrische auto's
Compact, betaalbaar en met een stekker!
Bij een elektrische auto denk je misschien aan grote, dure modellen. Dat was ooit zo, maar het aanbod aan kleine en meer betaalbare elektrische auto’s groeit hard. De goedkoopste elektrische auto komt wat prijs betreft inmiddels aardig in de buurt van de goedkoopste benzineauto. Daarom een overzicht van kleine elektrische auto’s die je momenteel kunt kopen.
Kleine elektrische auto’s kun je onderverdelen in twee categorieën: elektrische stadsauto’s en de compacte gezinsauto’s. De kleinste modellen zijn ideaal voor in de stad of bijvoorbeeld als tweede auto. Met de iets grotere modellen kun je met het hele gezin op stap. Ze bieden plek aan twee volwassenen en twee of drie kinderen plus bagage.
Goedkope elektrische auto's
De goedkoopste elektrische auto begint ruim onder de € 20.000. Voor minder dan € 19.000 heb je een nieuwe Dacia Spring voor de deur staan. Let wel: dit model is niet de veiligste in zijn klasse. In een crashtest van botsproefinstantie Euro NCAP in 2021 scoorde de Spring slechts één van de maximaal vijf haalbare sterren, waarbij de organisatie de bescherming bij een frontale botsing en een aanrijding van opzij als 'ondermaats' bestempelde.
In het afgelopen jaar is het aanbod van elektrische auto's tussen de € 20.000 en € 25.000 sterk toegenomen. De Spring wordt namelijk op de hielen gezeten door de Leapmotor T03 en de Dongfeng Box. Daar is al een ANWB dubbeltest van.
Ook Fiat komt met een elektrische Panda rond de € 25.000. En de Renault 5, die gekroond is tot Auto van het Jaar 2025, heeft ook een vanafprijs in die regionen. Een hippe vrolijke verschijning rond die € 25.000 is ook de Hyundai Inster.
In de prijscategorie tot circa € 30.000 tref je vooral kleine stadsauto’s aan. De iets grotere compacte elektrische gezinsauto’s beginnen net boven die prijsgrens. De goedkoopste is de MG 4, die je in deze klasse als betaalbaar mag bestempelen. Ten opzichte van de Dacia Spring krijg je bij dit Chinese merk circa 55 centimeters extra lengte. Ook belooft de fabrikant meer rijbereik. Maar dat mag dan ook wel, tegen een meerprijs van 10 mille.
Wegenbelasting op elektrische auto
Met ingang van 2025 moeten ook elektrische auto een gedeelte van de motorrijtuigenbelasting (MRB) gaan betalen. Voorheen werd er geen wegenbelasting gerekend voor voertuigen zonder directe CO2-uitstoot. Wel krijgen elektrische auto's dit en de komende jaren nog korting op het volle tarief. De MRB wordt mede bepaald door het gewicht van een auto. Elektrische auto's zijn vaak zwaarder dan een benzineversie vanwege het gewicht van de accu's.
Lichte elektrische auto's
Hou er dus rekening mee dat het gewicht van een elektrische auto de komende jaren zwaarder mee gaat tellen voor de wegenbelasting. Lichte elektrische auto's worden hierdoor steeds relevanter. Maar let op: kleine elektrische auto's zijn niet direct ook lichte elektrische auto's.
Een Hyundai Inster weegt bijvoorbeeld 1418 kg, maar heeft ook een 49 kWh accu. De eerste generatie elektrische Mini weegt minder met een gewicht van circa 1340 kg, maar deze heeft ook een kleiner accupakket van 32 kWh. Een elektrische Volkswagen Up van de laatste generatie - na 2019 - heeft een gewicht van circa 1150 kg en zou best wel interessant kunnen zijn als lage maandelijkse kosten belangrijk zijn.
Elektrische stadsauto’s
Anders dan de naam doet vermoeden, kun je met een moderne (elektrische) stadsauto gewoon op de snelweg rijden. Het is simpelweg de naam die we hebben gegeven aan de allerkleinste automodellen, zoals de Citroën ë-C3 en Renault 5. De meest betaalbare elektrische auto van dit moment blijft de eerder genoemde Dacia Spring.
Vanzelfsprekend lever je bij een kleine elektrische auto wel flink in ten opzichte van de duurdere segmenten. Omdat de auto’s zelf klein van formaat zijn, past er geen groot accupakket in de auto. Reken voor dit type EV op een reëele actieradius van tussen de 200- en 250 kilometer.
Bekijk alle elektrische stadsauto's
Gat met hybride en brandstofauto wordt kleiner
Het moge duidelijk zijn dat zowel de elektrische stadsauto’s als de compacte elektrische gezinsauto’s duurder in aanschaf zijn dan een vergelijkbare auto met benzinemotor of hybride aandrijflijn. Hoewel dit gat wél steeds kleiner wordt.
Bovendien: de goedkoopste elektrische auto is dan wel zo'n € 5.000 duurder dan de goedkoopste benzinevariant, maar daar staat tegenover dat de elektrische auto’s goedkoper zijn in gebruik. De hoge energieprijzen zijn momenteel echter van invloed op de voor een kleine EV verschuldigde maandlasten. Check dus vooraf jouw eigen elektriciteitstarief en vergelijk dit met de tarieven voor openbaar laden.
Heb je een variabel stroomtarief, dan kan openbaar laden soms goedkoper zijn. Kun je laden met zonnepanelen, dan ben je logischerwijs het voordeligst uit.
Compacte elektrische gezinsauto’s
Prijzen voor compacte elektrische gezinsauto’s liggen tussen de € 30.000 en € 40.000. Het voordeel is niet alleen dat je voor dit geld extra ruimte koopt, maar ook een groter accupakket. In deze prijsklasse ligt de accucapaciteit rond de 50 kWh, goed voor een te verwachten actieradius van tussen de 250- en 350 km. Denk hierbij aan modellen zoals de BYD Dolphin, Opel Corsa Electric en Peugeot e-208.
Vooral in deze prijsklasse groeit het aanbod, waarbij je steeds vaker zelfs grotere maten kunt vinden. Modellen zoals de Kia EV3, Skoda Elroq en MG5 Electric bieden net wat meer ruimte voor ongeveer hetzelfde geld.
Bekijk alle compacte elektrische gezinsauto's
Kleine elektrische auto's met een trekhaak
Niet iedere elektrische auto kan een caravan trekken. Maar er komen er steeds meer bij die raad weten met een fietsendrager of aanhanger(tje). Ook in dit deel van de markt! Zo heeft de eerder aangehaalde Citroën ë-C3 een trekgewicht van 600 kilogram. De Kia EV3 waarover we eerder schreven, mag tot 1.000 kilogram aan de trekhaak torsen. In sommige gevallen - zoals bij de Koreanen - ben je dan wel aangewezen op een duurdere uitvoering.
Private Lease
Om de barrière van een hoge aanschafprijs te slechten, is er private lease. Je koopt de auto dan niet, maar betaalt voor een afgesproken periode (meestal drie tot vijf jaar) een vast bedrag per maand voor alle autokosten, de laadkosten uitgezonderd.
Soms is dat onderaan de streep iets duurder dan het zelf kopen van een auto, maar door schaalvoordelen van de leasemaatschappij kan het soms ook goedkoper uitvallen. Bij de ANWB kun je diverse kleine elektrische auto’s private leasen. Bekijk hieronder ons volledige en actuele aanbod aan elektrische auto’s in de private lease.
Private lease een elektrische auto
Een gebruikte elektrische auto
Er zijn de afgelopen jaren behoorlijk wat elektrische auto’s verkocht en dat betekent dat er steeds meer tweedehands elektrische auto’s te koop zijn. Prijzen beginnen bij zo’n € 4.500 voor elektrische modellen als de Nissan Leaf en de Renault Zoe met een praktijkbereik van circa 100 tot 150 kilometer. Volwassen modellen maar de beperkte actieradius maakt ze vooral geschikt als tweede auto.
Het aanbod aan nieuwe elektrische auto's is de laatste jaren flink toegenomen. Er komen dus op de tweedehandsmarkt steeds meer verschillende modellen beschikbaar.