Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Deze betaalbare elektrische stadsauto's komen in 2025 op de markt

Ook schoon genoeg van het toenemende verbod op grote, vervuilende auto’s? En op de toenemende parkeerdruk? Dan is het de hoogste tijd voor een compacte, schone en betaalbare stadsauto. Deze 8 elektrische modellen kunnen we in 2025 verwachten of zijn nét op de markt verschenen.

1. Hyundai Inster

De Hyundai Inster is een compacte EV die € 24.290 gaat kosten. Op een lading stroom komt 'ie maximaal 350 kilometer ver. Hij kan bovendien snelladen, iets dat concurrent Dacia Spring bijvoorbeeld niet kan. In een half uur laad je de batterij van 10 procent naar 80 procent vol.

Dankzij Vehicle to Load kun je huishoudelijke apparaten inpluggen of je e-bike opladen. Parkeer je nogal eens langs de grachten van Amsterdam? Dan is het handig om te weten dat je als bestuurder dankzij een opklapbare armleuning (en veel ruimte) ook eenvoudig aan de passagierskant kunt uitstappen, zodat je niet in de gracht kukelt. Maar het is natuurlijk ook fijn als iemand heel dicht naast je staat geparkeerd.

2. Renault 5

Goed nieuws, want de sympathieke Renault 5 is terug in een moderne jas. Het is nu een elektrische auto met een actieradius tot 400 kilometer (WLTP). Momenteel is hij te bestellen vanaf 31 mille, maar er komt in 2025 een goedkopere versie aan. De vanafprijs zal € 24.990 bedragen. De R5 heeft een bi-directionele lader. Dat betekent dat hij kan fungeren als een soort thuisbatterij en elektriciteit kan opslaan én allerlei apparaten van stroom kan voorzien.

3. Volkswagen ID.2

De VW ID.2all is nu nog een studiemodel. Maar Volkswagen zegt dat dit een realistisch voorproefje is van hun elektrisch aangedreven VW ID.2, een compacte stadsauto die in 2025 op de markt verschijnt.

Hij zou net zo ruim zijn als een Volkswagen Golf en komt maximaal 450 kilometer ver op een lading stroom. Het opladen van het accupakket van 10 tot 80 procent duurt ongeveer 20 minuten. Verder staat hij bol van de digitale techniek. Verwacht een vanafprijs van € 25.000.

4. Lancia Ypsilon

Hij staat al in de showroom, maar is zó kakelvers dat we ‘m in dit overzicht toch noemen: de Lancia Ypsilon. Een fraaie, Italiaanse verschijning. Hij is er onder meer als 100 pk krachtige mild-hybride versie en kost dan net geen € 30.000.

Lancia maakt deel uit van het Stellantis Concern waartoe ook bijvoorbeeld Opel en Peugeot behoren. Geen wonder dus dat deze Ypsilon in feite een stevig verbouwde Opel Corsa is, die op zijn beurt weer afstamt van de Peugeot 208. Hij ziet er alleen wel veel verleidelijker uit, als je het ons vraagt.

5. Fiat Grande Panda

Gebaseerd op de Citroën ë-C3 komt Fiat met de Grande Panda. Een elektrisch aangedreven stadsauto met een actieradius van – net als de ë-C3 - 320 kilometer. Heel handig is de laadkabel die in de neus van de Panda zit verstopt. Hij is spiraalvormig zodat hij makkelijk is te gebruiken. Hij ligt niet op de grond in de viezigheid en bij ontkoppelen rolt hij automatisch op. Geen vuile handen dus. Ook blijft er volgens Fiat zo meer bagageruimte over.

Hoewel de prijzen nog niet bekend zijn, is de verwachting dat de elektrische versie zo’n € 25.000 gaat kosten. Duur? Niet voor een EV, wél voor een Panda. Gelukkig komt de Grande Panda er ook als mild-hybride en mogelijk een prijs van rond de twintig mille. 

6. Kia EV3

De Kia EV3 is er vanaf € 36.000. Als je daar de aanschafsubsidie vanaf trekt, gaat 'ie redelijk richting de dertig mille. Hij is dus wat duurder dan de hierboven genoemde auto's, maar we noemen hem toch. De volgende drie zaken maken deze EV namelijk best speciaal.

Om te beginnen heeft Kia AI-software (kunstmatige intelligentie dus) gemonteerd, die een gesprek met de auto interactief laat verlopen. Verder is er van de EV3 een versie met een rijbereik van maar liefst 600 kilometer, iets wat in deze klasse op dit moment uniek is. Tot slot kan de Kia EV3 stroom teruggeven aan het net - ook dat is best bijzonder.

De EV3 heeft de nodige concurrentie. Denk aan auto's zoals de Renault E-Tech, de Volvo EX30, de VW ID.3 Deze EV3 heeft in dat licht bezien een scherp prijskaartje.

7. Leapmotor T03

Het Chinese Leapmotor is een nog zeer onbekend merk. In 2025 verschijnt het op de Nederlandse markt. Leapmotor is een samenwerking aangegaan met Stellantis, waartoe nog veertien andere automerken behoren zoals Peugeot, Opel en Fiat. Vandaar ook dat de auto in Polen van de band loopt, waar tevens de Fiat 500 wordt gebouwd.

De elektrisch aangedreven Leapmotor T03 is met een prijs van € 20.000 een directe concurrent van de Dacia Spring. Het wagentje heeft een batterijpakket van 37,3 kWh en zou 265 kilometer ver komen. Niet bijster ver, maar wél meer dan genoeg voor gebruik in de stad.

8. Opel Frontera Electric

Eind jaren '90 was de Opel Frontera een ruige terreinauto. Maar deze gloednieuwe Frontera is een compacte, elektrisch aangedreven gezinsauto. Hij is er vanaf € 30.499 en komt volgens Opel 305 kilometer ver op een lading stroom. Hij kan snelladen met maximaal 100 kW. Aandrijving vindt plaats door een 113 pk krachtige elektromotor. In feite is de Frontera het tweelingbroertje van de Citroën C3 Aircross.

Voor een auto van dit formaat is zijn laadruimte uniek: die is minimaal 460 en maximaal liefst 1.600 liter groot. Is de stap naar volledig elektrisch rijden je te groot? Weet dan dat je voor duizend euro minder de mild-hybride benzineversie koopt.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Sluit nu Wegenwacht af.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Autoverkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.