Welke nieuwe elektrische auto’s komen er in 2025?
Volkswagen Group onthult eindelijk diens kleine, betaalbare EV’s
De Nederlandse regelgeving rond elektrische auto’s mag dan veranderen; de autowereld heeft zijn koers al bepaald en brengt ook in 2025 een veelvoud aan nieuwe EV’s op de markt. Opvallend daarbij is het aantal kleine, betaalbare modellen. Volkswagen onthult aan het einde van het jaar eindelijk de productieversie van de ID.2, met in diens kielzog de zustermodellen van CUPRA en Skoda.
Dit zijn de opvallendste nieuwkomers
Van grote zevenzitters tot een L7e voertuig waarin je achter elkaar plaatsneemt: maak kennis met de elektrische auto’s van 2025.
BYD Atto 2
De Chinese autoindustrie is misschien nog wel de grootste drijvende kracht achter de huidige elektrificatie van ons wagenpark. BYD -dat in Nederland wordt gevoerd door dezelfde importeur die hier ook al decennialang Toyota’s verkoopt- introduceert de Atto 2; het kleine broertje van de Atto 3.
Waar die compacte crossover het op moet nemen tegen modellen als de Hyundai Kona en Peugeot e-2008, gaat de nieuwste BYD de concurrentie aan met een alternatief als de Opel Frontera. Prijzen zijn op het moment van schrijven nog niet bekend gemaakt, maar reken op een bedrag van rond de 30 mille.
Hyundai IONIQ 9
Waar BYD diens leveringsprogramma naar beneden uitbreidt, zoekt Hyundai het juist hogerop. De IONIQ 9 is een maar liefst 5,06 meter lange kruising tussen een terreinauto en een ruimtewagen. Je past er met maximaal zeven personen in.
Desgewenst kunnen de achterpassagiers hun stoelen draaien, zodat ze elkaar onderweg in de ogen kunnen kijken. Ondanks die zeven zitplaatsen moet er met alle stoelen in gebruik nog altijd 620 liter aan bagage achterin passen. Het benodigde batterijpakket is ruim 110 kWh groot, goed voor een theoretisch rijbereik van over de 600 kilometer.
Mobilize Duo
Het zou zomaar kunnen dat de Mobilize Duo je aan een andere elektrische auto doet denken. De Renault Twizy wellicht? Geen gekke gedachte, want Mobilize is een volle dochter van Renault en met een beetje fantasie is deze Duo de -hoekige- opvolger van de Twizy. De opzet is in ieder geval gelijk: het gaat om een tweezits stadsmini, waarin je achter elkaar plaatsneemt.
De Duo is verkrijgbaar met een topsnelheid van 45 kilometer per uur en in een versie die 80 kilometer per uur kan; een zogenaamd L7e voertuig, waarin je alleen met een autorijbewijs mag rijden. Welke variant je ook kiest; de Mobilize heeft altijd vleugeldeuren. Handig in krappe parkeerplekjes! Het rijbereik bedraagt maximaal 161 kilometer.
Renault 4 E-TECH Electric
In navolging van de alom bejubelde Renault 5 wekt het Franse automerk nog een icoon tot leven. Was de 5 destijds het luxere broertje van de 4, vandaag de dag zijn die rollen omgedraaid. De nieuwe 4 is een compacte crossover, die hoger in de markt wordt gepositioneerd dan de 5.
Prijzen zijn op het moment van schrijven nog onbekend, maar de voordeligste Renault 5 kost net geen 28 mille. De verwachting is dan ook, dat je voor een 4 minstens € 35.000 gaat betalen. Beide modellen delen hun verschillende aandrijflijnen en batterijgroottes, maar de 4 heeft een veel grotere kofferbak: geen 326-, maar 420 liter inhoud!
Suzuki e Vitara / Toyota Urban Cruiser
Suzuki brengt in 2025 diens eerste volledig elektrische auto op de markt: een semi-terreinwagen, die luistert naar de naam ‘e Vitara’ (het ontbreken van een tussenliggend streepje is geen tikfout). De Japanners ontwikkelden de crossover in samenwerking met Toyota, dat onder de typenaam Urban Cruiser een soortgelijk model in de showroom zet.
Als klant kun je straks kiezen uit verschillende aandrijflijnen en batterijpakketten. De e Vitara is vooralsnog uitsluitend leverbaar met voorwielaandrijving; het maximale trekgewicht bedraagt een bescheiden 750 kilogram. Op een volle accu kom je maximaal 400 kilometer ver, afhankelijk van de gekozen batterijgrootte. Behalve het uiterlijk is er nog een belangrijk verschil met de Toyota Urban Cruiser: Suzuki verleent zes jaar of 150.000 kilometer garantie, bij Toyota kun je tot tien jaar of 200.000 kilometer aankloppen voor coulance.
Deze EV’s worden in 2025 onthuld
De bovenstaande elektrische auto’s staan komend jaar allemaal in de Nederlandse showroom. Onderstaande EV’s worden in 2025 weliswaar onthuld, maar het is niet zeker of je ze dit jaar nog kunt kopen. De modellen zijn in elk geval het wachten waard.
BMW 3 Serie
In navolging van de 5- en 7 Serie komt BMW nu ook met een volledig elektrische variant van de 3 Serie. Het is niet duidelijk of die ‘i3’ gaat heten, aangezien de Duitsers onder die naam lange tijd een hele andere elektrische auto hebben verkocht.
Veel is er nog niet over de middenklasser bekend, behalve dan dat het merk er een nieuwe ontwerpstijl mee wil introduceren. Met hun groot uitgevallen grille roepen moderne BMW’s behoorlijk wat weerstand op. Het Neue Klasse-studiemodel dat de fabrikant eerder liet zien en als voorbode voor de nieuwe 3 geldt, lijkt beter in de smaak te vallen.
CUPRA Raval / Skoda Epiq / Volkswagen ID.2
We hebben er lang op moeten wachten, maar eind 2025 gaat dan eindelijk het doek van de productieversie van de kleine elektrische Volkswagen. Tot nog toe noemen we die auto ‘ID.2’, maar het is niet gezegd dat de EV daadwerkelijk zo zal gaan heten. Wat we wel weten, is dat het model een richtprijs krijgt van € 25.000.
Zoals dat bij Volkswagen gaat, ontwikkelen de zustermerken op hetzelfde platform een concurrent uit eigen huis. Skoda komt bijvoorbeeld met de Epic, waarvan we een foto aan dit artikel hebben toegevoegd. Maar de allereerste kleine EV uit de Volkswagen-stal komt voor rekening van CUPRA, dat met de Raval vermoedelijk deze zomer al het spits mag afbijten.
Op zoek naar een elektrische auto?
Veel nieuwe elektrische modellen worden na hun marktintroductie in het private lease aanbod van de ANWB opgenomen. Meer weten over een specifieke auto?