Wegenbelasting voor elektrische auto's: hoe zit het?
Op dit moment betaal je geen wegenbelasting voor elektrische auto's. Maar: dat gaat veranderen. In dit artikel leggen we uit hoe de toekomst van de wegenbelasting voor elektrische auto's er op dit moment uitziet.
Waarom betaal je nu geen wegenbelasting voor elektrische auto's?
Volledig elektrische auto’s en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) zijn op dit moment vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting). Dit is een tijdelijke maatregel van de Rijksoverheid om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren.
Aanvankelijk was aangekondigd dat de regeling tot en met 2020 zou gelden. Later werd dit verlengd tot en met 2024.
Hoeveel wegenbelasting betaal je na 2024?
Voor 2025 gaat er een kwarttarief gelden. Het was de bedoeling om vanaf 2026 het volle tarief te betalen. Het kabinet heeft nu besloten tot en met 2030 toch een tariefkorting voor emissievrije personenauto’s aan te houden. Deze komt er als volgt uit te zien:
Jaar | Tariefkorting |
2025 | 75% |
2026 t/m 2029 | 25% |
Vanaf 2030 | 0% |
Voltarief wegenbelasting voor elektrische auto's vanaf 2030
Vanaf 2030 vervalt alle korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's. Een behoorlijke aderlating, aangezien je belasting betaalt over het leeggewicht van jouw auto. In het geval van een EV worden de batterijen daarin meegenomen. En die wegen zomaar drie- tot zeshonderd kilogram extra!
In een rekenvoorbeeld van de overheid staat dat de MRB voor een Volkswagen Golf op benzine in de provincie Utrecht € 624 per jaar bedraagt. Voor een elektrische Volkswagen ID.3 ben je € 1112 kwijt. Die bedragen kunnen oplopen tot maar liefst € 2.224 per jaar, in het geval van de dik 2.700 kilo zware Volvo EX90.
Alternatieve opties
Er zijn echter nog de nodige vraagtekens over de toekomst van de motorrijtuigenbelasting. Zo wordt er gesproken over de invoering van kilometerheffing, of een vorm daarvan. Als dat wordt ingevoerd, dan zal de motorrijtuigenbelasting verdwijnen of in ieder geval anders worden ingericht.
Het kan ook zo zijn dat er een compensatie komt voor het hogere gewicht van de accu ten opzichte van een auto met een benzinemotor. De ANWB heeft altijd gepleit voor zo'n gewichtscorrectie voor elektrische auto's.
Wegenbelasting voor plug-in hybrides
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent. Vanaf 2026 is het gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Niet alleen de regels voor wegenbelasting veranderen
De vrijstelling van wegenbelasting is niet het enige fiscale voordeel op elektrisch rijden dat gaat veranderen. Dat geldt ook voor de aanschafbelasting. Benieuwd hoe dat zit?