Kostenvergelijking: benzine vs. hybride vs. elektrisch
Benzine, hybride of elektrisch: met welke aandrijving rijd je het goedkoopst?
Voor deze vergelijking nemen we de Hyundai Kona als rekenvoorbeeld. Dit model is namelijk in drie varanten leverbaar: benzine (als mild hybride), een volledig hybride versie en een elektrische variant. Om de vergelijking zo eerlijk mogelijk te houden, vergelijken we een gelijkwaardige uitrustingsvariant, de Comfort. Voor de hybride en elektrische versies is dit de instapper, de benzineversie kent nog een model onder de Comfort.
De maandelijkse kosten op een rijtje
Met de autokostentool van de ANWB hebben we berekend* wat de drie auto’s met deze aandrijflijnen zouden kosten als we ze nieuw zouden aanschaffen in maart 2025, ze vijf jaar in bezit houden en elk jaar 10.000 kilometer zouden rijden. Dat levert het volgende kostenplaatje op:
Post | Mild hybride | Hybrid | Electric |
---|---|---|---|
Aanschafprijs | € 32.795 | € 35.295 | € 36.995 |
Restwaarde (inschatting) | € 15.150 | € 17.550 | € 16.400 |
Autokosten per maand: | |||
Waardevermindering* | € 294 | € 296 | € 357 |
Vaste kosten, waarvan: | € 167 |
€ 183 | € 174 |
| € 78 | € 86 | € 88 |
| € 64 | € 72 | € 61 |
|
€ 25 | € 25 | € 25 |
Reparatie, onderhoud, banden | € 42 | € 44 | € 33 |
Brandstofkosten | € 104 | € 89 | € 71 |
TOTAAL | € 607 | € 612 | € 635 |
Totale autokosten per kilometer | 70,9 cent / km | 72,0 cent / km | 74,2 cent / km |
Berekening met de ANWB Autokostentool in februari 2025. Alle bedragen zijn afgerond waardoor de totaalbedragen kunnen afwijken. Benzineprijs € 2,00/liter. Elektriciteitsprijs € 0,43/kWh.
* Er is gerekend zonder rentederving en zonder financieringskosten (rente), dus geen lening op de auto aan te schafen, maar uitgaande van een aanschaf met spaargeld. Het bedrag aan waardevermindering is eigenlijk het bedrag dat iedere maand naar de spaarrekening moet worden overgemaakt om aan het eind van de gebruiksduur, samen met de inruil, weer over de aanschafprijs te kunnen beschikken (bijvoorbeeld voor de aanschaf van een volgende auto). Als er wel een financiering nodig is om de auto aan te schaffen nemen de autokosten toe met de financieringskosten per maand.
** Sinds 1-1-2025 is er ook MRB voor EV's verschuldigd. Het totaal verschuldigde bedrag over de gehele gebruiksduur is bepaald en omgerekend naar een gemiddelde per maand.
*** Post overige is bijvoorbeeld pechhulp (lidmaatschap wegenwacht), autowassen, lakstift, etc.
Toelichting
Jarenlang is de elektrische Kona de goedkoopste onder de streep geweest, ondanks zijn hoge aanschafprijs. Eerder had een EV immers voordeel door lage stroom- en onderhoudskosten en de afwezigheid van motorrijtuigenbelasting. Met elke kilometer die je maakte, verdiende je ten opzichte van een benzinevariant.
Dat plaatje ligt nu anders. Onderhoud is nog altijd goedkoper, maar stroom is een stuk minder voordelig en met ingang van 2025 betaal je als bezitter van een EV wegenbelasting.
Occasionmarkt onder druk
Het maakt een gebruikte EV mogelijk minder gewild. Dat zie je terug in wat je er aan het eind van de rit voor terugkrijgt. Daarnaast staat de EV-wereld onder druk door de komst van goedkopere (Chinese) modellen, die nieuwe auto's interessanter maken dan een occasion. En dan zijn er nog de grille aanschafprijzen zelf.
Zo heeft Tesla de prijzen van diens modellen bijvoorbeeld al een paar keer met duizenden euro's verlaagd. Andere fabrikanten volgen om zichzelf niet uit de markt te prijzen. Funest voor bezitters van een oudere -en dus duurdere- elektrische auto. Al die factoren hebben uiteindelijk invloed op de hoogte van de afschrijving.
Nieuwe ontwikkelingen, zoals duurzamere accu's met een groter rijbereik en snellere laadtijden, maken dat een hoge afschrijving voor EV's mogelijk nog wel even blijft.
Zonnepanelen
Voordeel is wel dat prijzen voor elektrische auto's steeds meer in de buurt komen van die van brandstofauto's. Daarmee wordt de keuze om 'groen' te rijden een stuk eenvoudiger. Heb je eigen zonnepanelen, dan wordt elektrisch rijden nóg interessanter.
Hyundai Kona | 1.0 T-GDI Comfort | 1.6 GDI hybrid Comfort | Electric Comfort 48,4 kWh |
---|---|---|---|
Aandrijving | Mild hybride | Hybride | Elektrisch |
Vermogen | 74 kW (101 pk) | 95 kW (129 pk) | 115 kW (156 pk) |
Koppel | 200 Nm | 265 Nm | 255 Nm |
Accu | - | 1,56 kWh | 48,4 kWh |
EV-bereik (WLTP) | - | - | 377 km |
Gemiddeld l/100 km | 5,4 | 4,5-4,8 | - |
Max. trekgewicht | 1210 kg | 1010 kg | 300 kg |
Bagageruimte | 407-1300 l | 407-1300 l | 407-1300 l |
Prijs rijklaar | € 31.995 | € 34.995 | € 36.995 |
*Update februari 2025
Private lease
Een andere optie is private lease, waarbij je zelf alleen nog de brandstof of de elektriciteit betaalt. Alle andere kosten zitten verwerkt in een vast maandbedrag. En ook hier geldt de aanschafsubsidie zolang er nog geld in de overheidspot zit. Je hoeft niet alleen geen grote investering te doen; door schaalvoordeel van de leasemaatschappij ben je vaak goedkoper uit! Onder andere de Kona uit deze vergelijking is in verschillende uitvoeringen leverbaar via ANWB private lease.
Omslagpunt benzine, hybride of elektrisch
Toen er nog alleen auto's op benzine, diesel of LPG bestonden, was er sprake van een omslagpunt: een bepaald kilometrage, waarop het voordeliger werd om voor een van die drie brandstoffen te kiezen. Vanwege de sterk uiteenlopende voertuigen en aandrijfconcepten die je vandaag de dag in de showroom aantreft, is er van een dergelijk omslagpunt geen sprake meer. In de autokostentool van de ANWB kun je een vergelijking op maat maken, gebaseerd op jouw eigen situatie.
Liever een gebruikte Hyundai Kona?
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona benzine
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Hybrid
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Electric