Veelgestelde vragen
Hieronder vind je antwoord op de veelgestelde vragen over ANWB Laadpalen.
Top 5
Thuis opladen is het voordeligst, je betaalt dan de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier. Op dit moment ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Gaan we uit van een efficiënte elektrische auto met een verbruik van 15 kWh per 100 kilometer, dan geeft dat een kilometerprijs van € 0,03 cent. Een openbare laadpaal kost snel het dubbele en snelladen kost ongeveel €0,09 cent per liter. Een benzineauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt (1 op 16,7) kost bij een literprijs van € 1,65 ongeveer € 0,10 per kilometer. Kijk voor een compleet rekenvoorbeeld bij Wat kost elektrisch rijden?
Een laadpaal is meer dan alleen een stopcontact op een paal, het is eigenlijk een kleine verbouwing. Er zijn bijvoorbeeld vaak werkzaamheden nodig in de meterkast en graafwerk op je oprit. De hardwarekosten bepalen daardoor slechts deels de daadwerkelijk kosten die je hebt.
De goedkoopste installatie is mogelijk vanaf € 1.525,-. Maar afhankelijk van je wensen en de complexiteit van de installatie kun je voor het totale project rekening houden met een bedrag tussen de € 1.900,- en € 2.500,-. Omdat de kosten per installatie flink kunnen verschillen, raden we je aan om een offerte aan te vragen. Om de garantie te kunnen waarborgen, bieden we op dit moment alleen een laadpunt aan i.c.m. installatie.
Abonnement
Om ons laadpunt goed te laten functioneren, is de hosting van het laadpunt standaard opgenomen in je bestelling. Hiervoor betaal je maandelijks een bedrag van € 5,99.
Vanaf de meterkast gaat de kabel zo efficiënt mogelijk naar buiten. De route van de kabel loopt vaak via de kruipruimte, indien aanwezig. Het is daarom belangrijk dat deze droog en toegankelijk is. De kabel wordt zo gelegd dat er zo min mogelijk graafwerk nodig is in je tuin of op je oprit. Daar plaatsen we, afhankelijk van je wensen, het laadpunt aan de muur of op een paal, al dan niet met verzwaarde sokkel.
Met een laadpunt of een laadpas van de ANWB laad je altijd op gegarandeerd groene stroom afkomstig van de zon en de wind. Hierdoor reduceer jij jouw CO2-uitstoot tot 70% in vergelijking tot benzine- of dieselauto’s. Daarnaast is het laadpunt voornamelijk geproduceerd uit recyclebaar materiaal.
Om ons laadpunt goed te laten functioneren, is de hosting van het laadpunt standaard opgenomen in je bestelling.
Het hostingabonnement bestaat o.a. uit een dataverbinding met het laadpunt. Dat biedt een aantal voordelen, zoals een online overzicht van je laadtransacties. Ook kunnen we de geladen stroom vergoeden en verrekenen met leasemaatschappij of werkgever. Storingen kunnen we (meestal) op afstand verhelpen.
De verbinding met het laadpunt stelt ons ook in staat om hulp op afstand aan te bieden en je krijgt via een persoonlijke digitale omgeving een overzicht van je laadtransacties.
Laadpaal installatie
Vanaf de meterkast gaat de kabel zo efficiënt mogelijk naar buiten. De route van de kabel loopt vaak via de kruipruimte, indien aanwezig. Het is daarom belangrijk dat deze droog en toegankelijk is. De kabel wordt zo gelegd dat er zo min mogelijk graafwerk nodig is in je tuin of op je oprit. Daar plaatsen we, afhankelijk van je wensen, het laadpunt aan de muur of op een paal, al dan niet met verzwaarde sokkel.
Een laadpaal is meer dan alleen een stopcontact op een paal, het is eigenlijk een kleine verbouwing. Er zijn bijvoorbeeld vaak werkzaamheden nodig in de meterkast en graafwerk op je oprit. De hardwarekosten bepalen daardoor slechts deels de daadwerkelijk kosten die je hebt.
De goedkoopste installatie is mogelijk vanaf € 1.525,-. Maar afhankelijk van je wensen en de complexiteit van de installatie kun je voor het totale project rekening houden met een bedrag tussen de € 1.900,- en € 2.500,-. Omdat de kosten per installatie flink kunnen verschillen, raden we je aan om een offerte aan te vragen. Om de garantie te kunnen waarborgen, bieden we op dit moment alleen een laadpunt aan i.c.m. installatie.
Abonnement
Om ons laadpunt goed te laten functioneren, is de hosting van het laadpunt standaard opgenomen in je bestelling. Hiervoor betaal je maandelijks een bedrag van € 5,99.
Een laadpunt gebruikt veel elektriciteit, meer dan de meeste apparatuur in je huis. Als je een laadpunt met een hoog vermogen kiest, past dit soms niet op je stroomaansluiting. Je kunt je meterkast dan laten verzwaren. Hiermee wordt het vermogen van je aansluiting vergroot. Verzwaren regel je bij jouw netbeheerder.
Voordat we de laadpaal kunnen installeren moeten we de aansluitwaarde van je woning weten. Je aansluitwaarde kun je opvragen bij je netbeheerder. In Nederland zijn zeven netbeheerders actief:
- Liander: Ga naar www.liander.nl/consument/aansluitingen/capaciteit. Log in met je meternummer, postcode en huisnummer.
- Enexis: Ga naar https://www.enexis.nl/consument/mijn-enexis. Log in met je meternummer, postcode en huisnummer.
- Stedin: Ga naar www.stedin.net/aansluiting. Log in met je meternummer, postcode en huisnummer.
- Enduris: Je kunt bellen naar 0113 - 74 11 00 (werkdagen tussen 08:30 en 17:00) of stuur een mail naar info@enduris.nl.
- RENDO Netwerken: Ga naar https://www.rendonetwerken.nl/contact/. Vul hier het contactformulier in. Ze bellen dan zo snel mogelijk terug.
- Coteq Netbeheer: Je kunt bellen naar 0546 - 836 666 (werkdagen tussen 08:00 en 17:00) of stuur een mail naar info@coteq.nl.
- Westland Infra: Je kunt bellen naar 085 - 0466 800 (werkdagen tussen 08:00 en 17:00) of het contactformulier invullen voor de terugbelservice op https://www.westlandinfra.nl/contact.
Voordat we de laadpaal kunnen installeren moeten we de aansluitwaarde van je woning weten. Je aansluitwaarde kun je opvragen bij je netbeheerder. In Nederland zijn zeven netbeheerders actief:
- Liander: Ga naar www.liander.nl/consument/aansluitingen/capaciteit. Log in met je meternummer, postcode en huisnummer.
- Enexis: Ga naar https://www.enexis.nl/consument/mijn-enexis. Log in met je meternummer, postcode en huisnummer.
- Stedin: Ga naar www.stedin.net/aansluiting/. Log in met je meternummer, postcode en huisnummer.
- Enduris: Je kunt bellen naar 0113 - 74 11 00 (werkdagen tussen 08:30 en 17:00) of stuur een mail naar info@enduris.nl.
- RENDO Netwerken: Ga naar https://www.rendonetwerken.nl/contact/. Vul hier het contactformulier in. Ze bellen dan zo snel mogelijk terug.
- Coteq Netbeheer: Je kunt bellen naar 0546 - 836 666 (werkdagen tussen 08:00 en 17:00) of stuur een mail naar info@coteq.nl.
- Westland Infra: Je kunt bellen naar 085 - 0466 800 (werkdagen tussen 08:00 en 17:00) of het contactformulier invullen voor de terugbelservice op https://www.westlandinfra.nl/contact.
Het graafwerk kan een flinke kostenpost zijn in de installatie van je laadpaal. Je kunt er voor kiezen om hierin zelf het voorbereidende (graaf)werk te doen. Hierdoor kun je mogelijk goedkoper uit zijn. Overleg wel vooraf altijd even met onze klantenservice op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur via 088 - 20 22 800.
Over de laadpaal
In Nederland gelden er drie fiscale voordelen bij de aankoop van een elektrische auto.
- BPM: Volledig elektrische voertuigen en plug-in hybride voertuigen zijn beiden vrijgesteld van deze belasting. Plug-in hybride voertuigen genieten ook een voordeel maar moeten wel extra betalen kosten neertikken afhangend van voor de uitgestoten CO2.
- MRB: Volledig elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van deze belasting. Plug-in hybride voertuigen ontvangen 50% korting. Voertuigen met een hoge CO2-uitstoot en die +12 jaar oud zijn, moeten vanaf 2019 een extra 15% bovenop deze belasting betalen.
- Bijtelling: Slechts 4% voor volledig elektrische voertuigen. 22% voor zowel plug-in hybride voertuigen als voertuigen met een hoge CO2- uitstoot.
1-fase - 3,7kW
Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft een standaard stroomsterkte van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.
3-fase - 11kW
Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V (krachtstroom) en heeft een standaard stroomsterkte van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als je niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kan je in de meeste gevallen een uitbreiding bij je netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn beperkt.
Om ons laadpunt goed te laten functioneren, is de hosting van het laadpunt standaard opgenomen in je bestelling.
Het hostingabonnement bestaat o.a. uit een dataverbinding met het laadpunt. Dat biedt een aantal voordelen, zoals een online overzicht van je laadtransacties. Ook kunnen we de geladen stroom vergoeden en verrekenen met leasemaatschappij of werkgever. Storingen kunnen we (meestal) op afstand verhelpen.
De verbinding met het laadpunt stelt ons ook in staat om hulp op afstand aan te bieden en je krijgt via een persoonlijke digitale omgeving een overzicht van je laadtransacties.
Dit abonnement bestaat uit het verhelpen van storingen en/of defecten aan het laadpunt, op afstand of via een bezoek op locatie als dit nodig is. Voorrijkosten zijn dan inbegrepen. Hiermee verzeker je jezelf ervan dat wij ook na je garantieperiode langs blijven komen voor storingen en defecten.
Het abonnement Beheer & Onderhoud is optioneel. Je kunt er ook voor kiezen om zelf de kosten voor een eventuele storing te betalen.
Als je in een auto van je werkgever rijdt dan kunnen de stroomkosten van de eigen laadpaal meestal verrekend worden met de werkgever. De ANWB laadpalen kunnen hier bij helpen. Dat werkt als volgt:
Net als bij publieke laadpalen werkt de ANWB laadpaal met een laadpas. Indien er mogelijkheden voor verrekening zijn dan komt de laadpas op naam van de werkgever te staan. De werkgever of je bedrijf betaalt daardoor voor de stroom die geladen wordt op de particuliere laadpaal.
De stroomkosten worden natuurlijk in eerste instantie nog wel betaald door de eigenaar van het pand waar de laadpaal op aangesloten is. Deze moeten dus worden “verrekend”. Je ontvangt via de ANWB/Eneco een vergoeding voor de gemaakte stroomkosten. Hiermee voorkomen we bovendien dat de stroom dubbel betaald wordt (zowel door de pashouder als via de elektriciteitsrekening van het huis).
Met een laadpunt of een laadpas van de ANWB laad je altijd op gegarandeerd groene stroom afkomstig van de zon en de wind. Hierdoor reduceer jij jouw CO2-uitstoot tot 70% in vergelijking tot benzine- of dieselauto’s. Daarnaast is het laadpunt voornamelijk geproduceerd uit recyclebaar materiaal.
Dankzij de functionaliteit Home Load Balancing meet het laadpunt hoeveel stroom jouw huis op ieder moment verbruikt. Het laadpunt past vervolgens zijn laadvermogen daar op aan. Heb jij een waterkoker aan staan? Dan laadt jouw auto op dat moment iets minder snel. Je voorkomt hierdoor overbelasting van je eigen stroomnetwerk en tegelijkertijd kun je op maximale snelheid laden. Dit is handig aangezien een gemiddelde elektrische auto +/- 65% van de gemiddelde elektrische capaciteit van een woonhuis wil gebruiken.
Laden en betalen
Je plugt de laadkabel in je auto, scant je laadpas en je accu wordt opgeladen. Zo eenvoudig is het. Bekijk ook hoe het zit met thuis laden, openbaar laden en snelladen. Je kunt ook de video 'Hoe laad ik mijn elektrische auto' bekijken.
Thuis opladen is het voordeligst, je betaalt dan de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier. Op dit moment ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Gaan we uit van een efficiënte elektrische auto met een verbruik van 15 kWh per 100 kilometer, dan geeft dat een kilometerprijs van € 0,03 cent. Een openbare laadpaal kost snel het dubbele en snelladen kost ongeveel €0,09 cent per liter. Een benzineauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt (1 op 16,7) kost bij een literprijs van € 1,65 ongeveer € 0,10 per kilometer. Kijk voor een compleet rekenvoorbeeld bij Wat kost elektrisch rijden?
De tijdsduur is afhankelijk van verschillende variabelen, zoals de status van de batterij, het vermogen van de batterij en het vermogen en de instellingen van de laadpaal. Plug-in hybride auto's hebben 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden. Volledig elektrische auto’s moeten 4 tot 8 uur laden. Auto’s staan gemiddeld zo’n zo’n 14 uur thuis en 8 uur op het werk. Als je zowel thuis als op het werk toegang tot een laadpaal hebt, is er alle tijd om je auto volledig op te laden.
Aan een laadpaal:
Een laadpaal laadt tot 8 keer sneller dan een regulier stopcontact. Dat betekent dat alle elektrische auto's tussen 1-4 uur volledig opgeladen kunnen worden. Hoe lang het laden precies duurt, hangt samen met waar je woont, de status en het vermogen van je auto-accu, de buitentemperatuur, het eigen gewicht van je auto, de laadaccessoires die je gebruikt. Als de helft van de totale laadtijd verstreken is, zal de accu al voor 80% geladen zijn. De laatste 20% van de accu wordt geladen via zogeheten ’trickle charging’ of ’drip charging’. Deze methode behoudt de kwaliteit van de accu en zorgt ervoor dat hij zo lang mogelijk meegaat.
Aan een snellader:
Snelladers zijn meestal te vinden buiten de steden en langs de snelwegen. Door de relatief hoge kosten van de hardware zelf en de installatie, worden zulke laadstations vrijwel uitsluitend aangekocht en geïnstalleerd op verzoek van gemeenten. Hoewel een snellader razendsnel oplaadt (20-30 minuten), kan het je elektrische auto tot slechts 80% opladen.
Ja en nee. Net zoals reguliere stopcontacten per land kunnen verschillen, kan dat ook het geval zijn met de contactdozen en aansluitingen van laadpalen. Ook het land van oorsprong van uw elektrische auto kan een rol spelen. Om het ons gemakkelijk te maken, hebben de autofabrikanten het aantal kabels tot 2 typen beperkt.
Aan de kant van de auto is de Type 1 contactdoos gebruikelijk voor Japanse en Amerikaanse voertuigen en de Type 2 contactdoos voor Europese voertuigen. Aan de kant van het laadstation zijn alle laadpalen in Europa en de VS voorzien zijn van een Type 2 contactdoos. Een uitzondering hierop vormen de laadpalen met vaste kabels; bij dergelijke laders zou u zelf moeten controleren of de kabel van het laadstation op uw auto past.
Nee. Een laadkabel is een speciale kabel met een communicatiedraad. In de stekkers van het snoer zit een weerstand die communiceert met de laadpaal. Als je laadkabel te kort is, dien je een langere kabel aan te schaffen. Bedenk daarbij wel dat je een (te) lang snoer elke keer weer netjes moet uitleggen en oprollen. De beste oplossing is daarom de auto altijd zo dicht mogelijk bij de laadpaal te parkeren.
DC - Gelijkstroom (snel laden)
Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.
AC - Wisselstroom (regulier laden)
In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) gebruiken om te laden. Zolang je auto en laadstation het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.
Welke manier van laden is beter?
Beide manieren zijn goed voor specifieke situaties. DC laden is aangeraden tijdens het afleggen van lange afstanden zonder lange tussenstop. Denk hierbij aan het laden langs de snelweg. AC laden wordt vrijwel altijd aangeraden voor parkeerplekken waar automobilisten langer dan 20 minuten geparkeerd staan. Door de hoge kosten voor de productie en installatie van DC laders, gaat de voorkeur vrijwel altijd uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven.
Nee. Je kunt in principe met iedere pas op je laadpunt laden. Ook je gasten kunnen dus op je laadpunt laden. Omdat je laadpunt een sim-kaart heeft, kunnen wij op afstand uitlezen hoeveel KWh er geladen is. Wij vergoeden de geladen stroom elke maand, ongeacht met welke pas er op het laadpunt is geladen.
Ja. In principe kan iedereen met een laadpas op het laadpunt laden. Er zijn ons nog geen meldingen bekend dat klanten opeens een andere auto op hun eigen oprit aantreffen maar mocht dit voorkomen, dan betaal je daar niks voor. Wij lezen je laadpunt op afstand uit en vergoeden elke maand het aantal geladen KWh, ongeacht met welke laadpas er op je laadpunt is geladen.
Laadpunten verschillen onder andere in het vermogen dat ze kunnen leveren. Omdat de ANWB verwacht dat accugroottes en laadsnelheden in de toekomst verder toenemen adviseren wij nu al een laadpunt te kiezen dat ook bij je volgende auto past. Zo voorkom je dat je opnieuw een duur nieuw laadpunt en installatie moet aanschaffen wanneer je een andere auto krijgt. Alle laadpunten die de ANWB aanbiedt, zijn daarom “toekomstbestendig”.
Ons toekomstbestendig laadpunt heeft een maximaal vermogen van 22 kW; 3x32A. Het is nu nog niet waarschijnlijk dat je dit vermogen nu al volledig kan gebruiken. Dat geeft niet: we sluiten het laadpunt zo aan, dat de hoogst mogelijke laadsnelheid wordt gehaald met de huidige combinatie van je auto en huisaansluiting. Bovendien leggen we direct een datakabel aan, zodat home loadbalancing (in de toekomst) aangesloten kan worden.
Bij een verandering in je situatie kunnen we met een relatief eenvoudige en goedkope ingreep de installatie zo aanpassen dat hij optimaal past bij wat je dan nodig hebt. Op deze manier bieden we maximale flexibiliteit en ben je altijd klaar voor de toekomst.
Je facturen kun je vinden in je MijnLaden account. Heb je vragen over je factuur of wil je een MijnLaden account aanvragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur via 088 - 20 22 800.
Deel deze pagina