Laadpalen voor VvE? Vraag subsidie aan
Subsidie voor oplaadpuntenadvies helpt VvE's met professioneel plan voor laadpalen
Als VvE oplaadpunten voor elektrische auto's aanleggen in de parkeergarage of stalling? Vraag subsidie aan voor een oplaadpuntenadvies. Sinds 2024 geldt er zelfs een uitbreiding op dit soort subsidieregelingen.
Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. Een goede laadinfrastructuur is daarbij essentieel: je wilt jouw auto natuurlijk zo dicht mogelijk bij huis opladen. Voor een vereniging van eigenaren is dit een ingewikkeld vraagstuk.
Laadpalen op het parkeerterrein of in de VvE-garage realiseren, roept bij veel leden nogal wat vragen op. Over brandveiligheid, kosten en stroomverbruik bijvoorbeeld. Goed onafhankelijk advies kan die vragen beantwoorden. Voor dergelijk advies kan een VvE tegenwoordig subsidie aanvragen.
Volgens het VvE laadloket rijdt in 2030 naar verwachting 25 procent van de Nederlanders elektrisch. Met deze groei ontstaat de urgentie bij VvE’s om met de laadinfrastructuur aan de slag te gaan. Veel bestaande VvE’s krijgen van bewoners met een elektrische auto de vraag oplaadpunten te realiseren. Bijvoorbeeld in de carport, een overdekt/ open parkeerterrein of de garage van de VvE.
Daarvoor is draagvlak nodig bij álle bewoners. Dat maakt zo'n traject vaak lang en complex. Een goed plan voor de lange termijn voorkomt onnodige kosten en zoekwerk. En dat is nu precies wat een oplaadpuntenadvies behelst!
Wat is een oplaadpuntenadvies?
Een deskundige komt ter plaatse een inspectie uitvoeren en geeft advies. Dat helpt om tot een goed en positief besluit te komen. In het oplaadpuntenadvies staat hoe je als vereniging van eigenaren op een toekomstbestendige manier een of meerdere laadpalen realiseert. Het advies is veelal voorzien van een niet-technische samenvatting met relevante informatie voor alle bewoners.
Subsidie voor VVE's
Omdat het kabinet elektrisch rijden voor iedereen makkelijker wil maken, kunnen VvE’s subsidie krijgen voor een dergelijk advies. Deze subsidie vergoedt 75% van de advieskosten (incl. btw), met een maximum van € 1.500.
Naast de subsidie voor het oplaadpuntenadvies is er sinds 1 januari 2024 een subsidie die voorziet in een financiële bijdrage voor de realisatie van de basislaadinfrastructuur. Voor elke parkeerplaats die wordt aangesloten op de basislaadinfrastructuur is de vergoeding 100 euro. Let op, deze subsidie geldt niet voor het laadpunt zelf!
Hoe je deze subsidies kunt aanvragen en aan welke voorwaarden je moet voldoen, lees je op de subsidiepagina op rvo.nl
Betrek de VvE-leden
Als je denkt dat je er met advies alleen bent, dan heb je het mis. Uiteindelijk beslissen de VvE-leden, meestal tijdens de jaarlijkse ALV. Draagvlak creëren is belangrijk voor een positieve uitkomst. Dit ontstaat onder andere door leden van begin af aan mee te nemen in het traject. Zo vergroot je de bewustwording van alle bewoners. Bijvoorbeeld door bij de nee-stemmer de 'wat als'-situatie te schetsen: wat als de volgende auto van die tegenstemmer ook elektrisch wordt?
Overigens wil de overheid uiteindelijk een notificatieplicht invoeren. Dit betekent een vermindering van de structurele regeldruk voor VvE-besturen en appartementeigenaren in de besluitvorming. Met andere woorden: vanaf dan kan een appartementeigenaar individueel beslissen over de plaatsing van een laadpaal, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Voorbereiding op de invoering van deze regeling is verstandig, aangezien de VvE hierdoor de grip op een toekomstbestendige en degelijk uitrol van het laadsysteem kan verliezen.
Meer informatie
Op het VVE Laadloket staat veel informatie. Deze onafhankelijke partij helpt je daarmee goed op weg. Of doe het zelf met een stappenplan subsidie laadpalen VvE.