Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

CCS-stekker of CHAdeMO-stekker: wat is het verschil?

Welke laadstekker is de beste keuze?

Bij aanschaf van een elektrische auto lijkt de laadaansluiting maar een detail. Toch bepaalt het type stekker waar en hoe snel jij je EV kunt laden. Hier lees je hoe dat zit.

Om een elektrische auto op te laden zijn er verschillende types laadaansluitingen. De CCS-stekker en de CHAdeMO-stekker zie je het vaakst. Deze zijn bedoeld voor DC-laden, het zogenaamde ‘snelladen’. Daarbij heb je de laadkabel niet zelf achterin liggen. Die hangt klaar bij het laadstation. 

Wat is een CCS stekker?

CCS-laden betekent opladen met het Combined Charging System, de Europese standaard voor opladen van elektrische voertuigen. De CCS-stekker heeft een gecombineerde connector voor zowel langzaam (AC) als snel laden (DC). AC staat voor Alternating Current, ofwel wisselstroom. Het gewone elektriciteitsnet levert deze stroom en het systeem zet deze om in gelijkstroom. Direct Current, gelijkstroom, wordt rechtstreeks aan de batterij geleverd, zonder omzetting dus.

Een CCS-kabel ondersteunt hoge laadsnelheden, soms tot wel 350 kW, afhankelijk van de auto en laadpaal. Veelgebruikte auto's met CCS zijn bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3, Kia EV6 en Audi e-tron.

Wat is een CHAdeMO stekker?

CHAdeMO is een verzamelnaam van de Engelse woorden 'Charge' en 'Move'. De stekker is ontwikkeld door de Japanse auto-industrie met het idee een laadstandaard te creëren voor elektrische voertuigen. Dat is buiten Azië niet gelukt, maar toch komt de laadtechniek sporadisch ook in Europa en Noord-Amerika voor.

CHAdeMO heeft een aparte stekker om te snelladen. Daarvoor gebruikt het een grotere, ronde connector die losstaat van de AC-lader van de auto. CHAdeMO ondersteunt snelladen met laadsnelheden tot ongeveer 100 kW. Hoewel er plannen zijn om dit in de toekomst naar 400 kW te verhogen, lijkt de kans klein dat we daar in Europa van profiteren.

Veel snelladers hebben geen laadkabel met deze ChAdeMO-aansluiting en het aantal zal waarschijnlijk afnemen. Als je een auto met zo'n stekker koopt, houd dan rekening met het belang van snelladen. Bekende modellen met een CHAdeMO stekker zijn de Nissan Leaf en Mitsubishi Outlander PHEV.

CCS of CHAdeMO-stekker: wat is de beste keuze?

Of je beter kunt kiezen voor een auto met een CCS-stekker of een CHAdeMO-stekker hangt af van verschillende factoren. In de meeste gevallen is een auto met een CCS-stekker de betere keuze, vooral vanwege de wijdverbreide acceptatie, hogere laadsnelheden, en het uitgebreide laadnetwerk hier in Europa. 

Ben je verkikkerd op een auto met een CHAdeMO-stekker en zijn er in jouw woon- of werkomgeving voldoende CHAdeMO-laadpunten beschikbaar? Dan hoef je een EV met een dergelijke aansluiting niet te laten staan.

Op zoek naar een elektrische occasion?

Bij de ANWB vind je eenvoudig een groot aantal elektrische occasions met zowel een CCS- als een CHAdeMO stekker.

Bekijk alle elektrische occasions 

Pechhulp voor je elektrische auto 

Wat je pech ook is, met Wegenwacht is de beste pechhulp altijd dichtbij. Ga ook met je elektrische auto zorgeloos de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.