CCS stekker vs. CHAdeMO stekker
Neem laadaansluiting mee in overweging aanschaf EV
Bij aanschaf van een elektrische auto lijkt de laadaansluiting maar een detail. Niks is minder waar, want het type stekker bepaalt waar en hoe snel jij jouw EV kunt laden.
Op zoek naar een elektrische auto kom je verschillende types laadaansluiting tegen. De CCS stekker en de CHAdeMO stekker zie je het vaakst. Ze zijn bedoeld voor DC laden, wat in de volksmond ‘snelladen’ wordt genoemd. Daarbij heb je de laadkabel niet zelf achterin liggen. Die hangt klaar bij het laadstation.
Het loont de moeite om je te verdiepen in de onderlinge verschillen tussen een CCS stekker en een CHAdeMO stekker. Het type laadkabel bepaalt namelijk mede waar en hoe snel je jouw EV kunt opladen.
Wat is een CCS stekker?
CCS laden staat voor het laden via het Combined Charging System: de Europese standaard voor het met gelijkstroom (DC) opladen van elektrische voertuigen. De stekker heeft een gecombineerde connector voor zowel langzaam (AC) als snel laden. Een CCS kabel ondersteunt hoge laadsnelheden, soms tot wel 350 kW, afhankelijk van de auto en laadstation. Veelgebruikte auto's met CCS zijn bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3, Kia EV6 en Audi e-tron.
Wat is een CHAdeMO stekker?
CHAdeMO is een verzamelnaam van de Engelse woorden 'Charge' en 'Move'. De stekker is ontwikkeld door de Japanse autoindustrie met het idee een laadstandaard te creëeren voor elektrische voertuigen. Dat is buiten Azië niet gelukt, hoewel de laadtechniek sporadisch ook in Europa en Noord-Amerika voorkomt.
CHAdeMO heeft een aparte stekker om te snelladen. Daarvoor gebruikt het een grotere, ronde connector die losstaat van de AC lader van de auto. CHAdeMO ondersteunt snelladen met laadsnelheden tot ongeveer 100 kW. Er bestaan weliswaar plannen om dit in de toekomst te verhogen naar 400 kW, maar de kans dat we daar in Europa van gaan profiteren, lijkt klein.
ChadeMo is hier een uitstervend ras. Lang niet alle snelladers zijn voorzien van een laadkabel met een dergelijke aansluiting en het worden er naar verwachting steeds minder. Wanneer je een auto met zo'n stekker koopt en snelladen belangrijk voor je is, dan kun je daar maar beter rekening mee houden. Bekende modellen met een CHAdeMO stekker zijn de Nissan Leaf en Mitsubishi Outlander PHEV.
CCS stekker of CHAdeMO stekker: wat is de beste keuze?
Of je beter kunt kiezen voor een auto met een CCS stekker of een CHAdeMO stekker hangt af van verschillende factoren. In de meeste gevallen is een auto met een CCS stekker de betere keuze, vooral vanwege de wijdverbreide acceptatie, hogere laadsnelheden, en het uitgebreide laadnetwerk hier in Europa.
Ben je verkikkerd op een auto met een CHAdeMO stekker en zijn er in jouw woon- of werkomgeving voldoende CHAdeMO laadpunten beschikbaar? Dan hoef je een EV met een dergelijke aansluiting niet te laten staan.
Op zoek naar een elektrische occasion?
Bij de ANWB vind je eenvoudig een groot aantal elektrische occasions met zowel een CCS- als een CHAdeMO stekker.