Hoe werkt de onboard charger van een elektrische auto?
Een onboard charger wordt ook wel een boordlader genoemd en is te vinden in elektrische auto's en plug-in hybride auto's. Zonder een dergelijk onderdeel kun je jouw auto niet opladen. Hoe werkt zo'n onboard charger precies?
Wat is een onboard charger?
Elke elektrische auto heeft een ingebouwde oplader. De onboard charger – of boordlader – zorgt dat het batterijpakket van jouw elektrische auto kan worden bijgeladen.
Hoe werkt een onboard charger?
Wanneer je jouw EV aan een laadpaal, wallbox of het stopcontact koppelt, zorgt dat laadpunt alleen voor de benodigde stroom. Dit is wisselstroom (AC laden); een stroomtype dat niet in de batterij van jouw elektrische auto kan worden opgeslagen.
De onboard charger zet die wisselstroom om in gelijkstroom, zodat het accupakket alsnog wordt bijgeladen. Een snellader of DC-laadpunt levert automatisch gelijkstroom. De onboard charger hoeft in het geval van een snellaadstop dus niet in actie te komen.
Hoe ga ik om met- of onderhoud ik een onboard charger?
Een onboard charger maakt deel uit van de elektrische aandrijflijn van een EV. Werkt het onderdeel niet naar behoren, dan moet je met jouw auto naar de garage.
Wat mag je qua levensduur verwachten?
De meeste fabrikanten van elektrische auto’s bieden acht jaar of 160.000 kilometer fabrieksgarantie op het voor een EV benodigde batterijpakket. Voor de onboard charger is dit anders. Deze valt onder de normale fabrieksgarantie van de auto. En die garantie is in veel gevallen veel korter. Afhankelijk van de fabrikant is dit meestal drie tot vijf jaar.
Problemen met Stellantis boordladers
Stellantis monteerde tot 2022 boordladers van de Duitse onderdelenfabrikant Mahle. Het zijn omvormers die bewezen niet lang meegaan. Dit type boordlader komt vaker voor in de volgende modellen:
Bouwjaren 2019 tot en met 2022:
- Citroën ë-C4
- DS 3 Crossback E-Tense
- Opel Corsa-e
- Opel Mokka-e
- Peugeot e-208
- Peugeot e-2008
Bouwjaren 2020 tot en met 2023:
- Citroen ë-Jumpy
- Citroen ë-SpaceTourer
- Citroën ë-Berlingo / ë-Berlingo XL
- Fiat E-Scudo / E-Ulysee
- Fiat e-Doblò
- Opel Combo-e / Combo-e life
- Opel Vivaro-e / Zafira-e life
- Peugeot e-Expert
- Peugeot e-Rifter
- Peugeot e-Traveller
- Peugeot e-Partner
- Toyota Proace Electric / Proace Verso Electric
- Toyota Proace City Electric / Proace City Verso Electric
Inmiddels is het concern overgestapt op een andere boordladerleverancier en is de fabrieksgarantie op het bewuste onderdeel – mede op aandringen van de ANWB - verlengd van twee naar vier jaar.
Waar laat ik de onboard charger maken en wat kost dat?
Wanneer de boordlader kapot gaat binnen de garantietermijn, moet je bij de verkoper beroep doen op de garantie. Vervolgens moet het hersteld worden. Dit mag jou geen geld kosten.
Geldt er een garantietermijn van twee of vier jaar en val je daarbuiten? In dat geval kun je een beroep doen op non-conformiteit, de wettelijke garantie. Van een wezenlijk onderdeel als de boordlader mag je namelijk verwachten dat hij langer meegaat dan vier jaar. Zeker als je de auto normaal gebruikt en goed laat onderhouden. Bij non-conformiteit dient de verkoper het gebrek dan kosteloos te herstellen of vervangen, binnen een redelijke termijn.
Val je hierbuiten of besluit je om zelf de rekening te betalen, dan zijn er twee opties. Je kan ervoor kiezen om de boordlader te laten vervangen. Dat is wel een dure grap en kost duizenden euro’s. Een andere optie is revisie van de onboard charger.
Hulp nodig? De Wegenwacht staat klaar
Zijn jij en je EV gestrand met pech? Aarzel niet en bel de Wegenwacht. We geven je gratis advies en mocht het nodig zijn, dan komt één van onze Wegenwachten langs.
Heb je nog geen Wegenwachtpakket? Bestel Wegenwacht Service en profiteer ook van de beste pechhulp.