Een trekhaak op je elektrische auto: kan dat?
Steeds vaker trekhaak op EV, maar er zijn wel beperkingen
In de begindagen van de elektrische auto was een trekhaak geen optie. De actieradius van elektrische auto's was toen veel te beperkt en de elektromotoren waren niet krachtig genoeg. Die problemen zijn inmiddels verleden tijd. Toch zijn nog altijd lang niet alle elektrische auto’s geschikt voor een trekhaak. We leggen je uit hoe dat zit.
Een trekhaak op een elektrische auto monteren: wat is er mogelijk?
Een trekhaak op je auto kan heel handig zijn, bijvoorbeeld als je gebruik wilt maken van een fietsendrager of als je een caravan of aanhanger wilt trekken. Maar: een trekhaak op je elektrische auto laten monteren is niet zo makkelijk als bij een brandstofauto. Soms kan er op een elektrische auto geen trekhaak, omdat er geen montageruimte onder de auto is. Het batterijpakket zit dan in de weg. In dat geval is een trekhaak simpelweg niet mogelijk.
Wil je dus een elektrische auto met trekhaak, lees je dan goed in voordat je een auto koopt. Zo kom je achteraf niet voor vervelende verrassingen te staan.
Kan er een trekhaak op mijn elektrische auto?
Het eenvoudige antwoord op die vraag luidt: dat staat in de technische specificaties van jouw auto. In die specificaties zie je ook dat áls er een trekhaak op je elektrische auto mag, hoeveel gewicht je dan maximaal mag trekken (dit heet het ‘maximaal toelaatbare trekgewicht’).
In sommige gevallen staat er geen opgegeven trekgewicht, maar kan er prima een trekhaak gemonteerd worden. Deze is dan wel alleen geschikt om te tillen (bijvoorbeeld een fietsendrager of trekhaakkoffer) en niet om te trekken. Vraag dit na bij de trekhaakspecialist.
Dubbel checken kan lonen
Staat er in de technische specificaties van jouw elektrische auto dat er geen trekhaak op kan? Het kan zijn dat jouw auto dit in theorie wel aankan, maar dat de fabrikant hier geen goedkeuring voor heeft aangevraagd. Je kunt bij de RDW een aanvraag indienen om je elektrische auto opnieuw te laten beoordelen. Mogelijk krijg je dan alsnog goedkeuring.
Kun je zelf een trekhaak op je elektrische auto monteren?
Het monteren van een trekhaak is een klus voor specialisten. De trekhaakconstructie moet op de juiste manier aan het chassis worden bevestigd. Bovendien moet er de nodige bedrading worden aangesloten. We raden je af dat zelf te doen. Bij het Trekhaakcentrum krijg je ANWB Ledenvoordeel als je er een trekhaak laat monteren.
Er kan geen trekhaak op mijn elektrische auto, wat nu?
Geen nood, ook dan zijn er oplossingen. Je kunt in het ergste geval natuurlijk een auto met trekhaak huren om bijvoorbeeld toch met de caravan op vakantie te kunnen.
En wat het meenemen van fietsen betreft: er zijn fietsendragers waarvoor je geen trekhaak nodig hebt. Deze monteer je op het dak of op de achterklep van de auto. Monteer je zo’n drager op het dak, kijk dan wel weer goed naar de maximale daklast. Die vind je in de specificaties van jouw EV.
Let ook op het trekgewicht en kogeldruk
Let op: als er wél een trekhaak op je elektrische auto kan, betekent dat niet dat je zomaar alles achter je auto kunt hangen. Je moet namelijk ook rekening houden met het trekgewicht van je auto én de kogeldruk.
Trekgewicht
Elektrische auto's mogen vaak lang niet zo’n hoog gewicht trekken als brandstofauto’s:
- Gaat het jou erom dat er een fietsenrek achterop moet kunnen, dan volstaat een auto die maximaal zo’n 500 kilogram aan de trekhaak mag hebben. Dit is ook genoeg om een kleine aanhanger te trekken.
- Wil je een grote caravan of een paardentrailer kunnen trekken, dan ga je al snel naar een benodigd trekgewicht van 1.500 kilogram of meer. Op dit moment zijn het vrijwel alleen elektrische auto's in het hogere segment die zo'n trekgewicht aan kunnen. Houd er wel rekening mee dat de actieradius bij zo'n zware treklast drastisch terugloopt!
Kogeldruk
Niet alleen het trekgewicht, maar ook de kogeldruk is heel belangrijk in dit verhaal. De kogeldruk is de hoeveelheid gewicht die (loodrecht) op de trekhaak rust. Als er teveel gewicht op de kogel van de trekhaak rust, wordt de achteras van de auto teveel belast. Dat heeft een negatieve invloed op het weggedrag en dus op de veiligheid. De maximale kogeldruk van een auto bedraagt vaak tussen de 50 en 75 kilogram. In de praktijk betekent dit dat je een aanhanger of caravan op de juiste manier moet beladen.
Kogeldruk en fietsendrager
Maar de kogeldruk is vooral ook iets om rekening mee te houden als je een fietsendrager gebruikt. Wil je twee e-bikes vervoeren, dan zit je al snel aan de 60 kilo. Is de maximale kogeldruk van jouw auto 50 kilogram, dan ga je daar overheen. Controleer dit dus goed.