Fietsendrager monteren op trekhaak
Zo voorkom je dat je de trekhaak van jouw auto te zwaar belast
Een fietsendrager bevestigen op de trekhaak – en daarna de fietsen plaatsen en fixeren – is geen moeilijk karwei. Je moet het alleen wel zorgvuldig doen en vooral rekening houden met de kogeldruk. Zó ga je te werk om veilig de weg op te gaan met je fietsen.
Belangrijk: de maximale kogeldruk van je trekhaak
Misschien wel het belangrijkst: je mag de trekhaak van je auto niet te zwaar belasten. Dat betekent dat het gewicht van de fietsen plús het gewicht van de fietsendrager zelf niet hoger mag zijn dan de maximale kogeldruk van jouw auto. Voor een fietsendrager is de maximaal toegestane verticale last op de trekhaak van belang, ook bekend als ‘vertical load’ of kogeldruk.
Hoe achterhaal ik de maximale kogeldruk van mijn trekhaak?
De maximale kogeldruk staat vaak in het instructieboekje van de auto. Je vindt deze in het register op ‘trekhaak’, ‘kogeldruk’ of ‘gewichten’. Het kan ook worden vermeld op een plaatje op de trekhaak of je kunt het navragen bij je autodealer of monteur van je trekhaak. De meeste personenauto’s hebben een kogeldruk van 50 tot 75 kg.
Let op: de maximale kogeldruk van de trekhaak is vaak hoger dan die van je auto. In dat geval is de laagste waarde bepalend, doorgaans is dat de kogeldruk van de auto.
Hoe bereken je de kogeldruk op je trekhaak?
Trek het gewicht van je fietsendrager (te vinden in de handleiding en vaak ook op de fietsendrager zelf) af van de maximale kogeldruk van je auto.
Stel dat de fietsendrager 20 kilo weegt en de maximale kogeldruk van de trekhaak 70 kilo is: dan mogen je fietsen samen maximaal 50 kilo wegen (70 - 20 = 50 kg).
Gemiddeld weegt een elektrische fiets 23 tot 28 kilo. Een normale fiets weegt zo’n 15 tot 18 kilo. In dit voorbeeld zou je dan twee e-bikes van 25 kg kunnen plaatsen of drie lichte, gewone fietsen van 15 kg. In het laatste geval heb je dan natuurlijk wel een fietsendrager nodig die geschikt is voor drie fietsen, ofwel een drager met drie goten.
Wat is het maximale draagvermogen van een fietsendrager?
Na bovenstaande berekening ben je nog niet klaar. Je moet ook nog rekening houden met het draagvermogen van de fietsendrager zélf. Voor een fietsendrager voor twee fietsen varieert dit tussen de 40 en de 60 kilo. Zo hebben oudere fietsendragers vaak een lager maximaal draagvermogen omdat ze berekend zijn op gewone, lichtere fietsen. Tegenwoordig worden veel fietsendragers ontworpen voor zwaardere elektrische fietsen en kunnen ze meer last dragen. De fietsen mogen niet zwaarder zijn dan het maximale draagvermogen van de fietsendrager.
Voorbeelden: heb je een oudere fietsendrager met maximaal draagvermogen van 40 kg? Dan kun je daar géén gewone fiets van 17 kg en e-bike van 25 kg op vervoeren (want: 17 + 25 = 42 kg). Heb je een fietsendrager voor e-bikes met maximaal draagvermogen van 60 kg? Dan kun je daar twee e-bikes van 29 kg op vervoeren (want: 29 x 2 = 58 kg).
Kogeldruk, maximale draagvermogen en zware e-bikes
Opgelet: e-bikes worden steeds zwaarder. Dat komt onder andere omdat e-bike accu’s steeds groter en zwaarder worden. Vaak worden ze ook in het frame geplaatst. Wanneer de accu in de framebuis zit, moet het frame robuuster en dus zwaarder worden gemaakt. Een gewicht van 30 kilo per fiets is zeker geen uitzondering meer.
Daardoor wordt de fietsendrager én trekhaak natuurlijk ook zwaarder belast. Je kunt dat grotere gewicht deels compenseren door de accu’s uit de fietsen te verwijderen en mee te nemen in de achterbak. Want een fietsaccu weegt al snel drie kilo of meer. Als je ook nog fietstassen, losse fietssloten en andere afneembare accessoires verwijdert, scheelt dit voor twee fietsen al snel tien kilo of meer. Zo kun je toch nog binnen de maximale kogeldruk of draagvermogen van de fietsendrager blijven.
Ook belangrijk: maak je gebruik van een 'oude' drager die al wat jaren meegaat? Check goed of deze fietsendrager geschikt is voor (zware) e-bikes. Controleer de fietsendrager op scheuren en op roest en neem geen risico. Controleer ook of de grijparmen en/of spanbanden voor frame en wielen nog goed werken.
Bevestigen van de fietsendrager op de trekhaak
Volg onderstaande stappen om je fietsendrager te monteren:
- Maak de kogel van de trekhaak vetvrij: dit voorkomt dat de drager makkelijk draait op de trekhaak. Doe dit bijvoorbeeld met een doekje gedrenkt in wasbenzine.
- Klem de fietsendrager op de kogel: volg de gebruiksaanwijzing zorgvuldig stap voor stap.
- Indien nodig, stel de fietsendrager af voor een betere klemming. Bij sommige dragers kan dit heel eenvoudig door een moertje vaster of losser te draaien. Bij andere dragers moet je met gereedschap onder de drager gaan liggen. Kun je de vergrendelhendel niet volledig sluiten? Dan is de trekhaakkogel mogelijk niet geschikt om last te dragen. De meeste fietsendragers mogen niet op een aluminium- of gietijzeren trekhaak met rek/treksterkte GGG40 worden geplaatst. De fietsendrager zal dan niet passen op de kogel.
- Stop pas met afstellen wanneer de fietsendrager een optimale klemkracht op de kogel heeft bereikt.
- Dat controleer je door te proberen of je de fietsendrager kunt draaien op de kogel. Kun je de drager draaien met enige kracht? Stel de klemkracht dan nog beter af.
- Vergeet niet de hefboom op slot te zetten. Dan weet je zeker dat de hefboom correct gesloten is én je fietsendrager kan dan lastiger worden gestolen.
- Doe de stekker van de fietsendrager in de stekkerdoos naast de trekhaak. Eventueel heb je daarvoor een verloopstekker nodig (van 7 naar 13-polig, of andersom).
- Controleer vóór vertrek de verlichting van de fietsendrager: remlichten, alarmlichten en knipperlichten.
- Vergeet niet een witte kentekenplaat te monteren op de fietsendrager!
Goed om te weten: is je fiets achter op de auto verzekerd?
Fietsen plaatsen op de fietsendrager
Volg onderstaande stappen om je (elektrische) fietsen op de fietsendrager te plaatsen:
- Vóór het plaatsen van de fietsen of e-bikes: verwijder indien mogelijk fietsmanden, fietstassen, kinderzitjes, losse fietssloten en – bij elektrische fietsen – accu’s en displays. Dit scheelt gewicht, voorkomt het risico van loskomende accessoires, rijdt zuiniger én verkleint de kans op diefstal.
- Plaats de zwaarste fiets het dichtst bij de trekhaak en de lichtste fiets het verst van de trekhaak. Heb je moeite met tillen? Voor de meeste fietsendragers zijn oprijgoten beschikbaar; hiermee rijd je een (elektrische) fiets makkelijk op de drager. Je kunt ook kiezen voor een (duurdere) drager met ingebouwde ‘lift’.
- Maak eerst de grijparmen vast aan de fiets en zet daarna pas de wielen vast met de getande spanbandjes. Haal je de fietsen van een fietsendrager af, dan doe je dit andersom. Dit voorkomt dat een fiets omvalt tijdens het plaatsen of verwijderen.
- Na het fixeren van de wielen: controleer of de grijparmen of spanbanden goed en stevig vastzitten. Indien van toepassing, draai de sloten op slot.
- Plaats de tweede en eventueel derde of zelfs vierde fiets ‘kruisgewijs’: dus de voorwielen tegenovergestelde richting. Zo verdeel je het gewicht beter en passen de twee fietsen beter op de drager.
- Zet je fietsen op de drager op slot om diefstal te voorkomen. Je kunt de fietsen vastzetten met een standaardringslot om de achterband én met een kettingslot aan de fietsendrager.
- Voor de zekerheid kun je de fietsen extra fixeren aan elkaar of aan de fietsendragerbeugel met één of twee spanbanden.
- De meeste hendels van fietsendragers zijn voorzien van een slot. Dit is voldoende voor korte stops. Parkeer je onderweg bijvoorbeeld op een onbewaakte parkeerplaats? Dan is het verstandig om je fietsendrager vast te maken aan de trekhaak, bijvoorbeeld met een los, lang fietsslot of insteekkabel van een ringslot.
Heb je een elektrische auto en wil je daar een fietsendrager op monteren? Kijk hier wat dan belangrijk is.
Misschien vind je dit ook interessant?
- Voor- en nadelen van verschillende typen dragers
- Onderdelen en accessoires bij ANWB
- Veelgestelde vragen zoals: "Is tijdens vervoer een markering op de fietsen verplicht?"
- Beste fietsendragers voor elektrische fietsen
Deel deze pagina