Top 10 tweedehands hybride auto's
Niks te vrezen op stroom én benzine
Je brandstofauto omwisselen voor een elektrische. Voor jou nog te vroeg? Om vast aan het idee te wennen, is een hybride wellicht een idee. Wij tippen tien occasions met een elektro- én een verbrandingsmotor.
Hybride auto: een mooie tussenstap
Ondanks hun groeiende aantal kleven er onverminderd bezwaren aan elektrische auto’s. Zeker wanneer je op zoek bent naar een tweedehands exemplaar: je betaalt dan relatief veel geld voor een model met beperkte gebruiksmogelijkheden. EV’s met een fatsoenlijk rijbereik én trekgewicht zijn nog bijna niet te vinden als occasion.
Veel Nederlanders vinden overstappen van hun conventionele brandstofauto naar een exemplaar op stroom daarom nog spannend. Hybride auto’s zijn dan een goede tussenstap: zulke modellen combineren een verbrandings- met een elektromotor.
De 10 populairste tweedehands hybride auto’s
De gemiddelde occasion kostte in 2023 net geen 23 mille. Wij zetten daarom de tien populairste gebruikte hybride gezinsauto’s tussen de € 20.000 en € 25.000 op een rij.
Nu is de term ‘hybride’ inmiddels uitgegroeid tot een verzamelnaam voor verschillende soorten aandrijflijnen. De hybride tweedehands auto’s op deze pagina hebben geen stekker en hun elektromotor kan de auto op eigen kracht voortbewegen.
1. Kia Niro (2016 - 2022)
Zoals het een heuse SUV betaamt is de Kia Niro lekker ruim. De zitpositie is iets hoger dan normaal, de afwerking is keurig en de ruim bemeten voorstoelen dragen bij aan het rijcomfort. De Kia heeft een maximale kogeldruk van liefst 100 kilo, ruim voldoende voor een fietsendrager met twee elektrische fietsen.
Vanaf het tweede productiejaar (eind 2017) mag een Niro hybride ook een aanhangwagen van 1.300 kilogram trekken. Daarbij is het wel aanbevolen dat de auto is voorzien van een originele trekhaak, vanwege de benodigde bodemvrijheid. Dat geldt nog sterker vanaf modeljaar 2018, want met een ingeplande route in de navigatie ‘weet’ de auto dan dat er een lange of steile helling aankomt en dat er een aanhanger/caravan is aangekoppeld. Daar houdt de Kia dan rekening mee bij het opladen van de accu voor het hybridesysteem. Mooie, moderne techniek in een heerlijke auto!
2. Toyota Yaris (2020 - 2024)
Ruim twintig jaar lang was de Toyota Yaris een heel serieuze, kwalitatief hoogwaardige auto in de compacte middenklasse. Zowel nieuw als gebruikt was dit door de jaren en de verschillende generaties heen een auto waaraan je vrijwel geen buil kon vallen. Tegelijk was de Yaris altijd een beetje… anoniem. Daar kwam met deze vierde modelgeneratie verandering in.
Toyota weet haar hybridetechniek nog steeds te verfijnen. De hele aandrijving is bijzonder stil. Op de snelweg is eigenlijk alleen bandengeruis hoorbaar. Goed op het dashboard letten, dan valt pas op hoe vaak de auto ervoor kiest om elektrisch te rijden. Een heel sterk punt is, dat elke Yaris standaard een reeks veiligheidssystemen heeft die bij veel andere merken in deze klasse niet eens beschikbaar is. Denk dan bijvoorbeeld aan adaptieve cruise control of actieve rijstrookassistentie.
3. Toyota C-HR (2016 - 2024)
Het schokeffect van de komst van de Toyota C-HR was aanzienlijk. De allerhoogste baas van Toyota had zich net laten ontvallen dat hij niet wilde dat zijn merk nog saaie auto’s zou maken. Met de C-HR in de showroom was dat niks teveel gezegd! Ook na jaren op de markt is het model nog steeds een bijzondere verschijning.
De vormgeving van het dashboard is wat minder onderscheidend dan de buitenkant, dus dat went snel. De C-HR rijdt daarnaast erg goed, met een aangenaam veercomfort en hij blijkt ook aardig wendbaar. De hybride techniek is op zich gecompliceerd, maar als bestuurder heb je daar geen omkijken naar. De Toyota regelt dat allemaal zelf, met bijzonder gunstige gevolgen voor het brandstofverbruik.
4. Toyota Corolla (2019 - 2023)
Dertien jaar nadat Toyota de lange lijn middenklassers met de naam Corolla plotseling verbrak door het volgende model Auris te noemen, is de typenaam weer teruggekomen. Ondanks die onderbreking zijn alle varianten van de Corolla sinds medio jaren zestig bij elkaar nog steeds de meest geproduceerde auto’s aller tijden.
Ten opzichte van zijn gewaardeerde voorganger, de Auris, bleek Toyota met deze Corolla toch nog een stapje vooruit te kunnen maken. In het algemeen is de Corolla net iets dynamischer op de weg, zonder dat het rijcomfort daaronder te lijden heeft. In het kwalitatief hoogwaardige interieur vinden vier volwassenen een prima zitplaats. Zonder kunst- en vliegwerk rijdt een Corolla ook spectaculair zuinig, vergeleken met niet hybride benzineauto’s in dezelfde klasse.
5. Hyundai Kona (2017 - 2023)
Hyundai mag niet ontbreken in het steeds bredere aanbod middenklasse SUV’s. Daarvoor is de Kona ontwikkeld. Zoals gebruikelijk kan deze Hyundai zich uitstekend meten met wat concurrerende merken op de markt brengen: een aardige interieurruimte en moderne onderhuidse techniek, gevat in een buitengewoon stoer en imposant uiterlijk.
Afwerking en indeling van het instrumentarium zijn voorbeeldig en netjes, waarbij de erg prettig werkende navigatie opvalt. De Kona rijdt ook fijn, met een aangenaam comfortabel weggedrag. De 1.6-liter hybride krachtbron is niet wezenlijk zuiniger dan de 1.0-liter benzinemotor, maar heeft wel meer ‘bij te zetten’. Bovendien ligt het trekgewicht fractioneel hoger.
6. Renault Clio (2019 - 2023)
De Clio is al diverse decennia het model van Renault in het zogenaamde B-segment. Het recept is even simpel als lastig te realiseren: een nieuwe Clio moet net een beetje anders, nieuwer en moderner zijn, maar ook bij de eerste oogopslag herkenbaar blijven. De vijfde generatie van de Clio was voor het eerst ook leverbaar als hybride.
De Hybrid 140 kwam in het voorjaar 2020 op de markt. De aandrijflijn heeft een 1.6-liter benzinemotor, gecombineerd met twee elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van 140 pk. Sterk punt van de Clio is zijn erg prettige weggedrag. Voor een auto van dit formaat is hij heerlijk comfortabel op elk wegdek: dat zoek je in een gezinsauto!
7. Renault Captur (2019 - 2024)
Deze generatie van de Captur heeft in de verkoop naadloos het stokje overgenomen van de voorgaande versie. Daarmee blijft het een van de meest verkochte compacte SUV’s en het is niet meer dan logisch dat er ook een flink aanbod gebruikte exemplaren in het land staat. Het overgrote deel van dat aanbod betreft reguliere benzine-uitvoeringen. De hybrides zijn echter in opkomst: ze maken al gauw 45% van het aanbod uit en zijn dus goed te vinden.
De tweede generatie Captur is maar liefst elf centimeter langer dan het origineel. Het verschil in lengte komt geheel ten goede aan de bagageruimte. Die groeide daardoor naar 536 liter. Die inhoud geldt als de royaal verschuifbare achterbank zo ver mogelijk naar voren staat. Er is dan nog genoeg ruimte op die bank voor de kleintjes. De achterbank verschuiven gaat met één handbeweging. Het dashboardkastje is opnieuw een schuifla: allemaal hoge rapportcijfers.
8. Ford Mondeo (2014 - 2022)
In de jaren waarin de Mondeo nieuw werd geleverd was hij heel populair, met name op de zakelijke markt. Deze vijfde generatie is een slagje groter dan zijn voorgangers. Na zo’n eerste inzet als zakenauto biedt de Mondeo in een tweede leven ook particuliere kopers veel comfort en rijplezier.
De Mondeo kent van oudsher drie carrosserievarianten: sedan, hatchback en Wagon. In eerste instantie was de sedan er uitsluitend als hybride, later volgde ook de stationwagen. Binnen zijn klasse is de Ford een bijzonder prettige en comfortabele auto. Het veercomfort is zeer goed uitgewogen: stevig, maar comfortabel. De voorstoelen zitten uitstekend, op kruissnelheid blijft het bijzonder stil aan boord.
9. Hyundai IONIQ (2016 - 2022)
De Hyundai IONIQ heeft vrijwel geen rechtstreeks vergelijkbare concurrentie. De naamsbekendheid van zijn rivaal de Toyota Prius is echter groter. Hierdoor weten te weinig mensen hoe goed deze Hyundai feitelijk is, met als sterkste punt zijn zeer lage brandstofverbruik.
Op de snelweg is de Hyundai best zuinig, maar daar kan de elektromotor niet zoveel doen. Juist in de file en bij onregelmatig verkeer is de hybridetechniek in het voordeel. Ondanks z’n aerodynamische vorm biedt de IONIQ met 550 liter een aanzienlijke bagageruimte. De aflopende daklijn maakt, dat volwassenen vrij diep moeten doorbuigen om achterin plaats te nemen. Maar als ze dan eenmaal zitten, hebben ze wel genoeg ruimte.
10. Toyota Prius (2016 - 2023)
Toyota begon met een ‘full-hybrid’ toen andere merken daar hooguit experimenteel mee bezig waren. ‘Vorm volgt functie’, geldt voor de Prius heel sterk. Tegelijk is zijn bijzondere uiterlijk één van de redenen waarom deze modelgeneratie van de Prius niet de populariteit heeft bereikt van zijn voorgangers.
Iedereen kan met een Prius heel zuinig rijden: de gecompliceerde techniek wijst zichzelf. De sterk aflopende daklijn is wat lastig bij instappen achterin, maar vier volwassenen hebben volop ruimte. De bagageruimte bedraagt 500 liter en behoort daarmee tot de ruimste in deze klasse. Opvallend zijn ook de prettige rijeigenschappen. Gecombineerd met de vrijwel serene rust in het interieur plus het bedieningsgemak is dit juist op lange ritten een heel fijne auto.
Tweedehands hybride kopen: is dat verstandig?
Hybrides hebben een uitstekende status als het om duurzaamheid en betrouwbaarheid gaat, zelfs bij oudere bouwjaren en hogere kilometrages. Afhankelijk van het gekozen merk en model is de levensduur van het accupakket vaak voor vele jaren gegarandeerd. Bij de ANWB horen we slechts zeer sporadisch dat een accupakket de geest heeft gegeven. Een tweedehands hybride is dus een goede keuze. Wil je extra zekerheid, dan kun je altijd een aankoopkeuring laten doen.
Jouw hybride occasion nog niet gevonden?
Naast deze tien auto's zijn er natuurlijk nog veel meer tweedehands hybride auto's te vinden. Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod, inclusief een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening met afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht.