Wat is een hybride auto?
Lang voor de opkomst van de huidige elektrische auto reden er al hybrides rond in Nederland. Dat doen ze tot de dag van vandaag en er zijn zelfs mensen die beweren dat zo’n kruising tussen een brandstof- en een elektrische auto de beste oplossing is voor mens en milieu.
De voordelen van een hybride auto
Een hybride auto heeft geen zware batterij, er hangt een gunstiger prijskaartje aan, je hoeft ‘m niet altijd op te laden én je kunt er altijd nog brandstof in gooien om jouw plaats van bestemming te halen.
Hoe werkt een hybride auto?
Een hybride auto heeft twee soorten motoren: een verbrandingsmotor (die werkt op benzine of diesel) en een elektromotor (die werkt op stroom). Hoe deze precies met elkaar samenwerken, is afhankelijk van het soort hybride auto.
Soorten hybride auto's
Sinds de allereerste hybride auto op de markt verscheen – dat was in 1997 de Toyota Prius – zijn er verschillende soorten bij gekomen. Welke hybrides heb je allemaal? Waarom heeft de ene wel een stekker en de ander niet? En moet je een hybride auto opladen?
1. Hybride auto zonder stekker
Een hybride auto zonder stekker is een personenwagen met een verbrandings- en een elektromotor. Die elektromotor kan voor korte stukken op eigen kracht de auto voortbewegen. De batterij waaruit de elektromotor put, wordt bijgeladen door de brandstofmotor. De krachtbronnen werken dus samen, met een gunstig praktijkverbruik als resultaat.
Hybride auto's zonder stekker zijn er met een diesel- of benzinemotor, hoewel dat laatste type krachtbron veruit in de meerderheid is. Ze hoeven niet aan een laadpaal te worden opgeladen. Een voorbeeld van een hybride auto zonder stekker is de Toyota Yaris.
2. Mild hybride
Een mild hybride is een personenwagen met een grotere startmotor/dynamo. Deze is gecombineerd en kan de verbrandingsmotor helpen, waardoor deze net iets minder brandstof verbruikt. Het voordeel is dat deze constructie vrij goedkoop is. Je komt het daardoor vaak tegen op relatief betaalbare auto’s.
Mild hybrides hebben doorgaans een benzinemotor. Je kunt ze niet aan een laadpaal opladen. Een voorbeeld van een mild hybride is de Ford Puma.
3. Plug-in hybride: een hybride auto met stekker
Een plug-in hybride (vaak afgekort als PHEV) wordt ook wel stekkerhybride genoemd. De werking van een reguliere en een plug-in hybride is gelijk, maar een hybride auto met een stekker heeft een veel groter en zwaarder batterijpakket. Daardoor kun je meer kilometers op stroom maken. Bijkomend voordeel van een plug-in hybride: omdat de brandstofmotor het automatisch overneemt wanneer de stroom op is, kun je zonder laadstops lange (vakantie)ritten maken.
Een stekkerhybride kun je verder wél opladen aan een laadpaal. Dat is zelfs bijzonder aan te raden, want vanwege de grotere batterij weegt dit type hybride een stuk meer. Rondrijden zonder te laden aan de laadpaal jaagt het brandstofverbruik dan juist op! Optimaal gebruik begint met consequent opladen. Wanneer je de auto voor elke rit helemaal oplaadt, rij je de eerste kilometers volledig elektrisch. Dus zonder brandstofverbruik.
Plug-in hybrides zijn er als diesel en benzine, waarbij die laatste de overhand heeft in het beschikbare aanbod. Een voorbeeld van een plug-in hybride is de Hyundai Tucson.
Een hybride auto leasen?
Ben je op zoek naar een hybride auto? Rijd 'm met ANWB Private Lease voor een vast bedrag per maand, inclusief Wegenwacht Service.
Een hybride auto kopen?
Liever een hybride auto kopen? Zoek dan in het actuele aanbod van tweedehands hybride auto’s. Mét richtprijzen uit de ANWB Koerslijst, maandelijkse kosten, autotests en bevindingen van de Wegenwacht.
Deel deze pagina