Top 10: de zuinigste compacte crossovers
Compacte crossovers zijn populair, ze bieden een hoge zit en ogen stoer. Door de relatief hoge koets zijn ze echter ook iets minder zuinig dan een vergelijkbare hatchback. Wie zichzelf wel in zo'n kekke crossover ziet rijden, maar ook een beetje aan portemonnee en milieu wil denken, raden we aan deze top 10 goed te bestuderen.
Leuk natuurlijk, die positieve verbruikscijfers in de folder, maar hoeveel benzine verstookt een auto nu echt in de praktijk? Wij hebben onze rekenmodellen losgelaten op compacte crossovers die je op dit moment nieuw kunt kopen en deze tien modellen komen het beste uit de bus.
Merk & model | Verbruik* (l/100km + km/liter) | |
---|---|---|
1 | Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-i hybride 85 kW | 5,3 / 1 op 18,9 |
2 | Kia Niro 1.6 GDI hybride 104 kW | 5,3 / 1 op 18,9 |
3 | Mitsubishi ASX 1.6 hybride 107 kW | 5,5 / 1 op 18,2 |
4 | Renault Austral 1.2 hybride 148 kW | 5,5 / 1 op 18,2 |
5 | Skoda Kamiq 1.0 TSI 81 kW | 5,6 / 1 op 17,9 |
6 | Suzuki S-Cross 1.5 hybride 85 kW | 5,6 / 1 op 17,9 |
7 | Renault Captur 1.6 hybride 105 kW | 5,7 / 1 op 17,5 |
8 | Renault Arkana 1.6 hybride 105 kW | 5,7 / 1 op 17,5 |
9 | Suzuki Ignis 1.2 mild-hybride 61 kW | 5,7 / 1 op 17,5 |
10 | Toyota C-HR 1.8 hybride 90 kW | 5,8 / 1 op 17,2 |
*Cijfers: maart 2023
Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde te verwachten praktijkvebruik.
Op basis van deze door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald welke auto's volgens onze formule of inzichten het laagste (te verwachten) praktijkverbruik hebben. Het gaat hier om compacte crossovers op benzine die op dit moment nieuw leverbaar zijn. We hebben alleen gekeken naar benzinemodellen, eventueel voorzien van een hybride aandrijflijn. Eventuele uitvoeringen met een stekker (plug-in hybride) hebben we niet meegenomen omdat het verbruik hiervan samenhangt met de wil van de eigenaar om de auto daadwerkelijk op te laden.
De afronding kan per model iets verschillen, afhankelijk van uitvoering en uitrusting. Bij gelijk verbruik worden meerdere cijfers achter de komma gebruikt om de rangorde te bepalen.
Voor de hieronder uitgelichte modellen hebben we met de ANWB Autokosten Tool een indicatieve berekening gemaakt van de kosten per maand en per kilometer. Hierbij zijn we in alle gevallen uitgegaan van de voordeligste uitvoering met de betreffende motorisering. Dit model vind je door op de link in de Top 10 te klikken. De genoemde prijs is de fiscale waarde, dus zonder afleveringskosten etc. De gemiddelde Euro 95-benzineprijs lag op het moment van berekenen (2 maart 2023) op € 1,83.
1. Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-i hybride
Dankzij Toyota's jarenlange ervaring met hybrides, ze pionierden in de jaren '90 al met de eerste hybride Prius, pakt de Yaris Cross met 1.5 VVT-i hybride aandrijflijn de hoogste trede van het podium. Was het eerder de normaalste zaak, dankzij die hybridegeschiedenis, dat een Toyota zo'n hoge plek met verve wist te veroveren, vandaag de dag komt de concurrentie behoorlijk in de buurt. Het verschil met de tweede plek zit in een paar honderdste van een liter. Maar nog altijd geeft het een goed gevoel aan de pomp wanneer je de zuinigste in zijn klasse rijdt.
Een nieuwe Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-i Hybrid Comfort, met een nieuwprijs van € 28.127, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 578 per maand of € 0,465 per kilometer.
Bekijk alle Toyota Yaris Cross occasions
2. Kia Niro 1.6 GDI hybride
De Kia Niro is verkrijgbaar in de smaken hybride, plug-in hybride of volledige elektrisch. Bijzonder is dat hybrideversie met een vermogen van 104 kW/142 pk het op papier niet slecht doet, maar toch zo'n liter liter meer verbruikt (per 100 km) dan zijn even krachtige broer mét stekker. Die dan wel ruim € 7.500 duurder is. Okay, dat is dan inclusief het hogere Dynamicline uitrustingsniveau. Zou je dit niveau in de hybrideuitvoering willen hebben, dan kost de hybrideversie € 33.780 en komt het verschil met de plug-inhybride uit op zo'n € 5.000.
Een nieuwe Kia Niro 1.6 GDI hybride Comfortline, met een nieuwprijs van € 31.080, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 574 per maand of € 0,458 per kilometer.
Bekijk alle Kia Niro occasions
3. Mitsubishi ASX 1.6 hybride
De hybride Mitsubishi ASX is niet alleen een nieuwkomer in de lijst, het is tevens een volledig nieuwe versie van het model dat al sinds 2010 op de markt is. Voor het eerst wordt de ASX geleverd met een hybride motor (en een plug-in hybride, maar die nemen we in dit vergelijk niet mee). Met dank aan Renault: de ASX is namelijk een tweelingbroer van de Renault Captur. Wel twee-eiig, want kleine designaanpassingen, vooral rond de grille, geven de ASX een eigen smoel. En hij scoort net een fractie beter in het verbruik.
Een nieuwe Mitsubishi ASX 1.6 hybride Intense, met een nieuwprijs van € 32.600, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 626 per maand of € 0,502 per kilometer.
Bekijk alle Mitsubishi ASX occasions
4. Renault Austral 1.2 hybride
De Renault Austral bewijst dat je met een heerlijk pittige motor toch behoorlijk zuinig kunt rijden. Plek 4 staat namelijk voor een gemiddeld verbruik van 1 op 18,2 en dat met een vermogen van 148 kW/202 pk, veruit het hoogste vermogen in deze Top 10. De hybride aandrijflijn met twee elektromotoren is in dit geval gekoppeld aan een kleine en zuinige 1.2-liter driecilinder. En ondanks die kleine cilinderinhoud, mag je er toch maar liefst 1.500 kilogram (ongeremd) mee trekken.
Een nieuwe Renault Austral 1.2 hybride 148 kW Techno E-Tech, met een nieuwprijs van € 42.760, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 865 per maand of € 0,693 per kilometer.
Bekijk alle Renault Austral occasions
5. Skoda Kamiq 1.0 TSI
De Skoda Kamiq is de enige die het zonder hybride-ondersteuning moet stellen. De Suzuki Ignis op plek 9 lijkt ook voorzien van hybride, maar dit is een mild-hybride met slechts beperkte elektrieke motorhulp. De Skoda haalt echter mooie waarden met alleen een driecilinder. Een motor die in meer modellen uit het Volkswagen-portfolio gelepeld is en zijn werk betrouwbaar - en dus aardig zuinig - uitvoert.
Een nieuwe Skoda Kamiq 1.0 TSI Greentech Active, met een nieuwprijs van € 26.650, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 575 per maand of € 0,46 per kilometer.
Bekijk alle Skoda Kamiq occasions
Jouw zuinige occasion nog niet gevonden?
Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.