Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

10 betaalbare plug-in hybride occasions

Het occasionaanbod wordt steeds groter

Een plug-in hybride auto combineert een brandstofmotor met elektrische aandrijving. Dit zorgt voor lagere verbruikscijfers. Erg prettig in deze tijd van dure brandstof! Ben je op zoek naar een aantrekkelijk geprijsde plug-in hybride occasion? We zetten er tien op een rij.

1. Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV

De Outlander geldt zo’n beetje als de pionier als het gaat om plug-in hybrides. Sinds de facelift in 2015 is de semi-terreinwagen nog beter afgestemd op het gebruik als stekkerhybride. Zoek je een ruime en zeer betrouwbare SUV en ben je bereid om zo vaak mogelijk te ‘stekkeren’? Dan is de Outlander de perfecte auto. Dit is een uitgesproken langloper, die bestand is tegen ‘zwaar werk’, maar zijn bestuurder nooit in de steek laat.

Bekijk alle Mitsubishi Outlander PHEV occasions 

Een Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Executive Edition uit 2016 - met 125.000 km en een aanschafprijs van € 17.900 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 739 per maand, of € 0,59 per kilometer.

2. Volkswagen Passat PHEV

In de jaren dat zakelijke rijders werden getrakteerd op lagere bijtelling voor bepaalde types, was de Passat GTE populair. Een plug-in hybride met een 1.4-liter TSI-motor en een gecombineerd vermogen van 218 pk, standaard gekoppeld aan automatische transmissie. Wie als particulier of kleinzakelijk gebruiker behoorlijk wat kilometers maakt, heeft aan de Volkswagen Passat een heerlijke gebruiksauto. Dit beroemde type Volkswagen is er van oudsher als sedan en als stationwagen. Heb je niet heel veel ruimte nodig, kies dan voor de sedan. Die is meestal wat scherper geprijsd.

Bekijk alle Volkswagen Passat GTE occasions 

Een Volkswagen Passat 1.4 TSI PHEV GTE uit 2016 - met 145.000 km en een aanschafprijs van € 15.400 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 654 per maand, of € 0,52 per kilometer.

3. Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford biedt de Kuga sinds 2020 aan in een benzine-met-stekkervariant. Het model is in ruime mate voorhanden op de occasionmarkt. De genoemde richtprijzen hebben betrekking op de sportief ogende ST-Line X uitvoering. Die is gewild en daarmee aanzienlijk duurder in aanschaf dan de andere verkrijgbare versies.

Het aanbod tweedehands Kuga's is riant. Of dat komt doordat de aandrijflijn wat gehorig is en de hulpsystemen soms tegenwerken, is niet duidelijk. Maar: de Kuga heeft een aantrekkelijke prijs en een 'belachelijk laag verbruikscijfer', volgens onze testredactie. Het is daarmee een interessante PHEV. Een proefrit maakt vanzelf wel duidelijk of de hierboven genoemde minpuntjes ook voor de eigenaar-in-spé gelden. Zuinigheid is tenslotte ook een groot goed.

Bekijk alle Ford Kuga PHEV occasions 

Een Ford Kuga 2.5 PHEV uit 2020 - met 115.000 kilometer en een aanschafprijs van € 21.850 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 756 per maand, of € 0,61 per kilometer.

4. Mercedes-Benz C350e 

Een ster op de motorkap, maar liefst 279 pk én behoorlijk wat luxe? Het kan met de Mercedes-Benz C350e. Deze plug-in hybride wist bij zijn introductie in 2015 heel wat zakelijke rijders te verleiden. Niet alleen met zijn comfortabele weggedrag. Maar ook met zijn fraaie uiterlijk en krachtige en soepele aandrijflijn. Ook nu oogt de Mercedes-Benz nog altijd even elegant en bijtijds. Wees bij deze plug-in hybride wel voorzichtig met importauto's. Verder kom je deze occasion vaak tegen met hoge kilometerstanden. Gaat de accu defect, dan kun je bij zo'n hoge kilometerstand geen garantie claimen.

Bekijk alle Mercedes-Benz C350e occasions 

Een Mercedes-Benz C350e Estate Lease Edition uit 2016 - met 150.000 km en een aanschafprijs van € 22.000 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 785 per maand, of € 0,63 per kilometer.

5. BMW 330e

De 3 Serie-typenaam gaat inmiddels meer dan vijftig jaar mee. Samen met de 5 Serie vormt dit model als het ware de ruggengraat van het merk BMW. De 330e is naar alle waarschijnlijkheid de best rijdende plug-in hybride van deze generatie. Het model is bedoeld voor betrokken en sportieve rijders. De vering is stevig: de auto is ook zomaar 200 kilogram zwaarder dan een reguliere benzineversie. De puur elektrische actieradius van deze eerste generatie PHEV valt tegen. Het nieuwere model, dat vanaf 2019 verkrijgbaar was, heeft de helft meer elektrisch bereik.

Bekijk alle BMW 3 Serie hybride occasions 

Een BMW 330e PHEV i-Performance uit 2016 - met 140.000 km en een aanschafprijs van € 17.900 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 739 per maand, of € 0,59 per kilometer.

lynk&co 01

6. Lynk & Co 01

Het merk Lynk & Co is sinds 2021 op de Nederlandse markt actief. De 01 kon je via een autoabonnement rijden, maar hij was ook gewoon te koop. Tegenwoordig kun je hem ook private leasen en zakelijk leasen. Het merk is van dezelfde eigenaar als Volvo en Polestar. De 01 is in de Geely familie een broer van de Volvo XC40. Het aanbod aan Lynk & Co occasions is groot. Op dit moment beginnen de prijzen net boven de 20.000 euro. Veel keuze in kleur is er niet. Tot aan 2025 was het simpelweg blauw of zwart

Bekijk alle Lynk & Co 01 occasions 

Een Lynk & Co 01 uit 2021 - met 55.000 km en een aanschafprijs van € 22.000 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 831 per maand, of € 0,67 per kilometer.

Volvo XC40 PHEV

7. Volvo XC40 1.5 T5 Recharge

De Volvo XC40 was gek genoeg de opvolger van de Volvo V40. De V40 was een populaire leaseauto in Nederland. Maar Volvo voorzag dat de autokopers op zoek waren naar een compacte crossover. De Volvo XC40 werd dan ook een groot succes. Inmiddels heet het model de EX40 en is de plug-in hybride niet meer leverbaar. De Volvo deelt de aandrijflijn met de Lynk & Co 01. De Lynk & Co heeft iets meer ruimte in het interieur, maar wellicht trekt de uitstraling van het merk Volvo je over de streep.

Bekijk alle Volvo XC40 PHEV occasions 

Een Volvo XC40 1.5 T5 Recharge uit 2020 - met 115.000 km en een aanschafprijs van € 26.700 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 848 per maand, of € 0,68 per kilometer.

Audi A3 e-Tron Plug-in hybride

8. Audi A3 e-Tron

In 2014 kwam Audi met een compacte plug-in hybride. Een alternatief voor de Golf VI GTE van Volkswagen. Omdat dit al weer een iets oudere plug-in hybride is, is de volledig elektrische range beperkt. De fabrieksopgave bij een nieuwe accu was 50km. Reken erop dat je deze actieradius in de praktijk niet meer haalt.

De Audi A3 e-Tron is nu interessant omdat de occasionprijzen flink onder de 20.000 euro liggen en omdat de aandrijflijn met 204 pk gecombineerd vermogen er een vlotte auto van maakt. Deze e-Tron hoeft namelijk minder kilo's te verplaatsen dan veel crossover plu-in hybrides.

Bekijk alle Audi A3 e-Tron occasions 

Een Audi A3 e-Tron uit 2015 - met 135.000 km en een aanschafprijs van € 14.250 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 598 per maand, of € 0,48 per kilometer.

Mercedes-Benz B-klasse

9. Mercedes-Benz B250e

De Mercedes-Benz B-klasse rijdt vooral als politiewagen over de Nederlandse wegen. vanaf 2025 stapt de politie over naar de BMW X1 en de Ford Kuga. Ze maken daarbij direct de overstap naar plug-in hybrides, de uitlopende B-klasse modellen waren nog diesels.

Er is ook een interessante plug-in hybride versie van de B-klasse, de 250e. Die was ook leverbaar in de A-klasse. De B-klasse is de juiste keuze wanneer je van een hoge instap houdt. Het model is inmiddels vervangen door de GLA. Ook Mercedes-Benz zet in op crossovers in plaats van mpv's.

Bekijk alle Mercedes-Benz B250e occasions 

Een Mercedes-Benz B250e uit 2022 - met 42.000 km en een aanschafprijs van € 22.900 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 620 per maand, of € 0,50 per kilometer.

Volkswagen Golf GTE

10. Volkswagen Golf GTE

De Golf GTE is een plug-in hybride. Volkswagen was er in 2014 vroeg bij. Dit betekent dat de techniek van deze auto al van enkele generaties terug is. De prijzen van de oudste GTE's zijn aantrekkelijk en de maandelijkse kosten ook. Maar hou er rekening mee dat de accu vaak nog niet vervangen is. Je kunt de staat van de accu laten testen met  korting.

De GTE heeft een sportieve uitstraling, vergelijkbaar met de Golf GTI. Als je op zoek bent naar een iets meer ingetogen uitstraling dan kun je altijd de Audi A3 e-Tron overwegen. Dat model maakt gebruik van dezelfde aandrijflijn als de Golf GTE. Inmiddels levert Volkswagen een nieuwe PHEV met een volledig elektrische range van 142 km. De oudste modellen hadden een fabrieksopgave van 50 km volledig elektrisch. In de praktijk ligt dit - zeker nu - een stuk lager.

Bekijk alle Volkswagen Golf GTE occasions 

Een Volkswagen Golf GTE uit 2016 - met 120.000 km en een aanschafprijs van € 15.400 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 631 per maand, of € 0,50 per kilometer.

Veel aanbod aan ex-leaseauto's

Lange tijd was de plug-in hybride populair als zakelijke leaseauto, vooral door de lage bijtelling op dat moment. Nu deze ex-leaseauto's beschikbaar zijn als tweedehands auto, bestaat er een flink aanbod plug-in hybride occasions. Bijkomend voordeel: ex-leaseauto's zijn vaak rijk uitgerust. De combinatie met het lage verbruik maakt een plug-in hybride occasion interessant. 

Plug-in hybride occasion kopen: houd hier rekening mee

  • Het is verstandig om voor aankoop de batterij van een plug-in hybride te laten testen. Zo weet je wat de staat ervan is en voorkom je dat je een kat in de zak koopt. Als ANWB-lid krijg je korting op een batterijtest bij DEKRA.
  • Let goed op hoe de auto geadverteerd wordt. Omdat het vaak om voormalige zakenauto’s gaat, kan het voorkomen dat de vraagprijs ex-BTW is. In dat geval komt er voor de particuliere koper nog 21 procent bovenop de prijs.
  • Hoe zuinig een plug-in hybride in de praktijk is, valt of staat met de manier waarop je hem gebruikt.
  • Een PHEV is door het accupakket en de standaard aanwezige automaat zwaarder dan een vergelijkbare handgeschakelde benzinevariant. Plug-in hybrides kregen tot en met 2024 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 gaat dit terug naar 25% korting op het tarief van een 'normale' auto met benzinemotor.
  • Je kunt zelf de motorrijtuigenbelasting berekenen.
  • Als je op jaarbasis veel minder kilometers maakt, ben je minder kwijt aan brandstof en laden, maar is het verstandig om uit te rekenen of je de meerprijs van een plug-in hybride occasion onderaan de streep terugverdient.
  • Ook bij plug-in hybrides is het belangrijk voor de kosten om rekening te houden met laadtarieven, het is belangrijk om die te vergelijken.

Zit jouw plug-in hybride occasion er niet tussen?

Kijk dan vooral in het enorme aanbod aan gebruikte hybride auto's op ANWB.nl. Let dan wel goed op: er staan ook hybrides zonder stekker bij. Let op de vermelding PHEV of Plug-in, of kijk bij de gegevens van de gekozen auto of bij uitrusting 'oplaadmogelijkheid' staat vermeld.

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.

Verkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.