5 betaalbare plug-in hybride occasions
Een plug-in hybride auto combineert een brandstofmotor met elektrische aandrijving. Dit zorgt voor lagere verbruikscijfers. Erg prettig in deze tijd van dure brandstof! Ben je op zoek naar een aantrekkelijk geprijsde plug-in hybride occasion? We zetten er vijf op een rij.
1. Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV
De Outlander geldt zo’n beetje als de pionier als het gaat om plug-in hybrides. Sinds de facelift in 2015 is de semi-terreinwagen nog beter afgestemd op het gebruik als stekkerhybride. Zoek je een ruime en zeer betrouwbare SUV en ben je bereid om zo vaak mogelijk te ‘stekkeren’? Dan is de Outlander de perfecte auto. Dit is een uitgesproken langloper, die bestand is tegen ‘zwaar werk’, maar zijn bestuurder nooit in de steek laat.
Bekijk alle Mitsubishi Outlander occasions
Een Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Executive Edition uit 2016 - met 150.000 km en een aanschafprijs van € 19.000 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 715 per maand, of € 0,57 per kilometer.
2. Volkswagen Passat PHEV
In de jaren dat zakelijke rijders werden getrakteerd op lagere bijtelling voor bepaalde types, was de Passat GTE populair: een plug-in hybride met een 1.4-liter TSI-motor en een gecombineerd vermogen van 218 pk, standaard gekoppeld aan automatische transmissie. Wie als particulier of kleinzakelijk gebruiker behoorlijk wat kilometers maakt, heeft aan de Volkswagen Passat een heerlijke gebruiksauto. Dit beroemde type Volkswagen is er van oudsher als sedan en als stationwagen. Heb je niet heel veel ruimte nodig, kies dan voor de sedan. Die is meestal wat scherper geprijsd.
Bekijk alle Volkswagen Passat occasions
Een Volkswagen Passat 1.4 TSI PHEV GTE uit 2016 - met 150.000 km en een aanschafprijs van € 18.500 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 690 per maand, of € 0,55 per kilometer.
3. Ford Kuga 2.5 PHEV
Ford biedt de Kuga sinds 2020 aan in een benzine-met-stekkervariant. Het model is in ruime mate voorhanden op de occasionmarkt. De genoemde richtprijzen hebben betrekking op de sportief ogende ST-Line X uitvoering. Die is gewild en daarmee aanzienlijk duurder in aanschaf dan de andere verkrijgbare versies.
Het aanbod tweedehands Kuga's is riant. Of dat komt doordat de aandrijflijn wat gehorig is en de hulpsystemen soms tegenwerken, is niet duidelijk. Maar: de Kuga heeft een aantrekkelijke prijs en een 'belachelijk laag verbruikscijfer', aldus onze testredactie. Het is daarmee een interessante PHEV. Een proefrit maakt vanzelf wel duidelijk of de hierboven genoemde minpuntjes ook voor de eigenaar-in-spé gelden. Zuinigheid is tenslotte ook een groot goed.
Bekijk alle Ford Kuga occasions
Een Ford Kuga 2.5 PHEV uit 2020 - met 80.000 kilometer en een aanschafprijs van € 28.000 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 855 per maand, of € 0,68 per kilometer.
4. Mercedes-Benz C350e
Een ster op de motorkap, maar liefst 279 pk én behoorlijk wat luxe? Het kan met de Mercedes-Benz C350e. Deze plug-in hybride wist bij zijn introductie in 2015 heel wat zakelijke rijders te verleiden met zijn comfortabele weggedrag, fraaie uiterlijk en krachtige en soepele aandrijflijn. Ook nu oogt de Mercedes-Benz nog altijd even elegant en bijtijds. Wees bij deze plug-in hybride wel voorzichtig met importauto's. Verder kom je deze occasion vaak tegen met hoge kilometerstanden. Gaat de accu defect, dan kun je bij zo'n hoge kilometerstand geen garantie claimen.
Bekijk alle Mercedes-Benz C350e occasions
Een Mercedes-Benz C350e Estate Lease Edition uit 2016 - met 150.000 km en een aanschafprijs van € 22.000 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 785 per maand, of € 0,63 per kilometer.
5. BMW 330e
De 3 Serie-typenaam gaat inmiddels meer dan vijftig jaar mee. Samen met de 5 Serie vormt dit model als het ware de ruggengraat van het merk BMW. De 330e is naar alle waarschijnlijkheid de best rijdende plug-in hybride van deze generatie, bedoeld voor betrokken en sportieve rijders. De vering is stevig: de auto is ook zomaar 200 kilogram zwaarder dan een reguliere benzineversie. De puur elektrische actieradius van deze eerste generatie PHEV valt tegen. Het nieuwere model, dat vanaf 2019 verkrijgbaar was, heeft de helft meer elektrisch bereik.
Bekijk alle BMW 3-Serie occasions
Een BMW 330e PHEV i-Performance uit 2016 - met 150.000 km en een aanschafprijs van € 19.500 - kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 kilometer circa € 740 per maand, of € 0,59 per kilometer.
Veel aanbod aan ex-leaseauto's
Lange tijd was de plug-in hybride populair als zakelijke leaseauto, vooral door de destijds geldende lage bijtelling. Nu deze ex-leaseauto's beschikbaar zijn als tweedehands auto, bestaat er een flink aanbod plug-in hybride occasions. Bijkomend voordeel: ex-leaseauto's zijn vaak rijk uitgerust. De combinatie met het lage verbruik maakt een plug-in hybride occasion interessant.
Plug-in hybride occasion kopen: houd hier rekening mee
- Het is verstandig om voor aankoop de batterij van een plug-in hybride te laten testen. Zo weet je wat de staat ervan is en voorkom je dat je een kat in de zak koopt. Als ANWB-lid krijg je korting op een batterijtest bij DEKRA.
- Let goed op hoe de auto geadverteerd wordt. Omdat het vaak om voormalige zakenauto’s gaat, kan het voorkomen dat de vraagprijs ex-BTW is. In dat geval komt er voor de particuliere koper nog 21 procent bovenop de prijs.
- Hoe zuinig een plug-in hybride in de praktijk is, valt of staat met de manier waarop je hem gebruikt.
- Een PHEV is door het accupakket en de standaard aanwezige automaat zwaarder dan een vergelijkbare handgeschakelde benzinevariant. Hierdoor betaal je meer motorrijtuigenbelasting.
- Als je op jaarbasis beduidend minder kilometers maakt, ben je weliswaar minder kwijt aan brandstof en laden, maar is het verstandig om uit te rekenen of je de meerprijs van een plug-in hybride occasion onderaan de streep terugverdient.
- Op dit moment gelden er speciale BPM-tarieven voor plug-in hybride auto's vanwege de lage uitstoot. Deze tarieven worden per 2025 mogelijk aangepast. Gebeurt dit, dan zal de BPM op PHEV's per 1 januari 2025 veel en veel hoger worden.
Zit jouw plug-in hybride occasion er niet tussen?
Kijk dan vooral in het enorme aanbod aan gebruikte hybride auto's op ANWB.nl. Let dan wel goed op: er staan ook hybrides zonder stekker bij. Let op de vermelding PHEV of Plug-in, of kijk bij de gegevens van de gekozen auto of bij uitrusting 'oplaadmogelijkheid' staat vermeld.
Deel deze pagina