Een tweedehands elektrische auto kopen: is dat interessant?
Het aanbod van tweedehands elektrische auto's wordt steeds interessanter. Elk jaar komt er meer keus en de beschikbare modellen worden beter én goedkoper. Waar moet je op letten wanneer je een gebruikte EV wilt kopen? We zetten de aandachtspunten en overwegingen op een rij.
Tweedehands elektrische auto's zijn goedkoper dan ooit
De hoge prijs is voor veel mensen nog altijd de belangrijkste drempel bij het overstappen naar een elektrische auto. Dat geldt misschien voor nieuwe auto's, maar gebruikte exemplaren worden juist steeds voordeliger. Sterker nog: tweedehands elektrische auto's zijn goedkoper dan ooit. Hoe dat kan?
Veel zakelijke leasecontracten lopen af. Deze auto's belanden dan op de occasionmarkt, waardoor het aanbod tweedehands EV's snel groeit. Tegelijkertijd is de techniek van elektrische auto’s in de afgelopen jaren flink verbeterd. Hierdoor lopen oudere modellen met name op het gebied van actieradius en laadmogelijkheden achter op nieuwe auto’s. 'Oude' EV's dalen hard in waarde, wat een nadelig effect heeft op de afschrijving van elektrische auto's. Maar: die hoge afschrijving is al door de zakelijke rijders betaald. Particuliere kopers van gebruikte auto's kunnen nu dus juist profiteren!
Elektrisch goedkoper dan benzine
Sinds 2024 zien we bij auto's van vijf jaar oud dat de de elektrische variant goedkoper is dan de benzineversie. Aanvankelijk was dat na aftrek van € 2.000 aanschafsubsidie, maar nu die subsidie is afgeschaft, zien we dat het nog steeds het geval is.
Verder zien we in de praktijk dat de gebruikte accu’s weliswaar iets degraderen, maar in het algemeen nog steeds een prima capaciteit halen. Het lijkt erop dat de gemiddelde degradatie (de achteruitgang van een accu) beperkt blijft tot hooguit 1,5 procent per jaar. Elektrische auto's van vijf jaar oud hebben doorgaans nog rond de 92- tot 95 procent van de oorspronkelijke accucapaciteit beschikbaar.
De grafiek laat het verloop van de waarde van een in 2019 nieuw gekochte benzineauto tegenover een in 2019 nieuw gekochte elektrische auto zien.
Actieradius
Elektrische occasions hebben een relatief lage actieradius. Zo’n vijf jaar terug was een elektrische middenklasse of kleine auto met meer dan 250 km rijbereik nog moeilijk te vinden. En dat zie je voorlopig nog even terug in het aanbod. Bedenk voor jezelf of dit een probleem is. In het dagelijks leven heb je waarschijnlijk helemaal niet zo'n groot rijbereik nodig. Ter illustratie: de gemiddelde forens legt op een dag zo'n 40 kilometer af. Dat redden de meeste tweedehands EV's met gemak.
Staat van de accu en garantie
De gemiddelde degradatie lijkt beperkt te zijn. Uiteraard zijn er wel afwijkingen mogelijk. Het gebruik van de auto door de vorige eigenaar speelt daar zeker een rol bij. In het algemeen worden de volgende spelregels als belangrijk gezien om een accu gezond te houden (meer dan gemiddelde degradatie te voorkomen):
- Houd de lading van de accu tussen de 20% en 80%
- Geef de voorkeur aan normaal (AC) laden boven (DC) snelladen
- Beperk het aantal keer snelladen tot maximaal 3 keer per maand
- Laat de elektrische auto niet voor een langere periode ongebruikt staan met een volle óf lege accu
- Parkeer op hete dagen in de schaduw om oververhitting van de accu te voorkomen
Bij het kopen van een tweedehands EV weet je meestal niet hoe goed de vorige eigenaar zich aan deze spelregels heeft gehouden. Daarom is het fijn dat je de conditie van de accu tegenwoordig kunt laten testen. Veel verkopers bieden al een dergelijke 'state of health'-test aan. Als de verkoper daar niet in wil of kan voorzien, kun je het ook zelf regelen.
Laadmogelijkheden
Niet alleen de actieradius en accu zijn van belang. Ook de laadmogelijkheden kunnen bepalen of een auto wel of niet voor jou geschikt is.
1 fase of 3 fase laden
Let voor aankoop goed op of de auto de mogelijkheid heeft om 3 fase te laden. Hiermee kun je namelijk veel sneller thuisladen. Lang niet elke auto heeft die mogelijkheid en achteraf aanpassen is niet mogelijk. Even ter vergelijking: het opladen van een accu met een vermogen van 80 kwH duurt met 3 fase laden zo'n 8 uur. Bij 1 fase laden duurt dat al snel 20 uur.
Snelladen
Rij je zo nu en dan wat langere afstanden, dan zul je onderweg moeten snelladen. Die functie moet je elektrische auto dan wel hebben. Dit was een aantal jaar geleden minder vanzelfsprekend dan tegenwoordig.
Het is daarom belangrijk om te kiezen voor een auto een CCS stekker. Het alternatief - Chademo - komt veel minder voor, dus bij aanleg van snellaadstations worden er geen snelladers meer gemonteerd met deze aansluiting. In de praktijk betekent dat dus dat je met dit type stekker op veel minder plekken kunt snelladen.
Gebruik je de auto vooral in en rondom de stad? En laad je vooral thuis en/of op je werk? Dan is een snellaadfunctie minder belangrijk.
Gebruikskosten
Qua gebruikskosten zitten er geen hele grote verschillen tussen een gebruikte of nieuwe elektrische auto, de afschrijving buiten beschouwing gelaten.
Door de mogelijk kleinere accu ben je misschien wat vaker aan het snelladen - zoals gezegd: indien mogelijk. Dit is een stuk duurder dan thuis, op je werk of aan een openbare paal op straat laden. Neem dit dus mee in je kostenplaatje.
Restwaarde
Toen de eerste moderne elektrische auto's op de markt verschenen, waren er veel vragen over de restwaarde. Die hangt natuurlijk sterk samen met de levensduur van het duurste onderdeel van de auto: de accu. Dat in de praktijk blijkt dat accu's na vele jaren nog steeds goed functioneren, heeft een positief effect op de restwaarde.
Subsidies en financiële voordelen
Om de aanschaf van elektrische occasions te stimuleren, kom je als koper in aanmerking voor een aantal financiële voordelen. Zo geldt er tot en met 2029 een tariefkorting op de wegenbelasting.
Tweedehands elektrische auto kopen
Of een tweedehands elektrische auto voor jou interessant is, hangt vooral af van hoe je de auto wil gebruiken. Is het je belangrijkste vervoersmiddel, rijd je bijna uitsluitend korte afstanden of maak je regelmatig ritten van meer dan 250 kilometer? Dit zijn allemaal zaken om in overweging te nemen.
Bedenk ook goed of je dat grotere rijbereik wel echt nodig hebt. Elektrische auto's met een groot batterijpakket zijn naast duurder ook een heel stuk zwaarder. Bovendien zijn ze minder zuinig dan EV's met een kleinere accu. Daar komt bij dat door die hogere nieuwprijs en -massa ook de verzekeringspremie hoger uitvalt. Wanneer je thuis of op je werk eenvoudig kunt laden, dan is een elektrische auto met een kleinere batterij een voordeliger optie.
Om een indruk te krijgen van het huidige aanbod aan tweedehands elektrische auto’s, kun je een kijkje nemen op ons occasionplatform.