Een tweedehands elektrische auto kopen: is dat interessant?
Het aanbod van tweedehands elektrische auto's wordt steeds interessanter. Elk jaar komt er meer keus en de beschikbare modellen worden beter én goedkoper. Waar moet je op letten wanneer je een gebruikte EV wilt kopen? We zetten de aandachtspunten en overwegingen op een rij.
Tweedehands elektrische auto's zijn goedkoper dan ooit
De hoge prijs is voor veel mensen nog altijd de belangrijkste drempel bij het overstappen naar een elektrische auto. Dat geldt misschien voor nieuwe auto's, maar gebruikte exemplaren worden juist steeds voordeliger. Sterker nog: tweedehands elektrische auto's zijn goedkoper dan ooit. Hoe dat kan?
Veel zakelijke leasecontracten lopen af. Deze auto's belanden dan op de occasionmarkt, waardoor het aanbod tweedehands EV's snel groeit. Tegelijkertijd is de techniek van elektrische auto’s in de afgelopen jaren flink verbeterd. Hierdoor lopen oudere modellen met name op het gebied van actieradius en laadmogelijkheden achter op nieuwe auto’s. Daardoor dalen ze hard in waarde, wat een nadelig effect heeft op de afschrijving van EV's. Maar: die hoge afschrijving is al door de zakelijke rijders betaald. Kopers van gebruikte auto's kunnen nu dus juist profiteren!
Elektrisch voordeliger dan benzine
Voor het eerst is bij auto's van vijf jaar oud de elektrische variant voordeliger dan de benzineversie (na aftrek van € 2.000 aanschafsubsidie). Verder blijkt dat de gebruikte accu’s in de regel lang goed blijven, wat weer een positief effect heeft op de restwaarde.
De grafiek laat het verloop van de waarde van een in 2019 nieuw gekochte benzineauto tegenover een in 2019 nieuw gekochte elektrische auto zien.
Actieradius
Elektrische occasions hebben een relatief lage actieradius. Zo’n vijf jaar terug was een elektrische middenklasse of kleine auto met meer dan 250 km rijbereik nog moeilijk te vinden. En dat zie je voorlopig nog even terug in het aanbod. Bedenk voor jezelf of dit een probleem is. In het dagelijks leven heb je waarschijnlijk helemaal niet zo'n groot rijbereik nodig. Ter illustratie: de gemiddelde forens legt op een dag zo'n 40 kilometer af. Dat redden de meeste tweedehands EV's met gemak.
Staat van de accu en garantie
Accu’s van elektrische auto’s degraderen. Dat gaat veel minder hard dan in eerste instantie gedacht werd. In de regel zien we dat elektrische auto’s van vijf jaar oud nog tussen de 97% capaciteit over hebben. Verder hanteren veel merken een verlengde garantietermijn op hun accu's.
Ga je een proefrit maken met een tweedehands EV, vraag de verkoper dan de accu vooraf helemaal op te laden (100%). Op het dashboard van de auto kun je vervolgens de te verwachten actieradius aflezen. Maak een lange proefrit en vergelijk de kilometerstand met de afname in actieradius. Dat geeft je een idee van de werkelijke actieradius van de auto. Je kunt de batterij eventueel ook laten testen.
Laadmogelijkheden
Niet alleen de actieradius en accu zijn van belang. Ook de laadmogelijkheden kunnen bepalen of een auto wel of niet voor jou geschikt is.
1 fase of 3 fase laden
Let voor aankoop goed op of de auto de mogelijkheid heeft om 3 fase te laden. Hiermee kun je namelijk veel sneller thuisladen. Lang niet elke auto heeft die mogelijkheid en achteraf aanpassen is niet mogelijk. Even ter vergelijking: het opladen van een accu met een vermogen van 80 kwH duurt met 3 fase laden zo'n 8 uur. Bij 1 fase laden duurt dat al snel 20 uur.
Snelladen
Rij je zo nu en dan wat langere afstanden, dan zul je onderweg moeten snelladen. Die functie moet je elektrische auto dan wel hebben. Dit was een aantal jaar geleden minder vanzelfsprekend dan tegenwoordig.
Het is daarom belangrijk om te kiezen voor een auto een CCS stekker. Het alternatief - Chademo - komt veel minder voor, dus bij aanleg van snellaadstations worden er geen snelladers meer gemonteerd met deze aansluiting. In de praktijk betekent dat dus dat je met dit type stekker op veel minder plekken kunt snelladen.
Gebruik je de auto vooral in en rondom de stad? En laad je vooral thuis en/of op je werk? Dan is een snellaadfunctie minder belangrijk.
Gebruikskosten
Qua gebruikskosten zitten er geen hele grote verschillen tussen een gebruikte of nieuwe elektrische auto, de afschrijving buiten beschouwing gelaten.
Door de mogelijk kleinere accu ben je misschien wat vaker aan het snelladen - zoals gezegd: indien mogelijk. Dit is een stuk duurder dan thuis, op je werk of aan een openbare paal op straat laden. Neem dit dus mee in je kostenplaatje.
Restwaarde
Toen de eerste moderne elektrische auto's op de markt verschenen, waren er veel vragen over de restwaarde. Die hangt natuurlijk sterk samen met de levensduur van het duurste onderdeel van de auto: de accu. Dat in de praktijk blijkt dat accu's na vele jaren nog steeds goed functioneren, heeft een positief effect op de restwaarde.
Subsidies en financiële voordelen
Om de aanschaf van elektrische occasions te stimuleren, biedt de overheid een aanschafsubsidie van € 2.000 voor tweedehands elektrische auto's. Sinds 9 januari 2024 kun je subsidie aanvragen voor een in 2024 gekochte elektrische occasion. Let wel: in eerdere jaren was de subsidiepot binnen een half jaar leeg.
Er zijn nog meer financiële voordelen. Zo geldt er bijvoorbeeld tot en met 2029 een tariefkorting op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) en betaal je in 2024 geen bpm.
Tweedehands elektrische auto kopen
Of een tweedehands elektrische auto voor jou interessant is, hangt vooral af van hoe je de auto wil gebruiken. Is het je belangrijkste vervoersmiddel, rij je bijna uitsluitend korte afstanden of maak je regelmatig ritten van meer dan 250 kilometer? Dit zijn allemaal zaken om in overweging te nemen.
Om een indruk te krijgen van het huidige aanbod aan tweedehands elektrische auto’s, kun je een kijkje nemen op ons occasionplatform.