Top 10: de zuinigste kleine gezinsauto's
Met de almaar stijgende brandstofprijzen is het heel fijn om te weten welke kleine gezinsauto aan de pomp het goedkoopst is. Wij hebben er daarom een top tien van gemaakt. Van de top drie rekenen we met hulp van de ANWB Autokostenberekening bovendien uit wat de maandelijkse kosten zijn om de auto te rijden en te onderhouden.
Vroeger waren auto's als de Ford Fiesta en Volkswagen Polo kleine modellen, met drie deuren en nauwelijks plek op de achterbank. Dat is tegenwoordig wel anders. Ze zijn inmiddels gegroeid tot het formaat van een Escort of Golf van weleer en zijn bijna altijd standaard voorzien van vijf portieren. Daarmee zijn ze ook geschikt als kleine gezinsauto.
Wij zoeken uit welke auto in de praktijk het zuinigst is én berekenen van de top drie bovendien wat ze maandelijks kosten. Wil je dit van de andere modellen - of van een andere auto - ook doen, dan kan dat heel eenvoudig met de ANWB Autokostenberekening.
Wat meteen opvalt is dat veel modellen in deze Top 10 de toevoeging hybrid of MHEV hebben. Bij de zogenaamde 'mild hybrid' (MHEV) gaat het om hele lichte elektrische ondersteuning, de hybrid (HEV) is krachtiger.
Daarnaast is er ook nog de hybride met een stekker, de zogenaamde plug-in hybride (PHEV). Die kun je met een stekker opladen, waarna hij een deel van de reis elektrisch aflegt. Dit komt echter in de kleine klasse amper voor. Bovendien: het verbruik is zeer afhankelijk van het opladen. Laad je de auto niet op voor het rijden, dan stijgt het verbruik. Daarom nemen we deze modellen niet mee in deze Top 10.
Merk & model | Verbruik (l/100km en km/liter) | |
---|---|---|
1 | Mazda 2 1.5 Hybrid 85 kW | 4,6 / 1 op 22,0 |
2 | Toyota Yaris 1.5 Hybrid 85 kW | 4,6 / 1 op 21,8 |
3 | Suzuki Celerio 1.0 50 kW | 4,8 / 1 op 20,7 |
4 | Citroën C1 1.0 EVTi 51 kW | 4,9 / 1 op 20,5 |
5 | Renault Clio 1.6 HEV 105 kW | 5,1 / 1 op 19,8 |
6 | Toyota Aygo 1.0 VVTI 53 kW | 5,1 / 1 op 19,7 |
7 | Peugeot 108 1.0 EVTI 53 kW | 5,1 / 1 op 19,7 |
8 | Fiat 500 Twinair 80 59 kW | 5,1 / 1 op 19,5 |
9 | Fiat Panda 0,9T 59 kW | 5,1 / 1 op 19,5 |
10 | Mitsubishi Space Star 1.0 52 kW | 5,3 / 1 op 18,7 |
Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?
Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde te verwachten praktijkvebruik.
Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om kleine gezinsauto's uit het zogenaamde B-segment die op dit moment nieuw te koop zijn.
De afronding kan per model iets verschillen, afhankelijk van uitvoering en uitrusting. Bij gelijk verbruik zijn meerdere cijfers achter de komma gebruikt om de rangorde te bepalen.
Mazda 2 1.5 Hybrid 85 kW
De Mazda 2 Hybrid staat al een tijdje op de koppositie. Een mooie prestatie, zeker omdat het model vrijwel gelijk is aan de Toyota Yaris. Maar dan met Mazda-kenmerken. De hybrideloze Mazda 2, die uit de eigen Mazda-fabriek komt, heeft dan ook een ander uiterlijk. Waarmee dat mysterie ook weer is opgelost.
Een nieuwe Mazda 2 1.5 Hybrid 85 kW Agile, met een fiscale nieuwprijs (zonder afleveringskosten) van € 28.290, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 615 per maand of € 0,49 per kilometer.
Bekijk het aanbod Mazda 2 Hybrid-occasions
Toyota Yaris 1.5 Hybrid 85 kW
Toyota mag zich dé hybride-expert noemen: eind jaren '90 kwamen ze met de Prius en sindsdien hebben ze de hybridetechniek geperfectioneerd. Dat blijkt wel uit de verbruikscijfers van de vierde generatie Yaris, die weer iets zuiniger is dan zijn voorganger. Ook in restwaarde top 10's scoort de Yaris traditioneel goed en bovendien staan ze als betrouwbaar te boek. Dat maakt deze compacte Toyota tot een veilige keuze.
Een nieuwe Toyota Yaris 1.5 Hybrid 85 kW Active, met een fiscale nieuwprijs (zonder afleveringskosten) van € 26.395, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 623 per maand of € 0,49 per kilometer.
Bekijk het aanbod Toyota Yaris Hybrid-occasions
Suzuki Celerio 1.0 50 kW
De Suzuki Celerio is een ruime stadsauto zonder opsmuk. Daar hoort een nuchtere automatische transmissie bij. Een stadsauto met automaat; dat is doorgaans een dure grap. Voor de Celerio heeft Suzuki daarom gekozen voor een halfautomaat. Zo’n gerobotiseerde handbak drukt niet alleen het gewicht, maar ook de kosten van de auto. Zolang je kunt leven met het nadrukkelijke schakelgedrag van de halfautomaat, heb je er voor een betrekkelijk kleine meerprijs een prima auto aan.
Nieuw is de Suzuki Celerio niet meer verkrijgbaar. De laatse rolden in 2020 van de band. Een occasion uit 2020 met 30.000 km kost in oktober 2024 zo'n elfduizend euro, waarmee de maandlasten 441 euro bedragen en de kilometerkosten 35 cent.
Bekijk het aanbod Suzuki Celerio-occasions
Op zoek naar een andere zuinige occasion?
Bekijk het tweedehands auto's met energielabel A:
Kopen of leasen?
Een alternatief voor een occasion is Private Lease. Het privé leasen van een compacte gezinsauto wordt steeds populairder. Je hoeft immers niet in één keer het gehele aankoopbedrag te voldoen, ook heb je geen zorgen over extra kosten of hoog uitvallende garagerekeningen. Lees via onderstaande link alles over kosten, mogelijkheden en voorwaarden.
Alle cijfers en berekeningen in dit artikel zijn geactualiseerd op 7 oktober 2024.
Deel deze pagina