Dit zijn de zuinigste hybride auto's
Steeds vaker worden nieuwe middenklasse auto's voorzien van een hybrideaandrijving. Deze systemen drukken in meer of mindere mate het brandstofverbruik, onder andere door de verbrandingsmotor elektrisch te ondersteunen op piekmomenten. En dat is goed voor milieu en portemonnee! We zetten de zuinigste hybride auto's van dit moment voor je op een rij.
Merk & model | Verbruik* (l/100km en km/liter) | |
---|---|---|
1 | Toyota Corolla 1.8 hybrid 103 kW | 5,3 / 1 op 18,9 |
2 | Suzuki Swace 1.8 hybrid 103 kW | 5,4 / 1 op 18,5 |
3 | Suzuki S-Cross 1.5 hybrid 85 kW | 5,6 / 1 op 17,9 |
4 | Honda Civic 2.0 hybrid 135 kW | 5,6 / 1 op 17,9 |
5 | Audi A3 Sportback 35 TFSI mild hybrid 110 kW | 5,7 / 1 op 17,5 |
6 | Mazda 3 2.0 mild hybrid 137 kW | 6,0 / 1 op 16,7 |
7 | Ford Focus 1.0 mild hybrid 92 kW | 6,1 / 1 op 16,4 |
8 | Hyundai i30 Wagon 1.0 TGDI mild hybrid 88 kW | 6,1 / 1 op 16,4 |
9 | Volkswagen Golf 1.0 ETSI mild hybrid 81 kW | 6,1 / 1 op 16,4 |
Dit is het te verwachten praktijkverbruik, gebaseerd op cijfers per september 2023. Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde te verwachten praktijkvebruik.
Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om middenklassers op benzine die op dit moment nieuw leverbaar zijn. Sommige modellen hebben een cijfer achter de komma een gelijkwaardig verbruik. De rangschikking wordt dan bepaald door de overige cijfers achter de komma. Het gaat dan dus om minimale verschillen.
Zuinige hybride middenklassers
Voor dit lijstje hebben we gekeken naar middenklasse personenauto's (het zogenaamde C-segment) die op dit moment nieuw te koop zijn. In deze vergelijking zijn alleen hybride auto's meegenomen met een benzinemotor, maar zonder stekker.
In de lijst vind je dus geen plug-inhybrideauto's. Voor het verbruik van zo'n plug-inhybride is de frequentie waarmee de auto wordt opgeladen namelijk erg belangrijk en dat maakt een eerlijk vergelijk onmogelijk.
Opvallend is dat de zogenaamde 'mild hybrids' oprukken in de lijst. Deze hebben slechts minimale elektrische ondersteuning, maar wel voldoende om onder de noemer 'zuinigste hybride auto's' te vallen.
Rekenvoorbeeld: de zuinigste hybride auto's in de praktijk
Voor de twee hieronder uitgelichte modellen hebben we met de ANWB Autokosten Tool een indicatieve berekening gemaakt van de kosten per maand en per kilometer. Hierbij zijn we in alle gevallen uitgegaan van de voordeligste en/of zuinigste uitvoering met de betreffende motorisering. Overigens rekent de autokostentool met de zogenaamde 'fiscale waarde', dit is de nieuwprijs zonder afleveringskosten.
1. Toyota Corolla
Lang heeft de Toyota Prius de ranglijst aangevoerd, met een verbruik van amper 1 op 25. Geen slecht resultaat voor een van de pioniers in hybride rijden. De Prius is op het moment waarop we deze top 10 actualiseren (september 2023) alleen leverbaar als plug-inhybride, dus met stekker en daarom niet van toepassing in deze lijst (zie boven). Vandaar dat hij zijn plekje moet afstaan aan zijn teamgenoot, de Corolla. Deze heeft sinds kort een krachtigere motor, die bovendien ook nog eens zuiniger is. Er is overigens nog een goedkopere versie van de Corolla dan de uitvoering op nummer 1 van deze top 10, maar die drinkt dan weer net 0,1 liter benzine meer per 100 km.
Een Toyota Corolla 1.8 Hybrid 103 kW Active (nieuwprijs € 35.822) kost, bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 km/jaar, circa € 635 per maand, ofwel € 0,508 per kilometer.
2. Suzuki Swace
De innige samenwerking tussen Suzuki en Toyota is onder andere zichtbaar bij deze Suzuki Swace. Wie goed kijkt, ziet onmiddelijk de overeenkomsten tussen de Swace en de Toyota Corolla Touring Sports. Ook onder de motorkap is niet gesleuteld. Dat wil zeggen: de Swace heeft de dezelfde motor als zijn Toyota-neefje, te vinden op nummer 1 van deze top 10.
Een Suzuki Swace 1.8 Hybrid 103 kW Select (nieuwprijs € 34.920 euro) kost, bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 km/jaar, circa € 686 per maand, ofwel € 0,549 per kilometer.
Jouw zuinige hybride auto nog niet gevonden?
Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die je van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.
Deel deze pagina