Welke emissieklasse heeft mijn auto?
In navolging van omringende landen krijgen we ook in Nederland steeds meer milieuzones. De toegang tot deze milieuzones is afhankelijk van de emissieklasse van je auto. Maar wat betekent zo’n emissieklasse precies? Wat heeft het met de Euronorm te maken? En hoe kom je achter de emissieklasse van je eigen auto?
De RDW houdt van alle geregistreerde voertuigen in ons land bij hoe schoon ze zijn. Daarvoor worden zogenaamde emissieklassen toegekend. Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen het voertuig uitstoot. Denk hierbij aan fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst).
Emissieklasse bepalen?
Wanneer bekend is dat een voertuig aan een bepaalde Euronorm voldoet, dan valt hij automatisch ook in dezelfde emissieklasse. Een auto die bijvoorbeeld aan de Euro 3-norm voldoet, valt automatisch ook in emissieklasse 3.
Wanneer de Euronorm van een voertuig niet bekend is, dan wordt de emissieklasse bepaald aan de hand van de datum eerste toelating. Dit is de datum waarop de auto voor het eerst op kenteken geregistreerd is. Voor de verschillende emissieklassen worden dezelfde data gebruikt als waarop de corresponderende Euronorm is ingevoerd.
Wat heeft de emissieklasse met de Euronorm te maken?
Lange tijd heeft Europa niet veel gedaan om uitstoot van auto’s te reduceren. Pas in de jaren 80 van de vorige eeuw drongen enkele landen aan op Europese regelgeving. Hierbij keek men vooral naar de Amerikaanse uitstootnormen. Toch duurde het nog tot 1992 voor de introductie van de eerste Euronorm.
Alle nieuwe personenauto’s moeten vervolgens aan de Euro 1-norm voldoen. Deze norm stelt limieten aan de uitstoot van diverse giftige stoffen als koolstofmonoxide, fijnstof en stikstof.
Euro 6d en WLTP-test
Om de zoveel jaar worden de uitstootregels verder aangescherpt en nieuwe Euronormen geïntroduceerd. De meest recente is Euro 6. Hierbij maken ze ook onderscheid tussen Euro 6b, 6c en 6d (temp). De uitstootlimieten zijn voor al deze varianten gelijk. Het is de manier van testen wat het verschil maakt.
Auto’s die goedgekeurd zijn volgens de Euro 6b-norm, zijn nog getest met de achterhaalde NEDC-test. Bij de Euro 6c-norm maakt de realistischere WLTP-test zijn intrede. Hier is een échte praktijktest op de openbare weg voor Euro 6d nog aan toegevoegd. Daardoor komt de geteste uitstoot veel meer overeen met de daadwerkelijke uitstoot van een auto in de praktijk. Auto's die voldoen aan de Euro 6d-norm zijn daadwerkelijk een stuk schoner dan auto's die enkel voldoen aan de Euro 6b-norm.
Voor de emissieklasse maakt het overigens geen verschil. Alle verschillende Euro 6-normen vallen onder emissieklasse 6.
Emissieklassen en milieuzones in Nederland
Per 1 januari 2020 zijn nieuwe richtlijnen ingevoerd. Hiermee wordt de wildgroei aan verschillende milieuzones – met hun eigen voorwaarden - tegengegaan. Deze nieuwe milieuzones zijn gekoppeld aan de emissieklasse. En ze gelden alleen voor voertuigen op diesel. Huidige milieuzones moeten uiterlijk 1 oktober aan de nieuwe regels voldoen. Nieuwe milieuzones moeten meteen aan deze nieuwe standaard voldoen.
Gemeenten hebben voor personenauto’s en lichte bestelauto’s de keuze uit een tweetal milieuzones: een gele en een groene. De gele milieuzone is toegankelijk voor dieselvoertuigen met emissieklasse 3 en hoger. De groene milieuzone is strenger: emissieklasse 4 of hoger. Je herkent die milieuzones aan bovenstaande borden. Deze zijn opgenomen in het RVV (reglement verkeersregels en verkeerstekens). Benzineauto's zijn, ongeacht hun emissieklasse, welkom in beide milieuzones.
Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten strengere eisen stellen. Ze mogen kiezen uit de groene milieuzone (emissieklasse 4 en hoger) en een blauwe milieuzone (emissieklasse 5 en hoger). Beide zijn alleen van toepassing op dieselauto's.
Mag ik met een diesel-bestelbusje het stadscentrum nog in?
Ook kunnen gemeenten vanaf dat moment kiezen voor zogenaamde nulemissiezones voor bestelauto’s en vrachtwagens. Dat kunnen bijvoorbeeld stadscentra zijn. Alleen elektrische busjes en vrachtwagens mogen zich binnen die zone begeven.
Als bestuurder van een personenwagen op diesel hou je alleen rekening met de bovenste drie borden. De rechter wordt pas vanaf 2025 gebruikt. Rijd je in een bestelwagen? Dan kom je vanaf 2025 het verbodsbord linksonder ook tegen.
Overigens zijn er plannen van staatssecretaris Chris Jansen van Milieu om Euro-6 bedrijfswagens een jaar langer toe te laten in zero-emissiezones (2029 i.p.v. 2028) en om in dat eerste haar geen boetes op te leggen. De 14 gemeenten die op 1 januari 2025 willen starten met een zero-emissie milieuzone zijn hier mordicus tegen en zeggen dat de staatssecretaris het lokale gezag zo ondermijnt. Ondernemers die tijdig een elektrische bestelbus hebben aangschaft worden volgens die gemeenten bovendien zo benadeeld. De 14 gemeenten zeggen op 1 januari gewoon van start te gaan met een zero-emissiezone.
Zo vind je de emissieklasse van je auto
Helaas staat de emissieklasse nog lang niet altijd vermeld op het kentekenbewijs. Op de achterkant van de kentekencard staat onder het kopje ‘Milieuklasse EG-goedkeuring V.9’ soms niets ingevuld. Of er staat enkel een ingewikkelde code. Soms staat daarachter tussen haakjes nog de emissieklasse.
Gelukkig kun je deze informatie online wel eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je ‘emissieklasse’ ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook. Al staat de informatie daar iets meer verstopt onder ‘Motor & Milieu – Uitstoot’.