10 caravantrekkers tot € 20.000
Deze occasions trekken met gemak jouw caravan naar het zuiden
Een flinke caravan trek je niet met elke auto veilig en comfortabel naar Zuid-Frankrijk. De ANWB tipt tien tweedehandsauto’s tot 20.000 euro die minimaal 1500 kilo mogen trekken. Voor deze lijst zijn we uitgegaan van auto’s met benzinemotor en Bi-fuel. Achter het merk en type auto vind je ook het maximale trekgewicht.
1. Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel - 1500 kg
De rijk uitgeruste Duster is met zijn Bi-fuel gelijk de meest goedkope verbuiker in de lijst. Daarnaast is deze SUV een capabele en goede caravantrekker. Het fijne met de Dacia Duster is dat je een relatief jonge, complete auto voor een mooie prijs koopt. De Duster is er in een tweewiel- en vierwielaandrijving. Met die laatste kun je zonder caravan de begaande paden af, wat handig kan zijn op de zandwegen in het zuiden, het voegt alleen niets toe aan de trekkracht. Liever een benzinemotor? Deze Dusters hebben iets meer pk, maar dezelfde trekkracht en uitrusting.
2. Mazda CX5 2.0 – 1800 kg tot 2000 kg
De 165 pk sterke 2.0 TS+ heeft een vierwielaandrijving en is een echte krachtpatser. Comfortabel, stil en met een complete uitrusting. Rijden in deze SUV gaat soepel en zelfs op natte bergweggetjes heb je veel grip. Daarnaast heb je veel bagageruimte en zitten de kinderen achterin meer dan relaxt met de verstelbare rugleuningen. Wel heb je met iets kleinere caravan net wat minder terugschakelingen heuveltje op.
3. Subaru Forester 2.0 – 2000 kg
Als er één automerk bovengemiddeld populair is als trekauto, dan is het Subaru wel. Deze Japanse 4x4-specialist doet het altijd net even anders en dat levert vaak interessante en capabele caravantrekkers op. Dat geldt ook voor de Forester, die al sinds de eerste generatie uit 1996 menig caravan de Alpen over heeft getrokken. Binnen het budget vind je auto’s uit de eerste bouwjaren van de vierde generatie.
4. Toyota RAV4 2.0 AWD – 2000 kg
Leken de eerste generaties RAV4 nog veel op een echte terreinwagen, bonkig en met een reservewiel op de achterklep, de vierde generatie ziet er wat ingetogener uit. Toch speelt deze RAV4 met tweeliter benzinemotor en aandrijving op alle wielen heel wat klaar. Zo kan hij overweg met twee ton caravan op de trekhaak en combineert hij dat ook nog eens met de bekende Toyota-betrouwbaarheid.
5. BMW X1 sDrive20i – 1800 kg
Wie zichzelf liever in een Duitse dan in een Japanse crossover ziet rijden of bovengemiddeld veel waarde hecht aan een sportief rijgedrag (zonder caravan uiteraard) moet eens gaan proefrijden met de BMW X1 sDrive 20i. De krachtige viercilinder levert 184 pk op de achterwielen en door het lage zwaartepunt rijdt de X1 bijna als een sportieve personenwagen. Wie behoefte heeft aan nog meer power kan zoeken naar de minder voorkomende sDrive 28i. Dezelfde motor, maar dan met liefst 245 pk en een maximaal trekgewicht van 2000 kg.
6. Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – 1800 kg
Wie met 20.000 euro op zak gaat shoppen voor een Volkswagen Tiguan komt vooral veel rijk uitgeruste exemplaren uit de laatste bouwjaren van het eerste model tegen. De leverbare benzinemotoren zijn een 1.4 TSI met 125, 150 of 160 pk en een 2.0 met 180 of 210 pk. De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg. De tweeliter is altijd gekoppeld aan vierwielaandrijving en mag zelfs 2200 kilo trekken, al is dat met een eigen maximaal toelaatbare massa die ongeveer vergelijkbaar is, sowieso niet aan te raden (zie ook de 75 procent-regel in de intro).
7. Citroën C5 Tourer 1.6 THP – 1790 kg
Veel auto’s uit deze lijst zijn SUV’s of crossovers, maar niet iedereen ziet zichzelf graag in zo’n semi-terreinwagen rijden. Tegenover de stoere looks en hogere instap staan ook een hoger verbruik en hogere prijzen. Wie een grote stationwagen of hatchback praktisch genoeg vindt, kan dan ook wat euro’s besparen. Voor 15.000 euro vinden we al C5’s van 5 jaar oud en met minder dan een ton op de klok, terwijl je voor 10 mille al frisse exemplaren van een jaar of acht oud kunt vinden. Wie fan is van het klassieke Citroën-comfort: de C5 was optioneel met hydropneumatische vering te krijgen, een enkele occasion is hiermee uitgerust. Het was tevens de allerlaatste Citroën met het fameuze veersysteem dat werd geïntroduceerd op de DS.
8. Seat Alhambra 1.4 TSI – 1800 kg
Nog zo’n auto die overduidelijk geen SUV of crossover is, is de Seat Alhambra. Ooit waren dit soort grote MPV’s razend populair, maar tegenwoordig zijn ze vrijwel volledig van de markt verdwenen. Alleen Renault houdt nog dapper stand met de Espace. Wie met zeven personen én een flinke caravan op vakantie wil, kan de Alhambra (of de vrijwel identieke, maar vaak net iets duurdere Volkswagen Sharan) zeker op zijn shortlist zetten. Met een relatief hoog eigen gewicht (zeker met volle bepakking) en een flinke caravan aan de trekhaak, is de Alhambra met 150 pk geen hele vlotte auto meer, maar als je het turbomotortje goed op toeren houdt is het prima te doen.
9. Kia Sportage 2.0 - 1600 / 1900 kg
Niet alleen uit Japan en Europa komen fijne crossovers, ook in Zuid-Korea weten ze hoe je puike caravantrekkers bouwt. Hoewel de tweeliter met 166 pk flink wat vermogen heeft, valt het koppel met 195 Nm ietwat tegen. De automaat moet dan ook behoorlijk aan het werk om de auto in het juiste toerengebied te houden en dat zie je terug in het maximale trekgewicht: 1600 kg voor de automaat, 1900 kg voor de Sportage met handgeschakelde versnellingsbak. Wie goed zoekt en genoegen neemt met een auto met wat meer kilometers, kan voor 20.000 euro of iets meer een Sportage van het nieuwe model vinden. Deze is er met een 1.6 turbomotor en dat komt de trekkracht ten goede: deze T-GDI heeft liefst 177 pk en bovenal een riante 265 Nm koppel.
10. Volvo XC90 - 2250 kg
Wil je écht iets zwaar aan de trekhaak hebben dan is de Volvo XC90 een interessante auto. Hij mag als 2,5 liter benzineversie liefst 2.250 kilogram trekken. Een forse paardentrailer of een boottrailer is dus een fluitje van een cent voor deze stoere Zweed. Heb je 20 mille te besteden dan kun je zelfs voor de hele dikke motoren (V6 3.2 en V8) gaan maar weet dat die erg duur in gebruik zijn. Kies liever zo'n fijne vijfcilinder 2.5T, dan vind je bovendien exemplaren met mooie lage kilometerstanden. De Volvo XC90 is altijd een zevenzitter - tref je een vijfzits exemplaar dan is dat dus een importauto. De auto stamt uit 2002 en kreeg in mei 2006 een facelift.
Houd hier rekening mee
Niet alle vierwielers in de onderstaande lijst zijn de meest goedkope auto’s in gebruik. Wie veel kilometers maakt, kan overwegen een kleine, zuinige auto ernaast te rijden óf voor de vakanties een grotere auto te huren met voldoende trekgewicht. Een andere optie zou diesel of lpg kunnen zijn, al moet je er bij een tweedehands dieselauto zeker rekening mee houden dat je sommige binnensteden niet meer inkomt.
Meten is weten
Wanneer een auto 1500 kg of meer mag trekken, wil dat niet meteen zeggen dat het ook altijd verstandig is om een caravan van dat gewicht aan te koppelen. De ANWB adviseert de 75%-regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Een goede balans tussen trekkend voertuig en aanhanger bevordert het weggedrag van de combinatie en vermindert de kans op slingeren. Met de gratis ANWB-rekentool caravantrekker kun je snel uitrekenen of een auto geschikt is om jouw caravan te trekken.
Jouw droomauto nog niet gevonden?
Bekijk dan het totale aanbod van caravantrekkers op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die je van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.
Deel deze pagina