EGR-klep
Een EGR-klep helpt om de uitstoot van schadelijke gassen van je auto te verminderen. Hoe werkt zo'n klep, en hoe weet je dat hij aan vervanging toe is?
Wat is een EGR-klep?
De Exhaust Gas Recirculation, oftewel uitlaatgas-recirculatie, zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Dit is een van de onderdelen die helpen om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de lucht die de motor in gaat. Doordat die uitlaatgassen niet deelnemen aan de verbranding, daalt de verbrandingstemperatuur waardoor ook de NOx-uitstoot automatisch daalt. De uitstoot van stikstofoxiden (NOx) is slecht voor het milieu.
Wat is de levensduur van een EGR-klep?
De levensduur van een EGR-klep is afhankelijk van diverse factoren. Als er een probleem ontstaat, komt dit vaak door vervuiling waardoor de klep niet meer goed sluit of de doorstroming niet meer voldoende is. Vervuiling treedt sneller op bij veel korte ritten, zoals stads- en fileverkeer. Of door het rijden met een laag toerental. 100.000 kilometer wordt gezien als een redelijke levensduur.
Zo herken je een vervuilde of kapotte EGR-klep
Doordat uitlaatgassen worden gemengd met aangezogen lucht, kan dat voor vervuiling van het EGR‑systeem zorgen. Als de klep kapot of vervuild is, kun je tijdens het autorijden allerlei storingen in de motor ervaren.
Zo herken je dat de EGR-klep vervuild of kapot is:
- Het storingslampje van de motor brandt
- Minder trekkracht
- Zwarte rook uit de uitlaat
- Hoog brandstofverbruik
- Stotterende motor
- Minder vermogen of een onregelmatige vermogensopbouw
Doorrijden met een kapotte EGR-klep is niet verstandig. Hiermee loop je het risico dat de auto meer problemen en defecten krijgt, bijvoorbeeld met het roetfilter. De auto wordt dan waarschijnlijk afgekeurd bij de APK en de reparatiekosten stijgen aanzienlijk.
EGR-klep uitschakelen
Het uitschakelen van de EGR-klep – ook wel afdoppen van de klep – is niet aan te raden. Een motor met een EGR-klep is namelijk compleet afgesteld op een goede werking hiervan. Deactiveren is trouwens illegaal. De auto voldoet dan niet meer aan de typegoedkeuring die is afgegeven, en die bepaalde eisen stelt aan de uitstoot.
EGR-klep reinigen
De belangrijkste oorzaak van een storing in een EGR-klep is koolafzetting. Als de klep goed wordt schoongemaakt, werkt die vaak weer naar behoren. De klep zelf is relatief goedkoop, maar omdat het (de)monteren van de klep een tijdrovende klus is, verhogen de arbeidsuren de kosten aanzienlijk. Vervuiling kan ook ontstaan in het hele inlaatkanaal na de EGR-klep, dus ook op de inlaatkleppen.
EGR-klep vervangen
Vanwege de vaak moeilijke toegang en de arbeid die gepaard gaat met vervanging, is dit een dure aangelegenheid die altijd door een specialist moet worden gedaan. Afhankelijk van je auto kost het vervangen van de EGR-klep tussen € 600 en € 1500.
Hoe lang gaat een EGR-klep mee?
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de EGR-klep verwachten dat deze ten minste 100.000 km meegaat. Het onderdeel slijt door gebruik. Na 100.000 km moet je er rekening mee houden dat je hem moet laten vervangen. De minimale levensduur van een onderdeel speelt een rol bij de vraag of je de kosten eventueel kunt claimen van de verkoper/reparateur.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte EGR-klep en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij de ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.