Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppeling

De koppeling onderbreekt de aandrijfkracht van de motor naar de wielen. Hij zorgt voor een vloeiende overbrenging van de draaiende motor naar de versnellingsbak. Daardoor kan de auto stilstaan met draaiende motor, vloeiend wegrijden vanuit stilstand en kan van versnelling worden gewisseld.

Hoe werkt de koppeling?

Het hart van de koppeling is de koppelingsplaat, een ronde schijf, met aan weerszijden enigszins flexibel voeringmateriaal, ook wel frictiemateriaal genoemd. De koppelingsplaat is verbonden met de versnellingsbak en zit tussen het vliegwiel en de versnellingsbak. Via de drukgroep wordt de koppelingsplaat stevig tegen het vliegwiel aangedrukt zodat er een vaste verbinding tussen motor en versnellingsbak ontstaat.

Waarom slijt de koppeling?

De koppelingsplaat moet het verschil in draaisnelheid tussen motor en transmissie opvangen. De koppeling kan daardoor slippen. Dit betekent slijtage. Hoe lang de koppeling meegaat, hangt af van het gebruik van de auto. Rijden in de stad zorgt voor veel slijtage omdat er vaker geschakeld moet worden. De drukgroep en het druklager slijten eveneens. Een versleten koppelingsplaat slipt oncontroleerbaar en maakt dat schakelen moeizaam gaat. Op een gegeven moment is de koppelingsplaat niet meer in staat een vaste verbinding te maken tussen motor en versnellingsbak.

Hoe lang gaat een koppeling mee?

De levensduur van een koppeling varieert sterk, afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden. Doorgaans gaat een koppeling tussen de 100.000 en 500.000 kilometer mee. Intensief gebruik, zoals veelvuldig stadsverkeer, kan de levensduur aanzienlijk verkorten.

Wat kan er kapot aan een koppeling?

De meest voorkomende mankementen aan de koppeling zijn slijtage van de koppelingsplaat, defect druklager, versleten koppelingscilinder en problemen met het dubbelmassavliegwiel. Elk van deze onderdelen kan afzonderlijk problemen veroorzaken die de werking van de koppeling beïnvloeden.

Hoe merk je dat de koppeling kapot is?

Een defecte koppeling herken je vaak aan een slippende koppeling. Hierbij stijgt het motortoerental bij gas geven onevenredig ten opzichte van de snelheid van de auto. Dit kan ook gepaard gaan met ongebruikelijke geluiden zoals kraken of piepen tijdens het schakelen.

Wat kost een reparatie gemiddeld?

De kosten voor het repareren of vervangen van een koppeling kunnen sterk variëren, afhankelijk van het type auto. Gemiddeld liggen de kosten tussen de  € 300 en € 1000 . Het is raadzaam om bij meerdere garages offertes op te vragen om een goed beeld te krijgen van de kosten voor jouw specifieke situatie.

Vervangend vervoer nodig?

Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte koppeling en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij de ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Veiligheidsartikelen 

Heb jij deze artikelen al in de auto liggen? Van gevarendriehoek tot noodhamer. Shop ze hier!

Huur je auto bij de ANWB 

Huur een auto bij de ANWB in binnen- en buitenland. Tegen aantrekkelijke all-in tarieven. Goed verzekerd en zonder eigen risico!