Wat doet een luchtmassameter en waar zit-ie?
De luchtmassameter (LMM) is een sensor in de vorm van een hittedraad/hittefilm. Hij bevindt zich tussen het luchtfilterhuis en gasklep. De sensor meet hier continu hoeveel buitenlucht er in de motor wordt gezogen. Lucht is nodig bij de verbranding van brandstof. Hoe preciezer de inspuiting van brandstof, hoe zuiniger en schoner een auto rijdt. Deze inspuithoeveelheid wordt onder andere via de LMM bepaald.
De functie van de LMM gaat verder dan het bepalen van de hoeveelheid ingespoten brandstof. De motor stuurt verscheidene functies aan met behulp van de informatie van de LMM:
- Het ontstekingstijdstip
- Actief koolstofklep
- Stationair toerental
Hoelang gaat een luchtmassameter mee?
Hoelang een luchtmassameter meegaat, is afhankelijk van verschillende factoren: hoe vochtig het weer is, hoeveel lucht er langs komt (hoe harder je rijdt, hoe meer lucht), of je vaak stilstaat en natuurlijk de kwaliteit van de LMM. De een rijdt er 50.000 kilometer mee en de ander kan er wel 250.000 kilometer mee rijden. Let op de prestaties van je auto: als die minder worden, is het tijd je LMM te (laten) checken.
Wat mag je qua levensduur verwachten?
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de luchtmassameter verwachten dat deze ten minste 6 jaar of 120.000 km meegaat. Het gebruik van de auto is eigenlijk nauwelijks van invloed op de levensduur. De minimale levensduur van een onderdeel speelt een rol bij de vraag of je de kosten eventueel kunt claimen van de verkoper/reparateur.
Heb je een technische vraag? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto-experts.
Symptomen van een kapotte luchtmassameter
Functioneert de LMM niet meer goed, dan zal de lucht-brandstofverhouding niet ideaal zijn en mogelijk gaat er een lampje op je dashboard branden. Als de luchtmassameter echt kapot is, komt dit vaak door vuil en stof in de lucht die langs de sensor komt. Dit geeft een verkeerde waarde aan de computer (ECU). De eerste stap om dit te ontdekken en verhelpen is het uitlezen van de boordcomputer.
Dit zijn mogelijke symptomen van een kapotte luchtmassameter:
- Het brandstofverbruik neemt toe
- De topsnelheid ligt lager
- Stationair draaien gaat schokkerig (toenemend toerental)
- De auto houdt in bij gas geven
- Er brandt een lampje op het dashboard terwijl de auto best goed rijdt
Schoonmaken of vervangen van de meter
De hittefilm of -draad is uiterst gevoelig. Het schoonmaken van de luchtmassameter is daarom een delicate kwestie. Brandt het lampje op je dashboard of heb je last van een van de hierboven genoemde symptomen? Ga langs de garage.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte luchtmassameter en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.
Deel deze pagina