PureTech motor
Een PureTech motor is een type benzinemotor ontwikkeld door Peugeot, Citroën en DS Automobiles (voorheen PSA Group, nu allemaal onderdeel van Stellantis). De naam PureTech staat voor een reeks turbo driecilinder benzinemotoren die zuinig en krachtig zijn, met een lage CO₂-uitstoot.
Wat is een PureTech motor?
De belangrijkste kenmerken van een PureTech motor zijn:
- Driecilinder ontwerp: Minder cilinders betekent minder interne wrijving en gewicht, wat leidt tot betere efficiëntie.
- Turbocompressor: Geeft extra vermogen zonder dat de motor groot hoeft te zijn.
- Directe injectie: Verbetert de brandstofverbranding en prestaties.
- Verkrijgbaar in verschillende vermogens: Van ongeveer 75 pk tot 155 pk, afhankelijk van het model.
- Bekroond: De 1.2 PureTech motor won meerdere keren de Engine of the Year award.
Welke auto’s hebben een PureTech motor?
Deze motoren vind je in veel modellen van Peugeot, Citroën, Opel, en zelfs enkele kleine Fiat- of Jeep-modellen.
Wat zijn veel voorkomende PureTech motor problemen?
In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Meer informatie over de Pure Tech 1.2 motor problemen vind je in ons artikel over de juridische gevolgen van PureTech motoren: je leest wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
1.2 PureTech (VTi & e-THP / PureTech 110 en 130 pk):
- Productiejaren 2014–2019 hebben soms last van distributieriemslijtage.
- Dit is een 'natte' distributieriem (loopt in olie), en gaat die veel sneller achteruit dan verwacht. Het rubber reageert met de olie waarna kleine rubberdeeltjes van de riem losraken en in de motor terecht komen. Daar kunnen ze dan tot de meeste uiteenlopende storingen leiden.
- De versleten riem kan leiden tot ernstige motorschade als het niet op tijd opgemerkt wordt.
- De fabrikant heeft op sommige modellen de vervangingsinterval naar 60.000 km of 6 jaar verlaagd (i.p.v. de originele 180.000 km). De nieuwere PureTech motoren (vanaf eind 2019 of 2020) zijn betrouwbaarder en hebben minder last van de riemproblemen. Nog latere modellen (2020+) zijn verbeterd met sterkere materialen en betere afstellingen.
Checklist bij occasion met een PureTech motor:
- De staat van de distributieriem (onderhoudsboekje nakijken).
- Of de motor al is gereviseerd of verbeterd door een dealer.
- Regelmatig onderhoud en olieverversingen zijn uitgevoerd.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.