Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Roetfilter

Bij de verbranding van benzine en diesel komen heel kleine deeltjes roet vrij. Om de uitlaatgassen te laten voldoen aan de Europese emissie-eisen, hebben daarom vrijwel alle auto’s met een verbrandingsmotor een partikelfilter. Of in in gewone mensentaal: een roetfilter. Bij diesels vind je het verplichte roetfilter (DPF) terug vanaf 2007 en benzine motoren (GPF) na pakweg 2017.

Hoe werkt een roetfilter?

Het roetfilter zit in het uitlaatsysteem. Uitlaatgassen stromen er doorheen en roetdeeltjes worden opgevangen in ‘kamertjes’ in het filter. Na een poosje raken deze kamertjes vol. Een drukverschilsensor herkent dit door metingen voor en na het filter. Elektronica zorgt er dan voor dat de temperatuur van het uitlaatgas tijdelijk flink wordt verhoogd. Bij temperaturen rond de 600 graden Celsius verbrandt het roet. Er blijft echter altijd een minuscuul beetje as achter in het filter (dit verklaart de vervuiling of veroudering van het filter). Het 'schoonbranden' noemen we regenereren. Het filter is daarna grotendeels leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.

Hoe onderhoud je een roetfilter?

Als je alleen maar korte afstanden rijdt, komt de motor niet op bedrijfstemperatuur. Het roetfilter wordt niet warm genoeg, of is niet lang genoeg warm. Daardoor is de verbranding niet optimaal. Het roetfilter zal in dat geval eerder verzadigd raken. Dat geldt met name voor diesel roetfilters. Bij een benzine-auto vraagt het roetfilter nauwelijks aandacht of onderhoud.

Het roetfilter is kapot, hoe komt dat?

Als het filter verzadigd is, zorgt het motormanagement er automatisch voor dat de daarin aanwezige roetdeeltjes verbrand worden. Daarvoor is tijdelijk een hoge temperatuur nodig en om die te bereiken wordt er een klein beetje extra diesel in de cilinder gespoten. We noemen dat het regeneratieproces. Bij een benzine roetfilter verloopt dat proces een stuk eenvoudiger. Het roetfilter in z’n geheel is bij een benzine-auto ook een goedkopere constructie.

Waardoor slijt een roetfilter?

Als de omstandigheden ideaal zijn, gaat een roetfilter heel lang mee. ‘Ideaal’ is een flinke rit op de snelweg, waarin het regeneratieproces in één keer perfect wordt uitgevoerd. Auto’s die korte stukjes rijden, zoals stadsverkeer, worden niet warm genoeg. Als niet of onvoldoende wordt geregenereerd, gaat eerst het roetfilterlampje op het dashboard branden. Als de techniek steeds niet de kans krijgt zijn werk te doen, verstopt het filter. De motor kan dan niet meer ‘ademen’ en het vermogen daalt. In de garage is alsnog regeneratie mogelijk, maar dat lukt niet altijd. In het ergste geval moet het roetfilter worden vervangen.

Waar laat je een roetfilter repareren en wat kost dat?

Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.

Wat kan ik zelf?

Vervanging van het roetfilter is een specialistenklus. Laat dat dus over aan de garage. 

'Hij komt niet door de APK!' 

Het roetfilter, normaal gesproken essentieel voor het opvangen van schadelijke roetdeeltjes, kan bij oudere voertuigen voor problemen zorgen zoals verstopping en verhoogde onderhoudskosten. Het kan ook betekenen dat de auto niet door de apk komt.

Je kunt bij de RDW het roetfilter laten uitschrijven, waarna je het mag verwijderen. Het uitschrijven van het roetfilter zorgt ervoor dat de motor blijft presteren zonder de beperkingen van een verstopt filter. Dat uitschrijven is mogelijk bij auto's met roetfilter tot januari 2017. Hier vind je meer informatie: Gegevens roetfilter auto verwijderen | RDW

Natuurlijk zijn er wel financiële consequenties: je betaalt een hogere MRB en je incasseert een veel lagere prijs bij verkoop; handelaren willen de auto namelijk niet meer omdat export bijna onmogelijk is als het roetfilter is uitgeschreven. In andere landen bestaat het uitschrijven niet, dus is een kenteken dan niet mogelijk. 

'Enkele maanden na vervangen van roetfilter is ie weer vol!'

Als dat het geval is, is het heel belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Als de dieselmotor te veel roet produceert tijdens de verbranding zal het schone filter heel snel weer vervuilen. Het is dan taak om de oorzaak van deze overmatige roetproductie aan te pakken. Het is daarom noodzakelijk om te weten of het filter verouderd is of vervuild door een afwijkend rijgedrag of door een mechanisch defect. 

Vervangend vervoer nodig?

Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapot roetfilter en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij de ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

Wat je pech ook is, met de Wegenwacht is de beste pechhulp altijd dichtbij.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Vanaf249,-p.m.
Private lease van ANWB 

Zorgeloos autorijden voor een vast bedrag per maand.

Downloadgratis
ANWB Onderweg app 

Alles voor onderweg in één app: brandstofprijzen en laadpalen zoeken, files vermijden, parkeren, hotel boeken, pech melden en meer.