Stuurbekrachtiging
Tegenwoordig hoef je geen krachtpatser meer te zijn om een auto te besturen. Stuurbekrachtiging biedt precies de juiste assistentie.
Wat doet stuurbekrachtiging?
Kort gezegd: stuurbekrachtiging maakt sturen makkelijker. De kracht die nodig is om de banden over het wegdek te draaien, hoeft dankzij de stuurbekrachtiging niet alleen van de bestuurder te komen. Dat is ook veiliger omdat het gemakkelijker is om snel stuurcorrecties uit te voeren in kritieke situaties.
Hoe werkt stuurbekrachtiging?
Je kunt stuurbekrachtiging vergelijken met een e-bike met trapondersteuning: het maakt het leven wat makkelijker. Zo kun je ook zonder bekrachtiging nog veilig rijden, het stuurt alleen een stuk zwaarder. De stuurbewegingen die je maakt, worden via je het stuur en de stuurkolom aan de tandheugel doorgegeven. De tandheugel verplaatst de spoorstangen naar links en rechts. Een elektromotor versterkt de stuurbewegingen en kan dit in verschillende gradaties doen. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld als je in de stad rijdt en veel stuurt, maximale stuurbekrachtiging. Als je op de snelweg rijdt met een hogere snelheid, wordt de ondersteuning juist wat minder zodat je meer gevoel met het stuur krijgt. Dit rijdt prettiger.
Welke soorten stuurbekrachtiging zijn er?
De oudste vorm van stuurbekrachtiging is de hydraulische. Zie afbeelding hierboven. Nadeel daarvan is dat de pomp altijd draait zolang de motor loopt, ook al staat het stuur in de rechtuitstand. Dat kost dus brandstof. Verder kent hydraulische stuurbekrachtiging nogal wat componenten. Ook is het een zwaar onderdeel en neemt het behoorlijk wat ruimte in. Vandaar dat de meeste moderne auto’s tegenwoordig elektrische stuurbekrachtiging hebben. Die treedt alleen in werking als er aan het stuur gedraaid wordt, kost veel minder ruimte en werkt niet met een oliepomp maar met een microprocessor en een elektromotor.
Hoe ga je er mee om en hoe onderhoud je het?
Heeft je auto hydraulische stuurbekrachtiging? Dan kun je met enige regelmaat controleren of daar nog voldoende olie in zit. Hij heeft een apart reservoir, net zoals bijvoorbeeld de remvloeistof. Elektrische stuurbekrachtiging heeft geen onderhoud nodig.
De stuurbekrachtiging is kapot, hoe kan dat?
Als de stuurbekrachtiging niet meer werkt, merk je dat onmiddellijk: de auto stuurt zwaarder. Bij elektrische stuurbekrachtiging, afgekort met EPS (Electric Power Steering), kan een van de componenten zoals de microprocessor of de elektromotor het begeven.
Wat kost stuurbekrachtiging en waar laat je het maken?
Laat herstelwerkzaamheden aan de garage over. De besturing is een wezenlijk onderdeel van de auto, dat altijd goed moet werken.
De kosten van reparatie zijn afhankelijk van de oorzaak van het defect. Een nieuw stuurhuis voor een gemiddelde auto kost zo’n € 750. Met vervanging is de monteur ongeveer twee uur bezig. Een stuurbekrachtigingspomp komt op € 200. Die vervangen duurt anderhalf uur (€ 120). In beide gevallen moet de auto uitgelijnd worden (kosten: € 150) en moet er nieuwe olie (€ 25) in. Vaak zijn er voor een elektronische stuurbekrachtiging geen onderdelen via de dealer los leverbaar. Als de EPS weigert (en het lampje EPS gaat branden) moet vaak het complete stuurhuis (incl. stuurbekrachtiging) vervangen worden. In dit geval stijgen de kosten ver over de € 750.
Wat kan ik zelf?
Als het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof (deels) leeg is, kun je vloeistof (let op de juiste) bijvullen. Maar daarmee is het nog niet opgelost, want er moet toch ergens een lekkage zijn. Ga daarvoor naar de dealer.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege kapotte stuurbekrachtiging en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij de ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.
Deel deze pagina